Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Eksamen
Blogger Louise

Eksamen- gaven til den flittige elev- eller kampen for overlevelse.

22. juni 2018
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Dengang jeg var elev, hed det sig altid, at eksamen var gaven til den flittige elev. Man havde intet at frygte, hvis man blot havde været til sine timer, læst lektier og ellers deltaget aktivt i klassedebatterne. Jeg var flittig, gjorde som de sagde, men da eksamenen nærmede sig, vendte min mave sig, og kvalmen steg voldsomt. Jeg læste og læste, men jo mere jeg læste, jo mere syntes jeg til tider, bogstaverne dansede rundt på siderne. Normalt havde jeg ikke svært ved at huske, men det havde jeg, når ordet eksamen meldte sig. Gentagne gange oplevede jeg, at det der skulle have været min gave, var blevet min kamp- kampen for overlevelse, så jeg ikke skuffede mig selv og mine lærere. Jeg turde ikke engang melde mig til eksamenstræning, for tænk hvis jeg blev bedt om at præstere foran nogen.
Man siger ofte, at jo flere gange, man prøver situationen, jo mere vænner man sig til den. Det skete ikke for mig. Tværtimod blev min eksamensangst værre med tiden. Blot synet af den grønne dug, fik min mave til at vende sig og til at føle, at jeg ikke var god nok. Det hjalp heller ikke, at mine lærere konstant bemærkede, at jeg manglede den røde tråd, at jeg virkede forvirret- en lærer spurgte mig sågar, om jeg havde glemt hjernen foran døren. En bemærkning, der kun gjorde ondt værre. Vendepunktet for mig blev hypnose. Her skulle jeg visualisere eksamenssituationerne og noget, jeg virkelig fandt ud af trickede min angst, var den grønne dug og klasselokalet, der med det halvtomme rum føltes truende og sterilt.

Ovennævnte glemmer jeg ikke sådan, og hver gang eksamenstiden nærmer sig for mine elever, føler jeg med dem. En eksamen kræver ikke blot flid, det kræver også, at man kan ”sælge” sin viden ved at virke selvsikker- og det kan man sjældent, når man er angst. Jeg fortæller tit mine elever, at jeg har stået i selvsamme situation, og jeg vil gøre alt for, at de skal få en positiv oplevelse ud af eksamen.  Af samme årsag har jeg kasseret den grønne dug. Til gengæld har jeg valgt at placere en lille vase med blomster mellem eleven og jeg, således stemningen virker langt mere afslappet. På bordet har jeg ligeledes sat en kande med vand, plastikkopper, en skål med nem håndterbar frugt samt en skål med vingummier eller kiks. Jeg vælger kort sagt at gøre en del ud af det indtryk, eleven skal konfronteres med, inden han eller hun skal præstere. OG det batter. For få år siden havde jeg en elev, der normalt præsterede til 12. Eleven manglede normalt ikke selvtillid, men da han kom til eksamenen, gik han helt kold. Han kunne hverken huske teksten eller finde sit papir med noter. Jeg hældte stille og roligt lidt vand op til ham og tilbød ham en ”Tudekiks” (det hed kiksen nemlig). I det jeg sagde det, kunne jeg godt høre, det lød helt forkert, og jeg blev helt forfjamsket, men det at stemningen blev knap så alvorlig, fik eleven til at grine og slappe af, og inden jeg havde set mig om, havde han sit 12-tal i hus. Senere fortalte han, at kiksen havde reddet hans eksamen. 

Jeg tror, det er vigtigt, vi husker på, der findes elever, der har så meget angst, at det bliver en hindring for dem, og det er vigtigt, at vi får italesat denne angst. I stedet for at fokusere på, at det nok skal gå for eleven (for det tror en angstfyldt elev alligevel ikke på), så skal vi få eleven til at mærke stemningen i eksamenslokalet, få øjenkontakt med eleven og så smile. Jo mere tryg eleven føler sig, jo bedre vil han eller hun kunne præstere. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Julian sorthvid

    Undervisningsministeriet blev advaret mod at benytte den digitale prøvevagt

  • Anne Boie Johannesson

    Glimt fra Gymnasiedage.dk

  • Anne Boie Johannesson

    Hvad skal en hue kræve?

  • bloggerlouise_daugaard_madsen

    Bekymrende tendenser

  • Anne_Boie J Ny

    De problematiske eksamener

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater