Louise Grønholm Ravn anbefaler
Jeganbefaler-banner

Louise Grønholm Ravn anbefaler

Hvilke medier og bøger er svære at undvære? Hvilke elementer i undervisningen fungerer godt? En lærer kommer her med tre faglige anbefalinger.

Tekst_ Vorre

Fag_ Naturgeografi og idræt

Arbejdssted_ Helsingør Gymnasium

Fortalt til_ Lea Schønemann Karlsen

Louise Grønholm Ravn anbafaler Badjango Dance Creator

Badjango​ Dance Creator
“Til idræt vil jeg anbefale en app, der hedder Badjango Dance Creator. Det er et værktøj, hvor eleverne kan lære at danse og skabe deres egen koreografi. I appen ligger der over 100 forskellige trin. Der er små figurer på skærmen, der gentager trinene. Man kan se figurerne forfra, bagfra og fra siden, og så kan eleverne kopiere det. Eleverne laver koreografier på omkring et minut, som de kan øve igen og igen.

Det, der også er rigtig smart ved appen, er, at den indeholder noget teoretisk materiale om Rudolf Labans (ungarsk danser og danseteoretiker, red.) bevægelsesteori, som eleverne kan få som lektie. Der er en funktion i appen, hvor man kan udfordre eleverne ved, at de for eksempel skal inkorporere en bestemt del af Labans teori i deres dans.

Appen letter ens forberedelse, man får ny inspiration til koreografi, og eleverne synes, at det er sjovt, fordi de kender konceptet fra Just Dance. Det gør det også lettere for eleverne, fordi de får en idébank.”

Louise Grønholm Ravn anbefaler Rollespil om naturkræfter

Rollespil om naturkræfter
“I naturgeografi prøver jeg at indtænke, hvordan vi kan komme ud på gulvet og få en fornemmelse af de naturkræfter, der kan være svære at forstå. For eksempel hvordan S- og P-bølger bevæger sig. Så stiller jeg eleverne op på en række og lader dem skubbe forsigtigt til hinanden, som P-bølger ville gøre, og trække i hinanden, som S-bølger ville gøre.

Jeg har også lavet rollespil om, hvordan de tektoniske plader bevæger sig i forhold til hinanden. En elev er oceanbundspladen, en anden er kontinentalpladen, og så siger den ene til den anden: ‘Hvis jeg er oceanbundspladen, er jeg den tunge. Hvad sker der så, når vi mødes?’ Man kan også gøre det med kold og varm luft.

Jeg vil gerne aktivere så mange elever så muligt. Derfor sætter jeg ­ofte alle eleverne i gang samtidig. Når de får en kropslig fornemmelse af noget, kan de lettere huske det. Eleverne lærer på forskellige måder – også derfor er sådan nogle øvelser gode, synes jeg.”

Louise Grønholm Ravn anbefaler Måling af overflader

Måling af overflader
“I naturvidenskabeligt grundforløb bruger jeg typisk den her øvelse, når vi skal snakke om albedo (udtryk for, hvor meget lys, der bliver tilbagekastet til rummet, red.).

Man skal bare have to træplader med hvidt papir på den ene og sort på den anden. Dem sætter man ud i solen og måler overfladernes temperatur med et infrarødt termometer hvert femte minut. På den måde kan man lave en kobling mellem overfladens temperatur og dens albedo.

Derefter sender jeg eleverne ud i grupper med et infrarødt termometer og beder dem måle temperaturer på tilfældige overflader. Efter første øvelse vil eleverne koble overfladernes temperaturer til, at det afhænger af farve. Så får vi en snak i klassen om, at det ikke kan forklare det hele. Vi kan have en mørk overflade, som ikke er lige så varm som en lys overflade, og så snakker vi om, hvad temperaturen også afhænger af.

Det er nemt at gå til, og alle elever får noget ud af det. Både de, der tror, at de har regnet det ud på forhånd, og de, der ikke gør sig så mange tanker, før de går ud og måler.”