Dorte Funding 1945-2012
No image

Dorte Funding 1945-2012

Efter 2 års sygdom døde vores tidligere kollega Dorte Funding i starten af februar.

Dortes fag var kemi og fysik, herudover var hun i en lang årrække studievejleder på hf.

I kemi var hun såvel lokalt som på landsplan med til at præge udviklingen af faget. Hun deltog engageret i diskussioner om, i hvilken retning faget skulle gå, og var desuden medlem af Undervisningsministeriets arbejdsgrupper i forbindelse med etableringen af teknikfaget.

I sit mangeårige virke ved Fredericia Gymnasium var Dorte altid i front, men aldrig for egen vindings skyld. Hendes store engagement i såvel store som små udvalg var altid for elevernes, fagenes eller skolens skyld. Hun havde en ægte, dybfølt naturvidenskabelig tilgang til alt og forstod ikke, hvorfor nogle havde behov for at udtrykke sig knudret, kompliceret eller langtrukket. Hendes sprog var altid kort, præcist og velgennemtænkt. Velstruktureret var alt, hvad Dorte beskæftigede sig med. Det gjaldt ikke mindst i studievejledningen, hvor hun var ansat i cirka 25 år som hf-vejleder. Her viste hun sit altid store engagement for de svage i samfundet. Hendes forståelse for denne elevgruppes specielle behov var altafgørende for den linje, der i mange år blev fulgt på Fredericia Gymnasiums altid velfungerende hf-afdeling.

Ikke alene havde hun stor forståelse for den enkelte elevs behov for støtte, men hun stillede også krav og krævede indsats i forhold til evner og sociale muligheder. Mange tidligere hf-elever har rigtig meget at takke Dorte for! Hun kæmpede mange kampe for dem både på og uden for skolen.

Typisk for Dorte var interessen for det sociale, ja for alt i denne verden ikke blot noget teoretisk snak, men noget, som krævede handling. Hun engagerede sig blandt andet i lokalpolitik, var aktiv musikudøvende og meget interesseret i alle former for kunst. På skolen spurgte hun ofte videbegærligt ind til andre fagspecialer, og man kunne altid få sig en god, indlevende faglig eller personlig samtale med Dorte.

Familien betød meget for Dorte. Turene til kunst og kultur i ind- og udland sammen med Aksel og den meget tætte kontakt med børn og børnebørn havde en stor plads i hendes hjerte. Hun betød meget for dem, og de betød meget for hende.

Dorte var et vidtfavnende menneske, som vi er mange, der er glade for at have haft som kollega, og som vi savner.

På kollegernes vegne
Kenneth Lynn-Pedersen, Ole Sørensen, Jens Jørn Mahler