Tekst_
Malene Romme-Mølby
Foto_
Jacob Nielsen
“Hypotesen om, at rektor har haft grænseoverskridende adfærd inden for det seneste år, holder ikke.”
Så skråsikker var konklusionen fra bestyrelsesformand på Marselisborg Gymnasium Erik Østergaard Jensen. Udmeldingen kom i et interview til Gymnasieskolen i december sidste år, efter at han og tre medlemmer af bestyrelsen selv havde undersøgt arbejdsmiljøet på grund af flere afsløringer om et længerevarende hårdt arbejdsmiljø på det aarhusianske gymnasium. De fire bestyrelsesmedlemmer havde også fortsat tillid til rektor, skrev de i det interne notat.
Knap en måned efter fik Marselisborg Gymnasium påbud fra Arbejdstilsynet om at få en autoriseret rådgivningsvirksomhed til at undersøge skolens arbejdsmiljø. Skolen fik påbuddet, da Arbejdstilsynet havde en konkret mistanke om et problematisk psykisk arbejdsmiljø og krænkende handlinger.
Den opmærksomme læser er nok bekendt med, at Gymnasieskolen for nylig kunne afsløre, at rapporten fra rådgivningsfirmaet konkluderer, at i hvert fald 13 medarbejdere inden for det seneste år har oplevet krænkende handlinger primært fra rektor eller vicerektor.
Læs: Ny rapport afslører 13 krænkelser på Marselisborg Gymnasium
Erhvervspsykologerne fra rådgivningsfirmaet konkluderer desuden, at der ikke er gjort tilstrækkeligt for at genoprette tilliden ved de oplevede krænkelser og ej heller for at forebygge nye krænkelser.
Der har været hård kritik både fra lærere, Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og ledelses- og arbejdsmiljøekspert af, at bestyrelsen reagerer så sent på det problematiske arbejdsmiljø, og at bestyrelsen selv valgte at undersøge arbejdsmiljøet i stedet for at få professionelle til det. Bestyrelsesmedlemmernes konklusioner om arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium står også i stor kontrast til erhvervspsykologernes faglige vurdering.
Ledelsen skaber arbejdsmiljøproblemer
GL’s formand beskriver det som rystende og stærkt bekymrende.
“Det dårlige arbejdsmiljø på Marselisborg Gymnasium er som et færdselsuheld i slowmotion, der bliver ved med at udvikle sig. Der skulle være sat en stopper for det for længe siden. Og der er ingen tvivl om, at det er bestyrelsens ansvar, at det har fået lov til at fortsætte så længe,” understreger Tomas Kepler.
GL-formanden tilføjer, at han mener, at arbejdsmiljøet normalt er et fælles ansvar, hvor alle bidrager, og hvor ledelsen har det daglige ansvar for, at arbejdsmiljøet er i orden.
“Bestyrelsen er jo ikke til stede i det daglige, det skal den heller ikke være, den har ansat ledelsen til at tage vare på arbejdsmiljøet. Men som situationen er nu på sjette år på Marselisborg Gymnasium, er det 100 procent bestyrelsens ansvar! Der er jo blevet gjort opmærksom på problemerne gentagne gange gennem årene blandt andet fra arbejdspladsvurderinger og lærerne,” siger han.
Tomas Kepler hæfter sig ved, at det dårlige arbejdsmiljø ifølge erhvervspsykologerne især udspringer fra den øverste ledelse.
“Det er trist at læse, at den øverste ledelse ikke løser, men skaber arbejdsmiljøproblemer, og det er uforståeligt, hvordan det har kunnet få lov at fortsætte i seks år,” siger Tomas Kepler
Selvejemodellen tillader, at en offentlig institution kan køre fuldstændigt i grøften, når ledelsen ikke lykkes, og bestyrelsen ikke løfter sit ansvar.
Siden Kirsten Skov satte sig i rektorstolen på Marselisborg Gymnasium i 2016, har skolen tre gange foretaget arbejdspladsvurderinger (APV), der alle har dokumenteret et dårligt arbejdsmiljø med alarmerende røde tal på social kapital, tillid, samarbejde med ledelse, ledelseskvalitet, retfærdighed, stress, udbrændthed, søvnbesvær og arbejdsmængde. Derudover nævnes en hård tone fra rektor og vicerektor, der i mange tilfælde resulterer i skideballer og kontante irettesættelser. Det har over 30 nuværende og tidligere lærere også fortalt til Gymnasieskolen.
“Marselisborg Gymnasiums bestyrelse har fejlet ved ikke at reagere hensigtsmæssigt på alle disse synlige tegn. Derudover virker det, som om bestyrelsen endda har formået at gøre ondt værre, når den så endelig har ageret,” siger Tomas Kepler.
Flere eksempler
GL’s formand mener, at episoderne på Marselisborg Gymnasium og den manglende håndtering fra bestyrelsen er endnu et eksempel på, at selvejet på gymnasierne ikke fungerer.
“Det er kritisabelt, at selvejemodellen og den medfølgende virksomhedstænkning, som måske passer på private virksomheder, tillader, at en offentlig institution kan få lov at køre fuldstændigt i grøften, når ledelsen ikke lykkes, og bestyrelsen efterfølgende ikke løfter sit ansvar,” påpeger Tomas Kepler, der ærgrer sig over, hvor svært det er at gribe ind.
På trods af henvendelse fra lærerne, lærerstrejker og dårlige APV’er reagerer bestyrelsen først efter medieomtalen og de efterfølgende besøg af Arbejdstilsynet.
“Vi er nødt til at tage en snak om, at der er skabt et system omkring vores gymnasier, hvor samfundet står ret afklædt i forhold til at kunne gribe ind, når en institution kører så skævt som på Marselisborg Gymnasium,” siger Tomas Kepler.
Han peger på, at Marselisborg Gymnasium ikke er det eneste eksempel på, at nogle gymnasiebestyrelser ikke lever op til deres ansvar. For to år siden afslørede Gymnasieskolen et kritisk arbejdsmiljø på Næstved Gymnasium, hvor rektor i mange år havde ledet skolen med skideballer, irettesættelser og en ubehagelig hverdag for de lærere, der vovede at være uenige med hende. Bestyrelsen afviste først kritikken på trods af dårlige APV’er, men efter medieomtalen igangsatte man til sidst en ekstern undersøgelse, der resulterede i afskedigelse af rektor.
Læs: Ny udvikling på Næstved Gymnasium: Rektor hjemsendt
GL-formanden nævner også VUC Syd, der kom i alvorlige økonomiske problemer på grund af ledelsens og bestyrelsens uansvarlige indkøb af mærkevarer, biler og studieture blandt andet finansieret af overbelåning.
“Jeg ser eksemplerne som udslag af nogle af de uheldige konsekvenser ved selvejet, hvor forbindelsen og ansvarligheden mellem uddannelsesinstitutionen og det omkringliggende samfund kan få lov at forsvinde i ledelsers og bestyrelsers manglende formåen. Resultatet er spild af offentlige midler og menneskelige ressourcer, som kan svække vores fælles institutioner og ramme elever og ansatte i lang tid efter, at de ledelser og bestyrelser, som har fejlet, har forladt skuden,” siger Tomas Kepler.
Han nævner tiden før gymnasiernes selveje, hvor det politiske niveau ifølge ham udgjorde en klarere kobling mellem skolen og det omkringliggende samfund.
Prisen er jo ikke kun i kroner og øre, men også de menneskelige ressourcer – samtlige ansattes psykiske velbefindende, elevernes tryghed og den arbejdsenergi, som i stedet kunne være brugt på at koncentrere sig om kerneopgaven.
Hvordan synes du, at bestyrelsen på Marselisborg Gymnasium burde tackle udfordringerne?
“Det skal jeg ikke udtale mig om, det er bestyrelsen, der skal tage ansvaret på sig og løse problemerne i stedet for at sætte kikkerten for det blinde øje,” svarer Tomas Kepler, men tilføjer:
“Generelt set gælder det, at ledelsen på det enkelte gymnasium løbende bør arbejde systematisk for at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø, og det er i sidste ende bestyrelsens ansvar at sikre, at det sker.”
Hvordan synes du, at oddsene er for, at ledelsen på Marselisborg Gymnasium kan stå i spidsen for at skabe et godt arbejdsmiljø?
“Det ser da særdeles svært ud. Det tror jeg, alle kan se. Erhvervspsykologerne siger jo selv i rapporten, at den nuværende øverste ledelse ikke kan løse det selv, og at den øverste ledelse skal have ekstern hjælp. Og det har man jo allerede tidligere forsøgt sig med.”
Det er jo ikke første gang, at ledelsen på Marselisborg skal have ekstern konsulentbistand. Hvor mange penge skal man bruge af offentlige midler på at uddanne ledere til at blive gode ledere?
“Det er der vist ikke en tommelfingerregel for, men jeg synes da, at seks år er alt for længe at kæmpe med det her, hvor man bruger mange ressourcer på det. Og hvor det så fremgår, at den øverste ledelse efter så lang tid og så mange problemer alligevel giver udtryk for ikke at kunne genkende medarbejdernes oplevelser. Jeg håber, at bestyrelsen vil overveje grundigt, hvad institutionen og samfundet får mest ud af. Hvad man tør tro mest på, nu med udsigt til endnu et år, hvor der uvægerligt skal bruges ekstraordinære ressourcer på arbejdsmiljøet på Marselisborg. Prisen er jo ikke kun i kroner og øre, men også de menneskelige ressourcer – samtlige ansattes psykiske velbefindende, elevernes tryghed og den arbejdsenergi, som i stedet kunne være brugt på at koncentrere sig om kerneopgaven. Lige nu må man bare konstatere, at lærerne absolut ikke har de bedste vilkår for at levere kvalitet i undervisningen. Det er jo nok også derfor, at eleverne strejkede,” siger Tomas Kepler.
Gymnasieskolen ville naturligvis gerne høre Marselisborg Gymnasiums bestyrelsesformands syn på sagen, men han ønsker ikke at udtale sig til Gymnasieskolen.
Februar 2016
Kirsten Skov tiltræder som rektor.
Juni 2016
Ulrik Vestergård tiltræder som uddannelsesleder.
Juni 2016
Vicerektor Per Andreasen omplaceres mod sin vilje til almindelig lærer. Læs hans historie: Tidligere vicerektor modsiger rektor på Marselisborg Gymnasium: “Arbejdsmiljøet er stadig meget dårligt”
Senere får uddannelsesleder Ulrik Vestergård stillingen som vicerektor.
2017
Der gennemføres APV via GL’s system Professionel Kapital. Resultatet er alarmerende rødt for lærerne, gult for Tap-gruppen og grønt for ledelsen i forhold til psykisk arbejdsmiljø.
2018
Der gennemføres igen APV - denne gang i Lectio, da ledelsen ikke vil bruge GL’s system. Lærernes APV er blevet endnu mere rød, Tap-gruppen har nu en blanding af gul og rød, ledelsesgruppen har ikke svaret.
2019-2020
Flere afskedigelser på skolen.
Januar 2020
Lærerne nedlægger arbejdet og sender brev til bestyrelsen, hvor de udtrykker mistillid til rektor og vicerektor på grund af det dårlige psykiske arbejdsmiljø.
Februar 2020
Lærerne nedlægger igen arbejdet i protest mod det psykiske arbejdsmiljø og får endelig bestyrelsesformanden i tale. Han lover at tage hånd om sagen og sender ledelsen til coach.
Juni 2020
Arbejdsmiljørepræsentant, lærer og repræsentant i bestyrelsen afskediges - ifølge ledelsen på grund af timemangel. Ifølge ham og kolleger fordi han længe har forsøgt at gøre opmærksom på det dårlige arbejdsmiljø. GL gjorde indsigelse mod beslutningen overfor Medarbejder- og Kompetencestyrelsen. Udfaldet blev, at Marselisborg Gymnasium måtte betale ham kompensation for afskedigelsen. Læs hans og lærernes historie: Lærere beretter om skideballer og mobning på Marselisborg Gymnasium
November 2021
Der gennemføres APV i et helt andet format - en såkaldt dialogisk arbejdspladsvurdering (APV). Oprindeligt havde medarbejderne ønsket at fortsætte med at måle arbejdsmiljøet og trivslen ved hjælp af det udbredte begreb professionel kapital, som de tidligere havde brugt på skolen, så det var muligt at sammenligne fra tidligere år. Men ledelsen havde kategorisk afvist det, og valget var faldet på en “positiv APV“, som den blev præsenteret.
Selvom det ikke er muligt at sammenligne fra tidligere, er det tydeligt at det psykiske arbejdsmiljø stadig er meget dårligt.
September 2022
Gymnasieskolen udkommer med første ud af en serie artikler om det dårlige psykiske arbejdsmiljø på Marselisborg Gymnasium. Godt 30 tidligere og nuværende lærere har fortalt deres historier til Gymnasieskolen om det hårde arbejdsmiljø med hårdt arbejdspres og skideballer og kontante irettesættelser fra rektor og vicerektor. Kun to lærere - en nuværende og en tidligere - tør stå frem, resten af lærerne vil være anonyme af frygt for ledelsens repressalier.
Oktober og december 2022
Arbejdstilsynet udfører to tilsynsbesøg på Marselisborg Gymnasium.
November 2022
Bestyrelsen på Marselisborg Gymnasium beslutter selv at undersøge arbejdsmiljøet ved at tale med hver enkelt lærer. Læs: Nu undersøger bestyrelsen arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium
December 2022
Bestyrelsen overleverer sine vurderinger af arbejdsmiljøet ved et møde med lærerne. Konklusionen er blandt andet, at man stadig har tillid til rektor, da bestyrelsesmedlemmerne ikke har identificeret ledelsesmæssigt svigt fra rektors side, og at lærerne oplever et stort arbejdspres. Bestyrelsesformanden mener desuden, at der er en splittelse mellem lærerne, der resulterer i det dårlige arbejdsmiljø. Lærerne er chokerede over konklusionerne. Læs: Lærere i chok efter undersøgelse: Trods manglende tillid fortsætter rektor på Marselisborg Gymnasium
Januar 2023
Arbejdstilsynet giver Marselisborg Gymnasium påbud om at undersøge det psykiske arbejdsmiljø via autoriseret rådgivningsfirma. Påbuddet gives efter konkret mistanke om problemer i det psykiske arbejdsmiljø og krænkende handlinger, der ikke er forebygget tilstrækkeligt. Læs: Arbejdstilsynet giver påbud til Marselisborg Gymnasium.
Februar-juni 2023
Humac Act undersøger og udfærdiger rapport om arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium.
Juli 2023
Arbejdstilsynet modtager rapport om arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium.
August 2023
Arbejdstilsynet vurderer, at arbejdet på Marselisborg Gymnasium udsætter medarbejderne for en sikkerheds- og sundhedsmæssig risiko. Tilsynet giver derfor Marselisborg Gymnasium påbud om at sikre, at arbejdet på Marselisborg Gymnasium planlægges, tilrettelægges og udføres, så krænkende handlinger ikke forringer ansattes og lederes sikkerhed eller sundhed på kort eller lang sigt, inden marts 2023.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode