Nyt blad med tema om fremtidens arbejdsliv
ForsideGS04-2021_ NyUdgave_banner

Nyt blad med tema om fremtidens arbejdsliv

Vi stiller skarpt på fremtidens arbejdsliv, bøvl med timepuljen og en lærer, der føler, at fagligheden gør ham til en bedre musiker.

Coronapandemien har måske skabt vilje til forandringer i samfundet. I skoleårets sidste tema zoomer Gymnasieskolen ind på tendenser og muligheder i forhold til fremtidens arbejdsliv.

Afskedigelser i Sønderborg: Ni lærere mistede jobbet
Ni lærere blev afskediget i foråret på Sønderborg Statsskole. Den fyrede lærer, kollegaen, tillidsrepræsentanten og rektor fortæller om en afskedigelsesrunde, som sætter dybe spor hos den enkelte og på skolen som helhed.

Det kommer som et stort chok at blive ringet op, og ingen regner med det. Alle de ramte er gode og dygtige kolleger.

Ole Kamp Hansen, rektor
Sønderborg Statsskole

Skoler bokser med ny pulje med timer
Lærere og ledere har ­stadig svært ved at få timepuljen til skriftlig træning til at fungere. Det er en af konklusionerne i en ny undersøgelse af gymnasie­reformen.

Min faglighed gør mig til en bedre musiker
Et sygdomsforløb gjorde Christian Stage endnu mere bevidst om, hvor meget gymnasielærerjobbet og musikken betyder for ham. Derfor forsøger han nu at kombinere lærerjobbet med en musikkarriere.

Jeg blev mere fokuseret på, hvordan jeg kunne få endnu ­mere glæde og passion ind i musikken og gymnasielærerjobbet.

Christian Stage, lærer og musiker
Frederiksberg Gymnasium

Chef er en rolle – ledelse er en adfærd
Hvis din ven opfører sig som en skiderik, kan du altid gå din vej. Stiller din chef derimod urimelige krav, er sagen mere kompliceret. Chefen har altid det største ansvar, men mange formår ikke at løfte ledelsesopgaven. Svenske Thomas Erikson skriver i en ny bog om de dårlige ledere og om, hvordan man kan påvirke dem.

Find det spritnye nummer af Gymnasieskolen i postkassen eller herunder.

Tema om fremtidens arbejdsliv

Se hele Gymnasieskolens tema om fremtidens arbejdsliv: