Hans Christian Clausen 1949-2012
No image

Hans Christian Clausen 1949-2012

Efter længere tids sygdom sov en af Tørring Gymnasiums store lærerprofiler, Hans Christian Clausen, i daglig tale HC, stille ind natten til lørdag den 14. april 2012 på Fredericia Sygehus, 63 år gammel. For Rødovre-drengen HC blev Tørring Gymnasium hans andet hjem. HC var med fra gymnasiets grundlæggelse i 1979, var en af dets pionerer og arbejdede her helt frem til vinterferien i år. Han satte sit umiskendelige præg på arbejdspladsen med sin store flid, faglige viden og en usædvanlig indsigt erhvervet gennem minutiøse studier i de utallige elskede bøger, der var at finde overalt i hjemmet. Han elskede sine fag historie, oldtidskundskab og latin, han var optaget af sit arbejde og var en særdeles afholdt og yderst respekteret kollega og lærer. Han kunne bjergtages af nye historiske teorier og med stor begejstring referere disse for sine kolleger. Var han utilfreds med de indkøbte lærebøger, skrev han selv lærebogsmateriale til eleverne på en af sine mange avancerede computere. Gennem hele sin karriere deltog han aktivt i skolens rigt facetterede liv: Han var en bundhæderlig og meget vellidt tillidsmand gennem ni år, ligesom det også var naturligt for ham at være lærerrepræsentant i bestyrelsen for Tørring Gymnasiums Venner (TGV), hvor han blandt andet arbejdede med at holde gamle elevers adresser ajour. Han mødte trofast op til stort set alle gymnasiets fester, ikke fordi han nødvendigvis var til fest og farver, det lå ikke til hans stille og beskedne væsen, men han lagde samvittighedsfuldt sin energi i stort og småt på gymnasiet og ikke mindst i sin undervisning, hvad også utallige varme elevtilkendegivelser gennem en menneskealder vidner om. Et kærligt ry som en sand Odysseus, der gennemstår alskens udfordringer, sammenknyttede for mange kolleger og elever deres oplevelser med HC på udvekslings- og studieture overalt i Europa, hvor hans klassiske dannelse og totalt opdaterede politiske og økonomiske viden om verden var en øjenåbner for de fleste.
HC var på alle områder et passioneret menneske, der også kunne begejstres for kafferistning og avanceret madlavning. Han elskede at cykle og veg ikke tilbage for en cykeltur til Paris og retur med sin mangeårige kæreste, Inger. Også uden for gymnasiet lagde HC en indsats i det lokale liv, såvel politisk som kulturelt. Blandt andet var han i en årrække med til, sammen med andre af gymnasiets lærere, at genoplive og drive den lokale biograf, og SF’s udvikling og udfordringer optog ham til det allersidste. Hans Christian Clausen efterlader et stort savn på sin arbejdsplads gennem 33 år, men hans navn og ånd vil for altid stå stærkt i Tørring Gymnasiums historie.

Niels Nyboe Frandsen
Steen Fiil