Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Nedskæringer
  • Besparelse

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digitalisering
  • Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser
  • Gymnasiereform 2016 Hf Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala kinesisk Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Lærer-elev-relation Lectio Ledelse
  • Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 Overenskomst Pension Præstationskultur Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik
  • Undervisningsdifferentiering Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Arbejdsglæde Nedskæringer Psykisk arbejdsmiljø Taxameter Elevfordeling Matematik Besparelse
luk
Tilbage
Ikke kategoriseret Digital dannelse Eksamen
Anne Boie Johannesson

Glimt fra Gymnasiedage.dk

28. september 2015
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson

Jeg har lige været på Gymnasiedage.dk på Syddansk Universitet. Det var som altid inspirerende at møde kolleger fra nær og fjern til erfaringsudvekslinger og debatter. Det er faktisk det bedste ved Gymnasiedage.dk efter min mening.

Men der var nogle oplæg, der virkelig udvidede min horisont på den der “det vil jeg vide mere om”-måde, der er så god fordi den giver ny drivkraft.

Det ene af de oplæg, der rykkede, var af Ole Sejer Iversen, der talte om design bildung. Det skal forstås som bevidstheden om, at vi alle er med til at designe vores verden, uanset om vi vil eller ej. Og derfor er det vigtigt at kunne tænke kritisk og bidrage til løsninger på konstruktive måder.

Et af hans eksempler handlede om nogle elever, der havde installeret et plug-in (Lightbeam) til deres browser (Firefox), så det blev synligt hvor mange digitale forbindelser, der skabes uden at vi egentlig har accepteret det. Pointen i forhold til eleverne var blandt andet at vi sætter fodspor, som vi ikke har styr på, men som andre kan udnytte.

I skrivende stund har jeg også Lightbeam kørende på min computer. Jeg har besøgt seks websites, blandt andet gymnasieskolen.dk, Facebook og Aarhus Universitet, indenfor de sidste par timer, men der er 24 tredjeparts-sites, som jeg også blevet forbundet med, uden at jeg vidste det. Og ud af dem har 12 lagt cookies på min computer. Jeg er normalt ikke paranoid med hensyn til cyberspace, men måske skal jeg til at tænke lidt mere kritisk…

Med til design bildung-tankegangen hører at hvis man skal leve i og udvikle den digitale verden – og det skal vores elever jo – så kræver det at man forstår hvordan den grundlæggende er skruet sammen, at man kan stille kritiske spørgsmål til den, og at man kan løse problemer på en reflekteret måde i fællesskab med andre.

Metoden, der arbejdes med, minder meget om innovationsforløb, men med større fokus på digitalt design med hjælpemidler som 3D-printere og laserskærere, og med mere fokus på kritisk tankegang og samarbejde. Der arbejdes i specielle rum, kaldet fablabs, der netop fremmer de innovative processer.

Fablabs er ved at være et kendt begreb i grundskolen, og jeg glæder mig til at finde ud af hvordan vi kan bruge dem i gymnasiet sammen med design bildung-tankegangen.

Et andet oplæg, der rykkede, var Thomas Borum Reuss, der fortalte om forsøget med modulevaluering i oldtidskundkab og matematik på Borupgaard Gymnasium for et par år siden. Her blev den mundtlige eksamen og standpunktskaraktererne erstattet af 4-5 prøver i løbet af året med det resultat at eleverne klarede sig bedre og var mere engagerede i fagene.

Læs: “Vi får for lidt ud af eksamen”

Oplægget førte til nogle gode debatter om hvad vi egentlig vil teste eleverne i, og hvordan vi undgår at de blot lærer til eksamen og ikke på et dybere niveau. Jeg har ikke løsningen på den perfekte eksamensform, men det var spændende at høre om anderledes erfaringer, og det satte tanker i gang. En af pointerne i oplægget var, at eleverne var mere fokuserede på at lære faget mellem prøverne, og på grund af det endte de med at blive mere motiverede. På den måde kan ydre motivation forvandles til indre motivation – og måske kan vi også opnå denne forvandling på andre måder. Det er værd at tænke over.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2022

Her kan der stå en kort tekst om søgning

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater