Årets tophistorie: Lærere vil læse om Knud Romer
Knud Romer 2

Årets tophistorie: Lærere vil læse om Knud Romer

Knud Romer, it-forbud og OK 13 trak flest læsere på gymnasieskolen.dk i 2014. Se, hvad læserne helst ville læse om i det forgangne år.

Året går snart på hæld, og det er tid til et tilbageblik.
På gymnasieskolen.dk glæder vi os over, at flere og flere lærere læser med hver dag.

Den historie, som trak flest læsere i 2014, var forfatter Knud Romers verbale tæsk til gymnasieeleverne.
Læs: Knud Romer til gymnasieelever: “Er I fuldkommen sindssyge?”

Hjælp til it-dannelse
Digitaliseringen påvirker stadig undervisningen meget, og en del lærere kæmper med, hvordan man hjælper eleverne til at få en form for faglig it-dannelse også.
To lærere på Øregård Gymnasium er gået drastisk til værks og har helt forbudt computeren i timerne, samtidig med at de har opfordret eleverne til at købe notesbøger.
Det interesserede læserne meget på gymnasieskolen.dk, for det var den anden mest læste historie i årets løb.
Læs: Lærere bag 'it-forbud': "Vi uddanner ikke stenografer"

Flest artikler om OK 13
Meget naturligt har overenskomsten fyldt meget både i Gymnasieskolens månedlige magasin og her på hjemmesiden i de daglige nyheder.
OK 13 er det emne, som vi har skrevet allermest om, netop fordi den har så stor betydning for lærerlivet.
Årets tredje mest læste historie handler også om OK 13.

I artiklen Forkælelse til lærerne efter OK 13 fortæller rektor og tillidsrepræsentant fra Cph West, hvordan de har opprioriteret efteruddannelse efter OK 13.
Det har de gjort, for at det fortsat skal være attraktivt at være gymnasielærer.

Et andet emne, der også påvirker lærernes daglige arbejdsliv, er ledelse. Nogle kunne måske nikke genkendende til, at selvledelse er den værste form for undertrykkelse, som ledelsesrådgiver Christian Ørsted udtrykte det i den fjerde mest læste artikel på gymnasieskolen.dk i 2014.

Kritik af Hattie
Gymnasieskolen.dk har fået mange bloggere – især lærere, der blogger og videndeler.
Hjemmesidens mest flittige blogger lærer Anne Boie Johannesson leverede årets mest læste blogindlæg: Tvivlsomt knæfald for Hattie.

God debat
I 2014 har læserne også været aktive debattører på gymnasieskolen.dk.
Her har det især været, hvorvidt naturvidenskab var styrket, og om det faglige niveau på gymnasiet er højt, der har fået flest læsere til tasterne.

Redaktionen håber, at debatten vil fortsætte i 2015 på gymnasieskolen.dk, samtidig vil vi gerne opfordre lærere til at tippe os om gode historier på gymnasieskolen@gl.org.

Top 10 over 2014's mest læste historier

1. Knud Romer til gymnasieelever: "Er I fuldkommen sindsyge?"
  2. Lærere bag 'it-forbud': "Vi uddanner ikke stenografer"
  3. Forkælelse til lærerne efter OK 13
  4. Selvledelse er den værste form for undertrykkelse

5. Elever: Gymnasiet er ikke fulgt med tiden

6. Gymnasielærer rykker op i superligaen

7. Det fortalte de ikke: Regeringen vil skære i NV

8. Pædagogikumkandidat: Hvor finder jeg lige 80 timer?

9. Høje karakterkrav kan lukke gymnasier

10. GL og rektorerne enige: Grundforløbet fungerer ikke