Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Digital dannelse Eksamen
Anne Boie Johannesson

Glimt fra Gymnasiedage.dk

28. september 2015
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg har lige været på Gymnasiedage.dk på Syddansk Universitet. Det var som altid inspirerende at møde kolleger fra nær og fjern til erfaringsudvekslinger og debatter. Det er faktisk det bedste ved Gymnasiedage.dk efter min mening.

Men der var nogle oplæg, der virkelig udvidede min horisont på den der “det vil jeg vide mere om”-måde, der er så god fordi den giver ny drivkraft.

Det ene af de oplæg, der rykkede, var af Ole Sejer Iversen, der talte om design bildung. Det skal forstås som bevidstheden om, at vi alle er med til at designe vores verden, uanset om vi vil eller ej. Og derfor er det vigtigt at kunne tænke kritisk og bidrage til løsninger på konstruktive måder.

Et af hans eksempler handlede om nogle elever, der havde installeret et plug-in (Lightbeam) til deres browser (Firefox), så det blev synligt hvor mange digitale forbindelser, der skabes uden at vi egentlig har accepteret det. Pointen i forhold til eleverne var blandt andet at vi sætter fodspor, som vi ikke har styr på, men som andre kan udnytte.

I skrivende stund har jeg også Lightbeam kørende på min computer. Jeg har besøgt seks websites, blandt andet gymnasieskolen.dk, Facebook og Aarhus Universitet, indenfor de sidste par timer, men der er 24 tredjeparts-sites, som jeg også blevet forbundet med, uden at jeg vidste det. Og ud af dem har 12 lagt cookies på min computer. Jeg er normalt ikke paranoid med hensyn til cyberspace, men måske skal jeg til at tænke lidt mere kritisk…

Med til design bildung-tankegangen hører at hvis man skal leve i og udvikle den digitale verden – og det skal vores elever jo – så kræver det at man forstår hvordan den grundlæggende er skruet sammen, at man kan stille kritiske spørgsmål til den, og at man kan løse problemer på en reflekteret måde i fællesskab med andre.

Metoden, der arbejdes med, minder meget om innovationsforløb, men med større fokus på digitalt design med hjælpemidler som 3D-printere og laserskærere, og med mere fokus på kritisk tankegang og samarbejde. Der arbejdes i specielle rum, kaldet fablabs, der netop fremmer de innovative processer.

Fablabs er ved at være et kendt begreb i grundskolen, og jeg glæder mig til at finde ud af hvordan vi kan bruge dem i gymnasiet sammen med design bildung-tankegangen.

Et andet oplæg, der rykkede, var Thomas Borum Reuss, der fortalte om forsøget med modulevaluering i oldtidskundkab og matematik på Borupgaard Gymnasium for et par år siden. Her blev den mundtlige eksamen og standpunktskaraktererne erstattet af 4-5 prøver i løbet af året med det resultat at eleverne klarede sig bedre og var mere engagerede i fagene.

Læs: “Vi får for lidt ud af eksamen”

Oplægget førte til nogle gode debatter om hvad vi egentlig vil teste eleverne i, og hvordan vi undgår at de blot lærer til eksamen og ikke på et dybere niveau. Jeg har ikke løsningen på den perfekte eksamensform, men det var spændende at høre om anderledes erfaringer, og det satte tanker i gang. En af pointerne i oplægget var, at eleverne var mere fokuserede på at lære faget mellem prøverne, og på grund af det endte de med at blive mere motiverede. På den måde kan ydre motivation forvandles til indre motivation – og måske kan vi også opnå denne forvandling på andre måder. Det er værd at tænke over.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Billede-28.05.2025-kl.-14.03-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Lad os tale om det relevante 

  • IMG_2781-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Åbent brev til Tesfaye: Skriftlige prøveformer skal omskrives

  • Tomas-Kepler-ny-sorthvid-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    GL kæmper for at lette arbejdspresset i eksamensperioden

  • poul-dalgaard-jensen-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Det forsømte forår – igen, igen

  • Kaare-og-Helene-2024.jpg
    Debat

    Eksamenspres på lærerne: Ikke bestået!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater