Det tager længere tid at spotte elever med faglige udfordringer
Banner_Navn Morten Madsen

Det tager længere tid at spotte elever med faglige udfordringer

”Der er ingen tvivl om, at det svækker kvaliteten af undervisningen, at jeg har fået flere elever at forholde mig til.

Jeg har været lærer her i seks år, og i begyndelsen var der omkring 24 elever i en klasse, men nu er der i gennemsnit 28, og jeg havde et hold med 32 elever i begyndelsen af august. Jeg har cirka det samme antal hold, så det er en betydelige stigning i antallet af elever, jeg skal forholde mig.

I år har jeg skullet lære cirka 120 nye elever at kende, og det er en voldsom stor mængde personer at skulle skabe relationer til i løbet af kort tid. Det går nok især ud over de stille typer, som ikke kommer til mig. Det betyder også, at der kan gå længere tid med at spotte, hvem der har faglige udfordringer, og dermed risikerer de at komme bagud fagligt.

Morten Madsen, lærer
Aalborg Handelsskole

Helt lavpraktisk så tager det længere tid at høre elevernes fremlæggelser, når der er 30 elever i klassen i stedet for 24.

Jeg bruger mere tid af mine pauser på at samle op på elever, og jeg tilbyder at komme forbi lektiecafeen for at hjælpe dem, selvom det ikke er en del af min arbejdsopgave. Men det er svært at sige nej, når eleverne beder om hjælp.

Jeg synes, det er frustrerende, at jeg ikke kan levere den kvalitet, jeg gerne vil. Når der er flere elever er den faglige spredning også større, men både toppen, bunden og dem i midten har brug for støtte til at udvikle sig fagligt.ʺ

Morten Madsen

• Navn: Morten Madsen