Hvordan skal fremtidens løn fordeles?
No image

Hvordan skal fremtidens løn fordeles?

Peter Bamberg Rosenkjær
tillidsrepræsentant, Sankt Annæ Gymnasium

På vores skole har ledelsen fjernet de anciennitetsbestemte lokale tillæg. Ledelsen ønsker, at ancienniteten skal spille en mindre rolle i forhold til løn. Derfor mener jeg også, der er behov for, at vi diskuterer en ny lønpolitik i GL. Når tillæggene ikke længere bliver uddelt automatisk, er det selvfølgelig vigtigt, at ledelsen kommer ud i krogene, så de mindre synlige lærere ikke bliver overset. Der skal være klarhed og transparens i principperne for uddeling af løn. Hvis ancienniteten fylder mindre lokalt, er det vigtigt at diskutere, hvilke kvalifikationer der udløser løn.

Pia Byrholt
tillidsrepræsentant, Erhvervsskolen Nordsjælland hhx/htx

Jeg mener, at GL skal arbejde for, at mest mulig løn bliver centralt fastsat. Jeg er imod individuelle lønforskelle. Jeg mener, at individuel løn kan være uretfærdigt. Anciennitet er et godt princip at bruge til lønstigninger, da det er lige for alle. Det er vigtigt, at lønnen bliver uddelt efter klare kriterier, som alle kan gennemskue. Jeg mener også, det er unødvendigt at bruge meget tid på at forhandle løn for den enkelte, frem for at alle får de samme lokale løntillæg. Vi skal dog arbejde på at udjævne noget af lønforskellen mellem unge og ældre lærere.

Claus Enochsen
tillidsrepræsentant, Gammel Hellerup Gymnasium

Jeg lægger først og fremmest vægt på, om nogle kolleger har et lønefterslæb i forhold til anciennitet og det procentuelle. Det er objektivt, og man kan som tillidsrepræsentant ikke bedømme, om én har fortjent et tillæg mere end andre. En erfaring, jeg har gjort mig, er at splitte lokallønsforhandlingerne op i flere møder. Det giver god tid, og der er ingen, der føler, de bliver kuppet eller siger ja til noget, de ikke kan overskue. Det er godt med praktisk hjælp fra GL, der har konkrete grafer og tal for, hvor meget løn man skal have efter ni års anciennitet. Jeg tænker, at GL sammen med rektorerne kan blive enige om, hvilke tal, der gælder på området, så rektorerne ikke kan sige, at de ikke anerkender GL’s tal.