Joen Holm 1948-2011
No image

Joen Holm 1948-2011

Søndag den 4. december 2011 døde vores fine kollega og gode ven Joen Holm efter længere tids sygdom.

Joen kom til Herlev Gymnasium & HF i sommeren 2005 efter mange års arbejde på Niels Steensens Gymnasium. Joen blev fra første dag meget afholdt for sin professionelle indstilling og sit glade væsen. Han havde et fantastisk tag på alle elever i matematik gennem sit fremragende faste pædagogiske greb. Der eksisterer mange historier om, hvordan Joen fik gjort elever motiverede for matematik. En del har udtalt, at de ikke anede, at matematik kunne være så sjovt. Den evne havde Joen, når han tog fat på sin undervisning sammen med eleverne.

Joens sociale og empatiske side viste sig i hans interesse for andre kollegaer også uden for faggruppen. Og hans bidrag til julefrokosterne på Herlev Gymnasium & HF blev en fast tradition, som vi vil savne.

Joen faldt rigtig godt til på Herlev Gymnasium & HF. Han følte sig virkelig hjemme blandt alle kollegaer og øste gerne af sin store viden og skarpe analyse af dette og hint.

Det gjaldt også, når man sammen med Joen indtog sin plads på Brøndby Stadion. Joen havde haft sæsonkort i mange år, og han fulgte klubben i tykt og tyndt. Lige så glad og euforisk han kunne blive over et godt resultat, lige så skarp og kritisk var han, når spillet ikke fungerede. En professionel kommentator også på dette felt.

Fredag den 18. november holdt vi afskedsreception for Joen på Herlev Gymnasium & HF. Joen ville meget gerne sige farvel til os, og han havde samlet de sidste af sine kræfter for at gennemføre arrangementet. Joen holdt en flot tale, hvor han med fin humor og stort vid blandt andet fortalte, hvilke overvejelser han havde gjort sig i forbindelse med at søge stilling på 1970’ernes “røde” forsøgsgymnasium. Det var morsomt, og samtidig viste Joen sig fra den side, vi elskede ham for. Tingene blev sagt lige ud uden skelen til, hvad der var korrekt dengang eller nu.

Det var ved receptionen tydeligt, at Joen var meget syg. Det var hårdt at sige farvel til ham, men samtidig dejligt, at vi fik muligheden for det. Vi er utrolig kede af at have mistet en rigtig god kollega og ven.

Vores tanker går til Solvejg, til børn og børnebørn og hele familien, som betød usigeligt meget for Joen.

På kollegaernes vegne
Jesper Tolnø og Kai Rasmussen