Artikel
Alternativ til skiferie: Billige bajere i Prag
No image

Alternativ til skiferie: Billige bajere i Prag

Op mod 7.000 gymnasieelever rejser til Prag i skolernes vinterferie med rejseselskabet Rejsemægleren. Markedsføringen kan være på kant med loven.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

“Drop skiferien”, står der på Rejsemæglerens hjemmeside, der i stedet opfordrer elever på landets gymnasier til at rejse til Prag i vinterferien. Rejseselskabet lokker med billige øl frem for ski, og succesen er især båret frem af markedsføring gennem Facebook. Spred budskabet om vores rejsetilbud til dine venner, og vind en tur til Prag. Sådan lyder opfordringen igen og igen i konkurrencer på rejseselskabets facebookside. Men opfordringer som disse kan være på kant med loven og reglerne på det sociale medie, lyder det fra både Facebook og Forbrugerombudsmanden. 
I år har over 7.000 elever valgt at holde vinterferie i Prag – ifølge arrangørens egne tal alene omkring 6.500 i uge 7, og derfor oplever den tjekkiske hovedstad i disse uger en slags dansk invasion. 
“De fleste unge, du møder på gaden i Prag i vinterferien, snakker dansk,” fortæller en gymnasieelev fra Sankt Annæ Gymnasium, der rejste til Prag i vinterferien sidste år. Eleven ønsker at være anonym af frygt for sine læreres tanker om turen. 
Sidste år rejste omkring 2.000 elever til pilsnerens hjemland, og dermed har Rejsemægleren i år opnået en mere end tredobling af antallet af deltagere på turene, hvis man skal tro de tal, selskabet selv opgiver på sin hjemmeside. 
Til sammenligning viser tal fra Center for Rusmiddelforskning, at omkring 10.000 danske unge besøger feriestedet Sunny Beach i Bulgarien i løbet af en hel sommer.

I strid med reglerne 
Succesen bag konceptet Prag Uge 7+8 er blandt andet opnået gennem en reklamekampagne på Facebook samt ved at have ”ambassadører” blandt eleverne, der får en gratis rejse ved at stå for praktiske gøremål og markedsføre turen på gymnasier over hele landet. 
“Konkurrencer, der kræver likes eller delinger, for at man kan deltage, er meget effektive til at skabe opmærksomhed på Facebook,” siger Jan Fredriksson, talsmand for Facebook i Norden. 
Men ifølge Facebook er konkurrencer, der opfordrer til at reklamere over for sine venner, i strid med firmaets regler for markedsføring: 
“Hvis man betinger brugernes deltagelse i en konkurrence med, at de enten skal like eller dele noget indhold med deres venner, så spammer man faktisk. Og spam er hverken i brugerne eller Facebooks interesse,” siger Jan Fredriksson. 
Han ønsker dog ikke at vurdere den konkrete markedsføring på siden Prag Uge 7+8, men henviser til Facebooks retningslinjer for konkurrencer, der er indført for at forebygge spam i for eksempel konkurrencer. Her står der blandt andet, at alle markedsføringskampagner skal “… administreres inden for applikationer på Facebook.com”. 
Man må dermed ikke slå kampagner op på ”væggen” på sin egen side, sådan som Rejsemægleren har gjort.

Forbudte præmier 
Hos Forbrugerombudsmanden henviser man til, at erhvervsdrivende skal være opmærksom på bestemmelser i markedsføringsloven, der forbyder spam. 
“Man skal være opmærksom på, at hvis man præmierer nogle for at sprede et budskab til deres venner, anses meddelelsen for at komme fra den erhvervsdrivende selv. Det er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse kun lovligt, hvis vennerne har mulighed for at kunne sige nej til fremtidige henvendelser fra den erhvervsdrivende,” siger chefkonsulent Tina Morell, der heller ikke ønsker at kommentere den konkrete markedsføring på Rejsemæglerens facebookside. 
Hun fortæller, at lovgivningen primært er lavet, efter at der opstod en tendens til store spredninger af konkurrencer på internettet, hvor man blev opfordret til at like eller dele et opslag med sine venner for at kunne deltage. 
Tina Morell understreger dog samtidig, at lovgivningen nok ikke “er helt opdateret omkring Facebook”. 
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Rejsemægleren.

Om kampagner på Facebook:

“... du må ikke betinge tilmelding eller adgang af, om brugeren synes godt om et vægopslag eller kommenterer eller over-fører et billede på en væg”.(Vilkår for Facebooks sider, 17. december 2012)
http://www.facebook.com/page_guidelines.php

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater