Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Eksamen
Anne_Boie J Ny

De problematiske eksamener

28. maj 2014
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Flere fag anvender efterhånden digitale eksamener med internetadgang. Det virker ret fornuftigt og tidssvarende, og jeg mener absolut, at det er et fremskridt. Men det kan også være problematisk.

Flere fag anvender efterhånden digitale eksamener med internetadgang. Det virker ret fornuftigt og tidssvarende, og jeg mener absolut, at det er et fremskridt. Men det kan også være problematisk.

I forskningsprojektet ”Undervisningsorganisering, -former og –medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser” vises der, at eleverne hjælper hinanden og deler med hinanden i den almindelige undervisning, uanset om det er i løbet af timerne, eller om det er i forbindelse med individuelle afleveringsopgaver. Det foregår oftest på Facebook, hvor eleverne har lukkede grupper uden læreradgang, og hvor vi som lærere ikke har mulighed for at gå ind og vejlede dem i grænserne mellem hjælp, deling og plagiat. Faktisk står der følgende i projektets hovedrapport fra i år:

”Hvor hele 29% af lærerne vurderer at eleverne bruger kommunikationsværktøjer indbyrdes i undervisningen ”ofte” eller ”nærmest hele tiden”, ligger elevernes tilsvarende vurdering på hele 71%. Samtidig er det interessant at konstatere, at 31% af lærerne vurderer at eleverne ”sjældent” eller ”aldrig” bruger kommunikationsværktøjer indbyrdes, mens det tilsvarende tal for eleverne blot er 13%” (http://emu3.emu.dk/sites/default/files/Hovedrapport2014.pdf, s. 47).

Det tyder på, at vores elever også arbejder på andre måder end dem, vi lærer dem i undervisningen. Og vi har måske ikke tilstrækkeligt indblik i dette.

Facebook bruges i høj grad fagligt af eleverne. I samme rapport som ovenfor kan man læse, at ”over 70% af eleverne [angiver at de] ”ofte” eller ”nærmest hele tiden” bruger sociale medier til at hjælpe eller få hjælp af andre elever.” (s. 63). Eleverne har således etableret en Facebook-kultur med en udpræget grad af deling og samarbejde udenom os, og måske også uden at vi har kendt til det.
Det leder tilbage til dette indlægs overskrift: Det er nærliggende at tænke, at eleverne kan være meget fristede til at fortsætte denne kultur under de skriftlige eksamener med internetadgang.  
 
Den officielle udmelding er, at eleverne gerne må gå på Facebook eller andre interessante sites under eksamen, de må bare ikke skrive noget. Vi siger, at vi kan kontrollere dem, der er vagter tilstede til eksamenerne, og logfiler kan tjekkes. Men hvis eleverne vil, så er det ganske nemt at tage egen internetadgang med til eksamen, og det er heller ikke svært at slette browserhistorik.

Vi kan også sige til eleverne, at vi tjekker deres produkter i diverse plagiat-indfangningssystemer, men måske får de ikke fat i ret mange af tilfældene?
I det nyeste nummer af ”Gymnasieskolen” kan man læse i artiklen ”Farvel, Gutenberg,” at ”Den dag, de danske uddannelsesinstitutioner får et perfekt system, der kan fange alle former for plagiering, er også den dag, de opdager, at alle gør det.” Det er ret tankevækkende.

Jeg undrer mig derfor over fraværet af debat om internetproblematikken i forbindelse med de skriftlige eksamener. Er vi for naive? Er tiden ved at være inde til at finde på nye eksamensformer, der er mere tidssvarende?

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Julian sorthvid

    Undervisningsministeriet blev advaret mod at benytte den digitale prøvevagt

  • Blogger Louise

    Eksamen- gaven til den flittige elev- eller kampen for overlevelse.

  • Anne Boie Johannesson

    Glimt fra Gymnasiedage.dk

  • Anne Boie Johannesson

    Hvad skal en hue kræve?

  • bloggerlouise_daugaard_madsen

    Bekymrende tendenser

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater