Gymnasielærer rykker op i superligaen
pressebillede_-_mads_justesen

Gymnasielærer rykker op i superligaen

Gymnasielærer Mads Justesen sparkede Hobro op i superligaen i søndags. På trods af oprykningen ser han sig mere som gymnasielærer end fodboldspiller.

Mads Justesen underviser i idræt og samfundsfag på Mariagerfjord Gymnasium. Ved siden af er han anfører for Hobros førstehold. I søndags scorede han målet, der sikrede, at Hobro skal spille i superligaen efter sommerferien.

”Det var fuldstændig vanvittigt og surrealistisk, for vi er jo en lille klub på scenen. Det har været nogle vilde dage, specielt i søndags, hvor hele byen festede med os,” siger Mads Justesen, der er anfører på holdet.

Fejrede oprykning med elever
Hobro sikrede oprykningen på udebane, og da de kom hjem til byen kvart over to, ventede op mod 400 mennesker, der ville være med til at fejre klubbens milepæl. Det er første gang i klubbens 100-årige historie, at de skal spille i Danmarks bedste fodboldrække.

Efter nattens fejring blev det kun til halvanden times søvn for Mads Justesen. Mandag morgen klokken ni skulle han stå klar i gymnastiksalen, hvor hans idrætshold havde øvelsesgange inden eksamen.

”Det var ret hårdt. Heldigvis havde både elever og kolleger god forståelse for, at jeg var træt. Det sjove var, at flere af mine elever havde været med til at fejre oprykningen om natten, så de var også lidt trætte,” siger Mads Justesen.

Elever og kolleger bakker op
Mads Justesens elever har fulgt ham på banen. Flere af de fodboldinteresserede har ofte set Hobros kampe. Til den seneste hjemmekamp var hele 3.i på stadionet for at følge deres idrætslærer.

Når Hobro har spillet kamp i weekenden, er det et fast samtaleemne mellem gymnasielæreren og nogle af eleverne.

”Jeg har været nødt til at erkende, at det er svært at starte lige på og hårdt i timerne. Eleverne får lige lov til at snakke lidt om kampen, og jeg siger også lidt om, hvad jeg synes om den,” siger Mads Justesen.

Begejstringen for byens fodboldhold har også bredt sig til lærerværelset. En del af lærerne har fulgt med i stort set alle de år, Mads Justesen har spillet der.
I løbet af denne sæson har interessen for fodbold bredt sig til næsten hele lærerværelset. Mads Justesen har oplevet en stor opbakning fra sine kolleger, især i den seneste tid.

”Nogle lærere har tilbudt at hjælpe mig, hvis der er noget, jeg har problemer med at nå i den her periode, hvor tingene har skullet afgøres på fodboldbanen samtidig med optakten til eksamen,” siger Mads Justesen.

Mere gymnasielærer end fodboldspiller
Selvom der går meget tid med fodbold, og sporten har fyldt meget de seneste dage, så slår Mads Justesen fast, at hans primære erhverv er gymnasielærer.

”Jeg skal ikke kun levere på banen, jeg skal levere mindst lige så meget i klasselokalet. Jeg er mere gymnasielærer end fodboldspiller, og det er det, jeg skal arbejde med resten af livet,” siger Mads Justesen.

Fodbolden må aldrig komme til at fylde så meget i hverdagen, at det går ud over undervisningen. I det kommende skoleår går han lidt ned i tid for at kunne få hverdagen til at hænge sammen med job, fodbold, konen, der skal i pædagogikum, og deres to børn.

Klassen er et træningsrum
Mads Justesen har taget lidt fra fodboldverdenen med i sin undervisning. For eksempel kalder han klasselokalet for et træningsrum.

”Vi træner frem til eksamen, og alle skal dygtiggøre sig. Jeg fortæller dem også, at til træning må man godt fejle nogle gange, så klassen er også et rum, hvor vi kan lave fejl,” siger Mads Justesen.

Andre gange skiller Mads Justesen fodbold og undervisning helt fra hinanden.

”Når jeg underviser, kan jeg tage mine undervisningsbriller på og lægge fodboldspilleren langt væk. Det er dejligt at komme lidt væk fra fodboldbanen, især når der er mindre gode tider, som vi oplevede her i et bumpet forår,” siger Hobrospilleren.

Bevise holdets værd
Når Hobro skal spille i superligaen, forventer Mads Justesen først og fremmest, at holdet får en masse fede oplevelser. Men holdet skal også bevise sit værd.

”Vi skal modbevise alle, der allerede har dømt os ude af superligaen, og som siger, at vi rykker ned med det samme. Vi skal vise fodbolddanmark, at vi kan spille med, selvom vi har andre forudsætninger. Vi kommer nok i modvind i nogle kampe, men vi skal vise, hvorfor vi har været et af de bedste hold i 1. division,” siger Mads Justesen.