Nyansættelser skaber pædagogikumkø
Greve Gymnasium 06 lærerværelse

Nyansættelser skaber pædagogikumkø

Gymnasierne ansætter mange nye lærere i disse år. Det skaber køer for de nyuddannede, der skal i gang med pædagogikum, siger to rektorer.

På Midtsjællands Gymnasier har de seks pædagogikumkandidater. Men der er blevet dannet et køsystem, da ikke alle nyudannede har mulighed for at komme i gang med pædagogikum med det samme, siger rektor Lene Eilertsen.

”Vi har ansat rigtig mange unge, der venter på at komme i pædagogikum. Vi er meget glade for at have pædagogikumkandidater, og vi gør også meget for dem, der ikke er kommet i pædagogikum endnu. Men Midtsjællands Gymnasiers høje antal af nye lærere i løbet af de seneste år betyder, at vi ikke har mulighed for at sende alle nyuddannede i pædagogikum fra første dag,” siger Lene Eilertsen.

50 nye lærere
Midtsjællands Gymnasier består af Haslev Gymnasium og Ringsted Gymnasium. Sidstnævnte blev oprettet i 2009, hvilket har betydet en massiv stigning i antallet af nye lærere i løbet af de seneste år. Lærerkollegiet er vokset fra 38 til 88 lærere.

”Pædagogikum er en rigtig vigtig del af at gøre én til en bedre gymnasielærer. Så det er vigtigt for skolerne, at de nyuddannede kommer i gang. Og det er ikke kun kandidaterne, der lærer meget af det. Vores lærere, der skal være vejledere for dem, er rigtig glade for at have meget med pædagogikumkandidaterne at gøre. Det får dem til at reflektere over deres egen praksis. Men når det er sagt, vil lærerværelset heller ikke kunne holde til, at alle nyuddannede, der er blevet ansat hos os, skulle starte i pædagogikum med det samme,” siger Lene Eilertsen.

Hvis alle de nyansatte kom i pædagogikum med det samme, ville en for stor del af de ansatte være påvirket af det ekstra arbejdspres, mener Lene Eilertsen. Derfor tilbyder Midtsjællands Gymnasier i stedet og et minipædagogikum og mentor- og faglig tutorordning til de lærere, der ikke kommer i pædagogikum.

Pædagogisk udvikling for alle
Også på Viborg Katedralskole er der nogle nye lærere, der venter med at komme i pædagogikum. På gymnasiet arbejder 96 lærere. 15 af dem er ansat fra det nye skoleår, og seks af dem er nyuddannede. Tre af de nyuddannede kommer i pædagogikum næste år, fordi der står lærere i kø fra sidste år. Rektor Helge Markussen siger, at de har vurderet, at der maksimalt må være ni pædagogikumkandidater i gang på samme tid. Andet ville hverken gavne de nye læreres uddannelse eller skolen.

”Vi er meget glade for at have pædagogikumkandidater på skolen. Det skaber en større pædagogisk udvikling på hele gymnasiet, når vi har så mange i gang. Det skaber gode pædagogiske diskussioner blandt dem, der direkte har noget med pædagogikum at gøre, men faktisk også på hele lærerværelset,” siger Helge Markussen.