Volmer Lilholt 1910-2012
No image

Volmer Lilholt 1910-2012

Sidste torsdag i september har for mange idrætslærere og elever siden 1949 været ensbetydende med dagen for finalestævnet i den landsomfattende atletikturnering i gymnasiet. I mere end 60 år har 300 begejstrede lærere og elever dystet om at blive landets bedste skolehold i atletik for drenge og for piger. Det oprindelige formål med turneringen var at finde det bedste skolehold, og det er det stadig.

Volmer Lilholt havde med matematisk snilde konstrueret en turnering, der gav plads til både de bedste individualister og de lidt mindre gode på samme hold. Man kunne ikke, som turneringen var sat sammen, vinde med en, to eller tre topatleter. Der skulle mere til. Navnlig var nummer tre i hver øvelse vigtig, fordi det var det samlede bedste resultat i øvelserne, der gav flest point.

Som deltager på Efterslægtens hold i årene 1954-56 oplevede jeg den intense spænding og forventning, man havde ved at møde elever fra andre skoler rundt om i landet.

I slutningen af 1950’erne oplevede jeg Volmer Lilholt som en inspirerende lærer i atletik på Danmarks Højskole for Legemsøvelser (DHL) og blev også kollega med ham både på DHL og på Øregaard Gymnasium. Han var altid et fint forbillede, når der skulle forevises øvelser og forklares tekniske detaljer. Han var smittende i sin begejstring, og eleverne befandt sig godt i hans selskab og undervisning.

Volmer Lilholt var i 1960’erne formand for Gymnasieskolernes Idrætslærerforening. Et hverv, han forvaltede med stor faglig og pædagogisk autoritet. I 1973 trådte han tilbage som formand for atletikudvalget under Gymnasieskolernes Idrætslærerforening. Jeg havde den glæde at afløse ham.

Turneringerne har siden 1960’erne udviklet sig og omfatter nu badminton, basketball, fodbold, gymnastik, håndbold, volleyball og ultimate. De er også i dag en vigtig del af det gymnasiale miljø og er hvert år til stor glæde for mere end 3.000 gymnasie- og hf-elever og deres lærere.

Volmer Lilholt havde næppe i 1949 forestillet sig en så flot udvikling fra den atletikturnering, han var med til at starte. De af os, der har været med næsten hele vejen, vil mindes hans indsats med taknemmelighed.

Preben Kristensen, pensioneret lektor
tidligere Øregaard, Gl. Hellerup og Tårnby Gymnasium