Tekst_
Malene Romme-Mølby
Foto_
Thomas Nielsen-Grøn/Århus Stiftstidende
“Frygt for ledelsen”. “Frygt for at modsige ledelsen”. “Vi synes nemme at skifte ud”. “Manglende tillid til ledelsen”. “Manglende empati fra ledelsen”. “Manglende anerkendelse fra ledelsen”. “Jeg turde ikke sige, hvad jeg mente.” “Manglende interesse fra ledelsen”. “Ledelsens manglende forståelse for vores arbejdsbelastning.” “Manglende støtte”. “Ledelsen skaber et A- og et B-hold på lærerværelset”. “Høj arbejdsbelastning.” “Arbejdspres medfører stor mistrivsel på lærerværelset.” “Manglende handling ift. stress, når ledelsen gøres opmærksom på det.” “Arbejdspres går ud over privatlivet.” “Massivt arbejdspres. “Den store arbejdsmængde belaster.”
Væggen var nærmest tapetseret med røde post-it-sedler, da medarbejderne på Marselisborg Gymnasium for godt et år siden skulle beskrive, hvilke faktorer, der belaster, frustrerer eller irriterer i hverdagen. Tiltaget var en del af den såkaldte dialogiske arbejdspladsvurdering (APV). Oprindeligt havde medarbejderne ønsket at fortsætte med at måle arbejdsmiljøet og trivslen ved hjælp af det udbredte begreb professionel kapital, som de tidligere havde brugt på skolen, så det var muligt at sammenligne fra tidligere år. Men ledelsen havde kategorisk afvist, og valget var faldet på en “positiv APV“, som den blev præsenteret.
Ledelsens manglende forståelse for vores arbejdsbelastning.
APV’en i 2021 blev dog ikke så positiv, som man måske havde ønsket. Især ved punkter om ledelsens kvalitet, støtte, retfærdighed, opgavefordeling og lærernes arbejdsbelastning var der placeret røde sedler. Medarbejdernes tilkendegivelser blev skrevet på røde, gule eller grønne post-it- sedler, hvor rød angav den værste kategorisering og grøn den bedste. I den bedste kategori blev der blandt andet skrevet:
“Gode fagkolleger”. “Loyalitet mellem kolleger”. “Tryghed i kollegaskabet”. “Kollegialt sammenhold, fagligt og socialt”. “Socialt samvær med kolleger og faglig sparring”. “Samarbejde i faggruppen”. “Godt forhold til kolleger”. “Arbejdet med eleverne”. “Glæden ved eleverne”. “Vi har meget dygtige elever”. “Meningsfuldt arbejde med eleverne”.
3 kritiske APV’er
Som gymnasieskolen.dk tidligere har beskrevet, har arbejdsmiljøet på det aarhusianske gymnasium i en del år været kritisk. Det dokumenterer de seneste tre arbejdspladsvurderinger med røde tal på måling af social kapital, tillid, samarbejde med ledelse, ledelseskvalitet, retfærdighed, stress, udbrændthed, søvnbesvær og arbejdsmængde. Derudover har gymnasieskolen.dk været i kontakt med 29 nuværende og tidligere lærere, der fortæller om et arbejdsmiljø med stort arbejdspres og en hård tone fra rektor og vicerektor, der i mange tilfælde er resulteret i skideballer og kontante irettesættelser. Kun to lærere – en nuværende og en tidligere – har turdet stå frem med navn og har fortalt om det hårde arbejdsmiljø. De øvrige lærere har bidraget til fortællingerne, men ønsker at være anonyme af frygt for ledelsens repressalier.
Skuffelse over bestyrelsen
Sidste år forestod en erhvervspsykolog processen omkring den ovennævnte arbejdspladsvurdering. Dagen startede med, at lærerne skulle placere de omtalte udsagn om hverdagen på skolen i forskellige kategorier. Da der ikke var den normale anonymitet i forbindelse med APV’en, havde medarbejderrepræsentanter og tillidsvalgte fået indført, at man kunne aflevere udsagnene til dem inden dagen, hvorefter de placerede sedlerne for kolleger, der var bange for placere udsagnene i alles påsyn.
Senere på dagen blev medarbejdere og ledelse inddelt i grupper, der skulle forsøge at finde løsninger på udfordringerne. Inden alle blev sendt i grupper, understregede erhvervspsykologen, at det var vigtigt, at gruppedeltagerne forholdt sig åbent til løsningsforslag, da forslag senere skulle bearbejdes i arbejdsmiljøgruppen. Sådan gik det bare ikke i gruppen med rektor Kirsten Skov. Lærere fortæller, at stemningen var dårlig, fordi hun hele tiden irriteret afviste medarbejdernes forslag. På et tidspunkt mistede hun også helt besindelsen.
Frygt for at ytre uenighed ift. ny fyringsrunde.
Lærere fortæller, hvordan de har forsøgt at få bestyrelsen til at reagere på det betændte arbejdsmiljø. I 2020 nedlagde et enigt lærerkollegium arbejdet flere gange. Efter flere forsøg lykkedes det at få bestyrelsesformanden i tale. Han lovede, at han ville vende tilbage til lærergruppen, men det gjorde han aldrig.
Mange lærere er skuffede over, at bestyrelsen ikke reagerer på de rødglødende APV’er og lærernes mange italesættelser af problemerne.
Bestyrelse grundig informeret
Gymnasieskolen.dk har forsøgt at få et interview med Marselisborg Gymnasiums bestyrelsesformand Erik Østergaard Jensen, men han afviser at stille op til interview. Han vil kun deltage ved at svare på spørgsmål skriftligt. Konsekvensen er, at vi ikke kan lave et reelt interview, og hans udsagn kan forekomme lidt uimodsagte og ikke kritisk efterprøvede.
Hvad er bestyrelsens reaktion på de fortællinger om arbejdsmiljøet på Marselisborg, som tidligere og nuværende lærere har fortalt om til gymnasieskolen.dk?
“Vi har helt sikkert haft udfordringer med arbejdsmiljøet på skolen, hvilket der også løbende er blevet arbejdet med i samarbejdsudvalget, arbejdsmiljøudvalget og bestyrelsen. Jeg noterer mig, at de fleste af de fortællinger, der beskrives i gymnasieskolen.dk, ligger flere år tilbage, hvilket kan fortolkes, som om arbejdsmiljøet er blevet bedre,” skriver Erik Østergaard Jensen.
Var bestyrelsen bekendt med det dårlige arbejdsmiljø?
“Bestyrelsen har været grundigt informeret blandt andet gennem lærerrepræsentanterne i bestyrelsen og rektor. Formanden for bestyrelsen har også deltaget i et lærermøde og et samarbejdsudvalgsmøde, hvor arbejdsmiljøet har været på dagsordenen,” skriver Erik Østergaard Jensen.
Det viser sig, at de to ovennævnte møder er helt tilbage i februar 2020, hvor lærerne nedlagde arbejdet, og et samarbejdsudvalgsmøde i september 2020.
Samtaler med lærerne
Hvordan har I i bestyrelsen håndteret lærernes fortællinger, og hvilke tiltag planlægger I i forlængelse af fortællingerne om det dårlige arbejdsmiljø?
“Der har gennem det sidste år ikke været rejst problemer af væsentlig arbejdsmiljømæssig karakter, hverken i arbejdsmiljøudvalg, samarbejdsudvalg eller bestyrelsen, og derfor har der ikke været noget for bestyrelsen at forholde sig til. Det er besluttet, at de eksterne bestyrelsesmedlemmer afholder samtaler med hver enkelt lærer på skolen for at få den enkeltes konkrete og personlige fortælling og dermed et nuanceret billede af arbejdsmiljøet. Derefter vil de eksterne bestyrelsesmedlemmer samle op på samtalerne og komme med konkrete idéer til håndtering og forbedring af arbejdsmiljøet,” skriver Erik Østergaard Jensen.
Gymnasieskolen har desuden stillet spørgsmål om, hvilke kompetencer bestyrelsesmedlemmer har i forhold til at forestå sådanne samtaler, og hvorfor man ikke benytter sig af en ekstern professionel arbejdsmiljøkonsulent til at kortlægge arbejdsmiljøet. Det har bestyrelsesformanden ikke svaret på.
De bestyrelsesmedlemmer, der skal forestå samtalerne, er henholdsvis advokat, skoleleder, direktør for teknologivirksomhed og institutleder på et universitet.
Lærere, som gymnasieskolen.dk har talt med, fortæller, at der det seneste år er blevet drøftet det kritiske arbejdsmiljø – blandt andet den seneste APV – både i arbejdsmiljøudvalget, samarbejdsudvalget og i bestyrelsen.
Oplevet mistillid til arbejdets udførsel.
De seneste tre APV har været kritiske, hvad har bestyrelsen gjort for at følge op på, om der er sket forbedringer?
“Bestyrelsen har tilset, at der er lavet handleplaner, og at der er fulgt op på disse i samarbejdsorganerne.”
Mange lærere, som gymnasieskolen.dk har talt med, oplever, at der i ledelsen – og tilsyneladende også i bestyrelsen – er en formodning om, at når man har lavet en handleplan, så er arbejdsmiljøet blevet bedre. De undrer sig over, at bestyrelsesformanden ikke har fulgt tættere op på arbejdsmiljøet, når APV’erne har været så kritiske.
Bestyrelsesformand har tillid til rektor
Hvad mener bestyrelsen om, at ledelsen skælder medarbejdere ud – endda i sådan en grad, at folk kommer til at græde efter møde med ledelsen?
“Bestyrelsen er ikke blevet forelagt konkrete eksempler eller har fået henvendelser fra de berørte medarbejdere, hvorfor det ikke er muligt for bestyrelsen at forholde sig til beskyldningerne,” skriver bestyrelsesformanden.
På baggrund af det svar har gymnasieskolen.dk opfølgende spurgt bestyrelsesformanden: “Om bestyrelsen mener, at det ikke er sandt, at rektor og vicerektor har skældt ud og fået medarbejdere til at græde, på trods af at det er nævnt i tidligere APV’er, og at de 29 lærere, som gymnasieskolen.dk har talt med, bekræfter det?”
Det har bestyrelsesformanden ikke svaret på.
Kan bestyrelsen have tillid til rektor, der trods tre dårlige APV’er og øvrige kritiske tegn, er blevet overrasket over, at arbejdsmiljøet er dårligt på Marselisborg Gymnasium?
“Bestyrelsesformanden har fuld tillid til rektor, og jeg forstår i øvrigt rektors overraskelse, idet der det sidste år ikke været rejst problemer af væsentlig arbejdsmiljømæssig karakter, hverken i arbejdsmiljøudvalg, samarbejdsudvalg eller bestyrelsen,” skriver bestyrelsesformanden.
Gymnasieskolen.dk har også spurgt bestyrelsesformanden: Hvordan bestyrelsen vil kategorisere den seneste APV, hvis man mener, at der gennem det sidste år ikke har været rejst problemer af væsentlig arbejdsmiljømæssig karakter.
Det har han dog heller ikke svaret på.
Forudindtagede konklusioner
I dag tager to bestyrelsesmedlemmer hul på de første samtaler med lærerne enkeltvis. Medarbejderrepræsentanterne i bestyrelsen havde foreslået, at også teknisk-administrativt personale (TAP) og lærere på orlov skulle have tilbudt en samtale, men det blev afvist af bestyrelsesformanden, der i referatet fra seneste bestyrelsesmøde citeres for, “at han gav udtryk for, at de problemstillinger, der er rejst, primært vedrører lærerne”. Mange lærere har dog fortalt gymnasieskolen.dk, hvordan TAP’er også har været udsat for rektor og vicerektors hårde tone og håndtering. Det bekræfter de seneste APV’er også.
Hvad er sket siden sidste APV, og hvad er sandsynligheden for at denne vil ændre noget?
Søndag sendte bestyrelsesformanden en mail til elever og lærere med en update omkring arbejdsmiljøet på skolen. Mailen kom ifølge bestyrelsesformanden på opfordring fra eleverne i bestyrelsen, men flere lærere undrer sig over ordlyden i mailen. Bestyrelsesformanden skriver blandt andet:
“Der har været nogle udfordringer med arbejdsmiljøet på skolen, hvilket blandt andet skyldes at lærernes tid per elev er blevet nedsat fra et højt niveau og til tættere på landsgennemsnittet, da skolen har skullet spare penge”. Og: “Som det fremgår af artiklerne i Aarhus Stiftstidende og Gymnasieskolen, er der nogle lærere, der mener, der stadig er alvorlige problemer med arbejdsmiljøet, selvom dette ikke er blevet fremført i de udvalg, der skulle håndtere dette.”
Lærerne siger til gymnasieskolen.dk, at det ikke er særligt befordrende for den kommende proces, at bestyrelsesformanden allerede har konklusioner på, hvad det dårlige arbejdsmiljø skyldes, og om der er et dårligt arbejdsmiljø.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode