Tekst_
Malene Romme-Mølby
Foto_
Thomas Nielsen-Grøn/Århus Stiftstidende
Midt i sommerferien landede der en rapport i Arbejdstilsynets mailboks. En rapport, som har været længe ventet af mange nuværende og tidligere lærere på Marselisborg Gymnasium. Rapporten er en såkaldt efterkommelse af påbud. I januar i år fik Marselisborg Gymnasium nemlig påbud fra Arbejdstilsynet om at undersøge, om skolen har problemer med det psykiske arbejdsmiljø. Det var desuden et krav, at det var et autoriseret rådgivningsfirma indenfor arbejdsmiljøområdet, der skulle foretage undersøgelsen. Marselisborg Gymnasium fik påbuddet, da Arbejdstilsynet har en konkret mistanke om krænkende handlinger og problemer med det psykiske arbejdsmiljø på skolen.
Krænkelser og risikofaktorer
Gymnasieskolen.dk har søgt aktindsigt i rapporten, derudover har vi set de dele af rapporten, som aktindsigten ikke gav indblik i.
I hvert fald 13 medarbejdere på Marselisborg Gymnasium har indenfor det seneste år oplevet krænkende handlinger, skriver Human Act, der er det firma med erhvervspsykologer, som Marselisborg Gymnasium har valgt til at afdække arbejdsmiljøet. Human Act har fundet risikofaktorer i det psykiske arbejdsmiljø.
“Det er vores vurdering, at der over længere tid (mere end et år) har været oplevelser af flere krænkende handlinger fra især rektor og vicerektor af flere ansatte,” skriver Human Act, der vurderer, at der ikke er gjort tilstrækkeligt for at genoprette tilliden ved oplevede krænkelser. Der er heller ikke gjort tilstrækkeligt for at forebygge nye krænkelser. Skolen har heller ikke en klar politik eller procedure for oplevede krænkelser.
“Der er klart en diskrepans mellem, hvordan lederne og især rektor og vicerektor oplever sig selv, og hvordan de opleves af ret mange ansatte. Således genkender rektor og vicerektor ikke sig selv i beskrivelserne af emotionalitet af en sådan karakter, at det for den anden part kan opleves skræmmende og krænkende.”
Har oplevet flere gange at få skældud og at blive irettesat af både rektor og vicerektor.
Til grund for rapporten ligger en digital, anonym trivselsundersøgelse, individuelle interview og gruppeinterview foretaget af Human Act. Derudover har firmaet blandt andet inddraget referater fra forskellige udvalg på skolen, tidligere APV’er, statistik over arbejdstidsanvendelse og syge- og fravær samt artikler fra Gymnasieskolen.
“Oplevet mig truet…”
Rapporten bringer et udpluk af de krænkelser, som ansatte på Marselisborg Gymnasium har fortalt om til Human Act:
Det har kun været muligt få gange direkte at få verificeret krænkende handlinger mellem ledere og nogle medarbejdere uden at bryde præmissen om anonymitet, skriver Human Act i rapporten, der dog tilføjer:
“Der er dog flere beskrivelser af krænkende oplevelser, som samstemmende beskrives af flere vidner – for eksempel oplevelsen af nedsættende tale mod ansatte i større samlinger”.
Dårligt psykisk arbejdsmiljø længe
Rapporten dokumenterer dermed, hvad mange lærere har fortalt til gymnasieskolen.dk: skolen har et hårdt psykisk arbejdsmiljø. Som bekendt kunne vi sidste år afsløre, at der, siden Kirsten Skov satte sig i rektorstolen, har været et dårligt arbejdsmiljø på Marselisborg Gymnasium.
Det er blevet dokumenteret i arbejdspladsvurderinger (APV) i 2017, 2018 og 2021. I APV’erne var der især røde tal på måling af social kapital, tillid, samarbejde med ledelse, ledelseskvalitet, retfærdighed, stress, udbrændthed, søvnbesvær og arbejdsmængde.
Derudover har gymnasieskolen.dk været i kontakt med godt 30 nuværende og tidligere lærere, der alle fortæller om et arbejdsmiljø med stort arbejdspres og en hård tone fra rektor Kirsten Skov og vicerektor Ulrik Lyng Vestergaard, der i mange tilfælde er resulteret i skideballer og kontante irettesættelser.
Efter Gymnasieskolens artikler fik Marselisborg Gymnasium besøg af Arbejdstilsynet flere gange, og besøgene resulterede i det omtalte påbud, der netop er blevet efterfulgt.
Der ligger et stort arbejde især for rektor og vicerektor i forhold til at genoprette tilliden mellem mange medarbejdere og sig.
Aktuelt er der ingen eller meget lidt tillid mellem rektor og vicerektor og en større gruppe ansatte, vurderer Human Act blandt andet på baggrund af interview og den digitale trivselsundersøgelse blandt medarbejderne.
I undersøgelsen er der også blevet spurgt helt konkret ind til medarbejdernes oplevelse af rektor. Rektor er ifølge Human Act udfordret af, at mange ansatte ikke oplever hende som en dygtig leder. Mange har heller ikke tillid til rektor. På en skala fra nul til ti, hvor ti er den bedste karakter, angiver over en tredjedel af de ansatte deres tillid til rektor til at ligge helt nederst på skalaen – fra to til nul. Godt halvdelen angiver tilliden til at være under fem, og resten – et mindretal – placerer deres tillid til rektor over fem.
“Det synes at have slidt meget hårdt på tilliden, at rigtig mange beskriver situationer, hvor der åbenlyst er sket fejl, men hvor rektor enten ikke husker det – eller benægter det,” skriver erhvervspsykologerne, der anbefaler rektor at være meget mere lyttende – “at lytte godt og grundigt, før der handles”.
“Føle sig truet af vicerektors håndtering”
Rapporten sætter desuden et kritisk lys på vicerektor. Flere ansatte oplever at “slå sig på vicerektor”, hvor mange krænkes over manglende handling ved henvendelser om vanskeligheder, hvor der kræves svar/handling for at lykkes i det daglige arbejde, skriver Human Act. Flere føler sig direkte eller indirekte truet af vicerektors håndtering, hvis der er behov eller ønske om ændringer i arbejdsporteføljen. For eksempel beskriver flere, at de bliver mødt med “hvem skal jeg så give opgaverne til”, hvis de har brug for eller ønske om mindre arbejdsbelastning.
Tilliden vurderes som en af de største udfordringer for ledelsen.
“Der ligger et stort arbejde især for rektor og vicerektor i forhold til at genoprette tilliden mellem mange medarbejdere og sig. Det er Human Acts vurdering, at der vil være brug for ekstern konsulenthjælp, hvis det skal lykkes,” konkluderer erhvervspsykologerne.
Rektor mangler organisatorisk overblik
Human Act vurderer, at krænkelserne blandt andet har rod i organisatoriske udfordringer og uklarheder. Det drejer sig om:
Ifølge rapporten er det Human Acts indtryk, “at rektor yder en enorm arbejdsindsats og klart har et ønske om at skabe en god arbejdsplads, men også at rektor mangler organisatorisk overblik, hvorfor beslutninger træffes på et for hurtigt eller på et ikke tilstrækkeligt oplyst grundlag. Rektor synes ikke at være godt nok hjulpet af de øvrige ledere, idet rektor kunne have brug for mere konstruktivt kritisk modspil fra ledergruppen”.
Stort arbejdspres
Laveste score i lærernes trivselsmåling får faktoren balance mellem opgaver og tid til rådighed. Lærerne føler sig meget presset. Skolen anvender et eget udviklet pointsystem, som har fået meget kritik af lærerne i mange år blandt andet for at være uigennemskueligt. Det har givet anledning til megen frustration og mange konflikter.
Human Act anbefaler også i rapporten, at ledelsen burde tage kritikken af pointsystemet til sig og få ændret på den praksis, “da systemet virker unødigt uigennemskueligt og forstærker det indtryk hos mange lærere, at de ikke kan regne med, hvad ledelsen siger, og at de bliver manipuleret med”.
Imens Human Act udarbejder rapporten, kommer ledelsen på Marselisborg Gymnasium anbefalingen i forkøbet og ophører med at bruge det kritiserede pointsystem og anvender nu et system til planlægning af arbejdstiden, der er anvendt på Risskov Gymnasium, hvor planlægningstal, opgaver og timer er sammenlignelige.
Læs: Her har de arbejdet intensivt med OK 21-samtalerne: Vi skal lige finde formen
Det er dog en grundlæggende mistillid blandt ældre og nyere ansatte til især rektor og vicerektor, som ikke blot vil ophæves med en anden tilgang til arbejdets tilrettelæggelse.
Lykken er dog ikke gjort blot ved at ændre systemet for planlægning af arbejdet.
“Det er dog en grundlæggende mistillid blandt ældre og nyere ansatte til især rektor og vicerektor, som ikke blot vil ophæves med en anden tilgang til arbejdets tilrettelæggelse. En samarbejds- og aftalebaseret kultur skal genopbygges, hvilket vil kræve en meget målrettet indsats både fra ledelsen og fra de ansattes side. Det er Human Acts vurdering, at der vil være brug for en ekstern indsats, hvis det skal kunne lade sig gøre,” skriver erhvervspsykologerne.
Ledelsen føler sig krænket
Men også ledelsen og især rektor på Marselisborg Gymnasium har ifølge Human Act følt sig krænket i forskellige sammenhænge, blandt andet af at lærere ikke har villet hilse og af medieomtalen. Erhvervspsykologerne påpeger, “at ledere skal kunne tåle en del kritik på grund af deres position, men at kritikken i dette tilfælde har været så massiv, at det naturligvis må opleves belastende”.
Ledelsen har også beskrevet adfærd fra enkelte lærere, som ifølge Human Act kan være af krænkende karakter. Human Act vurderer, at krænkelserne mod ledelsen primært har rod i de samme organisatoriske udfordringer, som gør sig gældende for de ansatte.
“Der er medarbejdere, som i deres frustration, har syntes det legalt at have en adfærd, som ikke er forenelig med sund arbejdspladskultur,” vurderer erhvervspsykologerne.
Arbejdet fortsætter
Ifølge rapporten er ledelsen af den opfattelse, “at det er en mindre gruppe lærere på maksimalt 10 lærere, der vedholdende fastholder en aggressiv, destruktiv og konfliktskabende agende mod især rektor og vicerektor”.
Human Act påpeger dog, “at de oplevede krænkende handlinger ikke handler om en gammel garde af lærere – men opleves også af en yngre gruppe lærere”.
Både rektor og bestyrelsesformand har tidligere udtalt til gymnasieskolen.dk, at de oplevede, at der var en stor splittelse i lærergruppen mellem for og imod ledelsen, men det er ikke Human Acts vurdering.
I Human Acts trivselsmåling blandt lærerne er kollegerne den faktor, som lærerne giver højeste score. Det er også den eneste faktor, hvor lærernes score ligger højere end benchmark. Lærerne har blandt andet høj tillid til hinanden.
Udover selve rapporten har Human Act påbegyndt et arbejde for at forbedre det psykiske arbejdsmiljø på Marselisborg Gymnasium. Det indebærer blandt andet samtaler mellem tillidsvalgte og rektor og vicerektor og ledelsessparring med fokus på kommunikation, konflikthåndtering og organisatoriske problemstillinger.
Gymnasieskolen.dk har forsøgt at få interview med rektor og vicerektor, men rektor ønsker ikke at udtale sig, og vicerektor er ikke vendt tilbage.
Rapporten ligger nu hos Arbejdstilsynet, der skal vurdere, hvilken betydning den skal have for Marselisborg Gymnasium.
Februar 2016
Kirsten Skov tiltræder som rektor.
Juni 2016
Ulrik Vestergård tiltræder som uddannelsesleder.
Juni 2016
Vicerektor Per Andreasen omplaceres mod sin vilje til almindelig lærer. Læs hans historie: Tidligere vicerektor modsiger rektor på Marselisborg Gymnasium: “Arbejdsmiljøet er stadig meget dårligt”
Senere får uddannelsesleder Ulrik Vestergård stillingen som vicerektor.
2017
Der gennemføres APV via GL’s system Professionel Kapital. Resultatet er alarmerende rødt for lærerne, gult for Tap-gruppen og grønt for ledelsen i forhold til psykisk arbejdsmiljø.
2018
Der gennemføres igen APV - denne gang i Lectio, da ledelsen ikke vil bruge GL’s system. Lærernes APV er blevet endnu mere rød, Tap-gruppen har nu en blanding af gul og rød, ledelsesgruppen har ikke svaret.
2019-2020
Flere afskedigelser på skolen.
Januar 2020
Lærerne nedlægger arbejdet og sender brev til bestyrelsen, hvor de udtrykker mistillid til rektor og vicerektor på grund af det dårlige psykiske arbejdsmiljø.
Februar 2020
Lærerne nedlægger igen arbejdet i protest mod det psykiske arbejdsmiljø og får endelig bestyrelsesformanden i tale. Han lover at tage hånd om sagen og sender ledelsen til coach.
Juni 2020
Arbejdsmiljørepræsentant, lærer og repræsentant i bestyrelsen afskediges - ifølge ledelsen på grund af timemangel. Ifølge ham og kolleger fordi han længe har forsøgt at gøre opmærksom på det dårlige arbejdsmiljø. GL gjorde indsigelse mod beslutningen overfor Medarbejder- og Kompetencestyrelsen. Udfaldet blev, at Marselisborg Gymnasium måtte betale ham kompensation for afskedigelsen. Læs hans og lærernes historie: Lærere beretter om skideballer og mobning på Marselisborg Gymnasium
November 2021
Der gennemføres APV i et helt andet format - en såkaldt dialogisk arbejdspladsvurdering (APV). Oprindeligt havde medarbejderne ønsket at fortsætte med at måle arbejdsmiljøet og trivslen ved hjælp af det udbredte begreb professionel kapital, som de tidligere havde brugt på skolen, så det var muligt at sammenligne fra tidligere år. Men ledelsen havde kategorisk afvist det, og valget var faldet på en “positiv APV“, som den blev præsenteret.
Selvom det ikke er muligt at sammenligne fra tidligere, er det tydeligt at det psykiske arbejdsmiljø stadig er meget dårligt.
September 2022
Gymnasieskolen udkommer med første ud af en serie artikler om det dårlige psykiske arbejdsmiljø på Marselisborg Gymnasium. Godt 30 tidligere og nuværende lærere har fortalt deres historier til Gymnasieskolen om det hårde arbejdsmiljø med hårdt arbejdspres og skideballer og kontante irettesættelser fra rektor og vicerektor. Kun to lærere - en nuværende og en tidligere - tør stå frem, resten af lærerne vil være anonyme af frygt for ledelsens repressalier.
Oktober og december 2022
Arbejdstilsynet udfører to tilsynsbesøg på Marselisborg Gymnasium.
November 2022
Bestyrelsen på Marselisborg Gymnasium beslutter selv at undersøge arbejdsmiljøet ved at tale med hver enkelt lærer. Læs: Nu undersøger bestyrelsen arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium
December 2022
Bestyrelsen overleverer sine vurderinger af arbejdsmiljøet ved et møde med lærerne. Konklusionen er blandt andet, at man stadig har tillid til rektor, da bestyrelsesmedlemmerne ikke har identificeret ledelsesmæssigt svigt fra rektors side, og at lærerne oplever et stort arbejdspres. Bestyrelsesformanden mener desuden, at der er en splittelse mellem lærerne, der resulterer i det dårlige arbejdsmiljø. Lærerne er chokerede over konklusionerne. Læs: Lærere i chok efter undersøgelse: Trods manglende tillid fortsætter rektor på Marselisborg Gymnasium
Januar 2023
Arbejdstilsynet giver Marselisborg Gymnasium påbud om at undersøge det psykiske arbejdsmiljø via autoriseret rådgivningsfirma. Påbuddet gives efter konkret mistanke om problemer i det psykiske arbejdsmiljø og krænkende handlinger, der ikke er forebygget tilstrækkeligt. Læs: Arbejdstilsynet giver påbud til Marselisborg Gymnasium.
Februar-juni 2023
Humac Act undersøger og udfærdiger rapport om arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium.
Juli 2023
Arbejdstilsynet modtager rapport om arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium.
August 2023
Arbejdstilsynet vurderer, at arbejdet på Marselisborg Gymnasium udsætter medarbejderne for en sikkerheds- og sundhedsmæssig risiko. Tilsynet giver derfor Marselisborg Gymnasium påbud om at sikre, at arbejdet på Marselisborg Gymnasium planlægges, tilrettelægges og udføres, så krænkende handlinger ikke forringer ansattes og lederes sikkerhed eller sundhed på kort eller lang sigt, inden marts 2023.
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
Kan vi ikke få en dato på artiklerne?
Kære Tomas
Datoen står i billedet over rubrikken, men den kan være lidt svær at se. Venligst Malene Romme-Mølby, digital redaktør, Gymnasieskolen.