Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Eksamen
bloggerlouise_daugaard_madsen

Bekymrende tendenser

26. maj 2015
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Skoleåret er ved at være omme.
3 års eleverne har netop afsluttet deres fag, og snart vil eksamenerne vise, hvor meget viden de har taget til sig på de tre år. Det er her bekymringerne tager til.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at mine elever har lært utrolig meget, men har de lært nok? Vi følger vores fags bekendtgørelse – vi tjekker op på reglerne og sågar dobbelttjekker.
Alle elever burde i princippet være godt rustet til at få 12, men som vi alle ved, er der stor forskel på teori og praksis, og et 10-tal mundtligt udløser ikke per definition et 10-tal skriftligt.

For det første synes jeg, der er en tendens til, at eleverne virkelig sløser deres sidste måneder væk. Eleverne nærstuderer deres fraværsprocent og afvejer, om en tilstedeværelse kan betale sig eller ej, og alt imens eleverne bliver mere dovne og ligeglade med undervisningen, bliver lærerne mere og mere pressede. Den sidste viden skal lige med.

For det andet synes jeg, eleverne er alt for optimistiske i deres tro på egne evner. Her på det seneste har jeg hørt flere lærere fortælle, at de har modtaget mails fra elever, der sammen med deres skriftlige aflevering har vedhæftet en lille note om, at de rent faktisk har gjort sig umage med opgaven, besvaret opgaveformuleringen til fulde, bygget opgaven op som foreskrevet og derfor mener, at deres produkt bør få karakteren 12.

Endvidere har jeg hørt flere elever klage over lærernes årskarakterer, sågar debatteret højlydt med lærerne på gangen om dette. Eleverne ved bedst, mener de i hvert fald selv, og personligt må jeg sige, det er vildt, at eleverne vitterligt mener, de bedre kan bedømme sig selv, end vi kan. Hvad skal de så med uddannelse? Og med os?

Der er en bekymrende tendens til, at elever ikke godtager lærernes ord, og at eleverne er overbeviste om, at en potentiel klage vil tydeliggøre den uretfærdighed, de mener, de er blevet udsat for. Ærligt talt ved jeg heller ikke, om jeg skal grine eller græde, når en elev klager over sin årskarakter med begrundelsen, at i 10. Klasse fik han/hun 12 til den mundtlige eksamen, hvorfor et 4-tal  tre år efter på gymnasialt niveau ikke kan være rigtigt bedømt fra min side. Flere elever mener endvidere, at blot fordi de rækker hånden op i timerne, er de sikret mindst et 7-tal. De er mere end uforstående over for, at denne karakter ikke blot kræver håndsoprækning, men at der også er substans bag det sagte. Det er fx ikke nok at gentage eller omformulere det, sidemanden har sagt.

En ting er naturligvis klagerne, det andet er den følelse, flere af lærerne efterlades med. Det er aldrig rart, at der bliver sået tvivl om ens dømmekraft, og det påvirker mere, end man tror, uanset om man vil indrømme det eller ej.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Julian sorthvid

    Undervisningsministeriet blev advaret mod at benytte den digitale prøvevagt

  • Blogger Louise

    Eksamen- gaven til den flittige elev- eller kampen for overlevelse.

  • Anne Boie Johannesson

    Glimt fra Gymnasiedage.dk

  • Anne Boie Johannesson

    Hvad skal en hue kræve?

  • Anne_Boie J Ny

    De problematiske eksamener

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater