Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Eksamen
bloggerlouise_daugaard_madsen

Bekymrende tendenser

26. maj 2015
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Skoleåret er ved at være omme.
3 års eleverne har netop afsluttet deres fag, og snart vil eksamenerne vise, hvor meget viden de har taget til sig på de tre år. Det er her bekymringerne tager til.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at mine elever har lært utrolig meget, men har de lært nok? Vi følger vores fags bekendtgørelse – vi tjekker op på reglerne og sågar dobbelttjekker.
Alle elever burde i princippet være godt rustet til at få 12, men som vi alle ved, er der stor forskel på teori og praksis, og et 10-tal mundtligt udløser ikke per definition et 10-tal skriftligt.

For det første synes jeg, der er en tendens til, at eleverne virkelig sløser deres sidste måneder væk. Eleverne nærstuderer deres fraværsprocent og afvejer, om en tilstedeværelse kan betale sig eller ej, og alt imens eleverne bliver mere dovne og ligeglade med undervisningen, bliver lærerne mere og mere pressede. Den sidste viden skal lige med.

For det andet synes jeg, eleverne er alt for optimistiske i deres tro på egne evner. Her på det seneste har jeg hørt flere lærere fortælle, at de har modtaget mails fra elever, der sammen med deres skriftlige aflevering har vedhæftet en lille note om, at de rent faktisk har gjort sig umage med opgaven, besvaret opgaveformuleringen til fulde, bygget opgaven op som foreskrevet og derfor mener, at deres produkt bør få karakteren 12.

Endvidere har jeg hørt flere elever klage over lærernes årskarakterer, sågar debatteret højlydt med lærerne på gangen om dette. Eleverne ved bedst, mener de i hvert fald selv, og personligt må jeg sige, det er vildt, at eleverne vitterligt mener, de bedre kan bedømme sig selv, end vi kan. Hvad skal de så med uddannelse? Og med os?

Der er en bekymrende tendens til, at elever ikke godtager lærernes ord, og at eleverne er overbeviste om, at en potentiel klage vil tydeliggøre den uretfærdighed, de mener, de er blevet udsat for. Ærligt talt ved jeg heller ikke, om jeg skal grine eller græde, når en elev klager over sin årskarakter med begrundelsen, at i 10. Klasse fik han/hun 12 til den mundtlige eksamen, hvorfor et 4-tal  tre år efter på gymnasialt niveau ikke kan være rigtigt bedømt fra min side. Flere elever mener endvidere, at blot fordi de rækker hånden op i timerne, er de sikret mindst et 7-tal. De er mere end uforstående over for, at denne karakter ikke blot kræver håndsoprækning, men at der også er substans bag det sagte. Det er fx ikke nok at gentage eller omformulere det, sidemanden har sagt.

En ting er naturligvis klagerne, det andet er den følelse, flere af lærerne efterlades med. Det er aldrig rart, at der bliver sået tvivl om ens dømmekraft, og det påvirker mere, end man tror, uanset om man vil indrømme det eller ej.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Julian sorthvid

    Undervisningsministeriet blev advaret mod at benytte den digitale prøvevagt

  • Blogger Louise

    Eksamen- gaven til den flittige elev- eller kampen for overlevelse.

  • Anne Boie Johannesson

    Glimt fra Gymnasiedage.dk

  • Anne Boie Johannesson

    Hvad skal en hue kræve?

  • Anne_Boie J Ny

    De problematiske eksamener

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater