Hvad vil ministeren?
No image

Hvad vil ministeren?

Hvad vil ministeren? ?

Vil hun en inspirerende Ny Nordisk Skole fuld af initiativ, virkelyst, effektiv læring og selvstændige tanker? Eller er hun bundet til et ideologisk korstog, der har haft gymnasiet i dets vold siden 2005? ??Et forslag om at “sammentænke almen studieforberedelse med fordybelsen i studieretningsprojektet”1 siger noget om ministerens tanker. Hun blankt afviser de grundige diskussioner bag forslaget fra lærerne på Svendborg Gymnasium. ??Svendborglærerne havde hele syv gennemtænkte grunde til deres forslag. Forslaget ville spare på ressourcerne i en krisetid, formindske plagiat og samtidig give eleverne en langt bedre tværfaglig studieforberedelse på flere måder. Hvis ministeren havde fundet fejl i lærernes begrundelser, kunne man bedre forstå afvisningen. Hendes respons2 ignorerede dog helt lærernes begrundelser. ??Hun sagde, at hun måtte afvise Svendborglærernes forslag om at slå AT og SRP sammen, udelukkende fordi der var en politisk beslutning om, at AT og SRP var to forskellige størrelser, der af en eller anden usagt grund ikke kunne slås sammen. Det viser næsten ingen respekt for selvstændigtænkende lærere. Plaskkold vand i hovedet til de initiativrige praktikere. ??Ifølge forslaget vil en synopsis til et SRP stadigvæk være noget helt andet end selve SRP?et, men ved at kombinere dem vil der opstå en læringssynergi, der i det mindste kunne berettige nogle forsøg med ideen. Men nej, reformens ideologiske renhed skal ikke besudles af andres opfindsomhed. ??Hvordan kan man forvente, at eleverne kan blive inspireret til at tænke selvstændigt og udvise initiativ, når lærerne, der gør det, blot bliver fejet af bordet, uden at man tør reflektere over deres arbejde? ??At lærerne virkelig er bekymrede over elevernes læring under den nuværende formel på tværfaglighed, var gjort tydelig gennem Reformforums underskriftindsamling, hvor 38 procent af samtlige lærere turde udtrykke deres politisk ukorrekte støtte til store ændringer af reformen. Nu i dag skal vi bare bankes på plads uden evidenspædagogik om reformen (hvad bliver der af den Ny Nordisk Skole uden evidenspædagogik?). Det burde være indlysende, at de manglende afprøvninger af reformen kun kan gå ud over eleverne. ??Tror ministeren virkelig, at den efterhånden ret gamle3 reform med 100 procent sikkerhed er den allermest effektive udnyttelse af de gymnasiale ressourcer? ??

Bill Woods ?Mulernes Legatskole ?

?1?”7 med ét smæk” nr.:03/2012 ?2?”Studieretningsprojekt og almen studieforberedelse”, nr.: 04/2012. ?3?Hvor mange elever har telefoner fra 2003? Hvor mange lærere har fjernsyn eller telefoner fra 2003? Ikke mange, fordi der er kommet så mange nye muligheder i de nye udgaver. Med informationssamfundets stigende forandringshastigheder, hvorfor skal elevernes undervisning så stadig være bundet til en beslutning fra 2003, når andre interessante erfaringer og muligheder er kommet til sidenhen?