Bevar reallønnen!
No image

Bevar reallønnen!

I sidste udgave af Gymnasieskolen kan man læse om den “ansvarlighed” og “realisme”, der præger hovedbestyrelsens oplæg til OK 13. Det har vi lidt svært ved at få øje på, hvad angår løn.

Man lægger op til at ville bevare reallønnen, men pointerer, at det ikke nødvendigvis skal ske fra centralt hold. Med andre ord vil vi igen skulle hente differencen hjem lokalt. Tillidsfolkene får igen ansvaret for, at kollegerne ikke oplever et reallønsfald. Det er ikke det bedste udgangspunkt for en lokal lønforhandling og vil sandsynligvis forstærke tendensen i retning af lønforskelle på økonomiske A- og B-gymnasier.

Hvordan er det et udtryk for ansvarlighed, at man vil acceptere forringelser, før forhandlingerne starter? Så er det da ikke svært at spå om resultatet, og det er ikke særlig ansvarligt over for vores medlemmer.

Og hvorfor er det realistisk? Her peger man på det private områdes pauvre resultater. Men vores arbejdspladser kan ikke flyttes til Polen eller Sydkorea. Vi står ikke med ryggen mod muren ligesom de stakkels slagteriarbejdere og chauffører, der har accepteret endnu en minusoverenskomst. Tværtimod stiger søgningen til gymnasierne, hvorfor der er en stigende efterspørgsel på GL’s medlemmer. Alligevel skal vores arbejdskraft ned i pris. Dén økonomiske logik er svær at forklare for vores kolleger.

Vores arbejde bliver kun mere omfattende og mere kompliceret. Kravene vokser, og flere får stress. Hvorfor skal vi i denne situation acceptere forringelser af den løn, der er det mest direkte udtryk for anerkendelse af vores arbejde?

Hovedkravet til OK 13 må være, at reallønnen skal bevares – centralt.

Helene Caprani, TR, og
Allan Hulebæk Hansen, TR-suppleant,