Malou Louise Lindblom anbefaler
jeg-anbefaler-banner

Malou Louise Lindblom anbefaler

Hvilke medier og bøger er svære at undvære? Hvilke elementer i undervisningen fungerer godt? En lærer kommer her med tre faglige anbefalinger.

Fag_ Drama og mediefag

Arbejdssted_ Stenhus Gymnasium

Fortalt til_ Lea Schønemann Karlsen

Malou Louise Lindblom anbefaler: Ritualisering af dramalokalet

Ritualisering af dramalokalet
“Jeg gør meget ud af at starte dramatimerne med, at vi ritualiserer dramalokalet. Det gør jeg, fordi det er et særligt rum, hvor man skal turde være åben og kaste sig ud i øvelser, der måske kan være grænseoverskridende. Vi stiller os i en rundkreds med lukkede øjne, imens vi holder hinanden i hænderne. Der skal være en ro over os, hvor vi trækker vejret sammen og fokuserer på, at nu er vi sammen i det her rum, som er et andet rum end det, eleverne ellers har undervisning i.

Det tager ikke mere end fem minutter, og så har vi etableret et frirum, hvor vi kan have tillid til hinanden. Det skal være et rum, hvor de ikke behøver at leve op til de gængse normer i klasselokalet, men hvor de tør være åndssvage og grimme. Vi smider egoet i døren.

Det er noget, jeg gør, fordi min dramalærer gjorde det, da jeg selv havde drama som ung. Hvis jeg ikke starter timen med at lave det, siger eleverne: ‘Ej, skal vi ikke stå i rundkreds i dag?’.”

Malou Louise Lindblom anbefaler bogen "Teater i det nye årtusinde" af Jette Mortensen og Lotte Thulstrup

Teater i det nye årtusinde
“Jeg vil gerne anbefale bogen Teater i det nye årtusinde af Jette Mortensen og min kollega Lotte Thulstrup. Den omhandler de vigtigste og nyskabende tendenser inden for dansk teater i 2000’erne.

Jeg vil anbefale den, fordi den giver et overskueligt overblik over tendenserne, men især fordi den også har gode tekstuddrag fra forestillinger, elevspørgsmål til teorien og praktiske øvelser i alle kapitler.

Jeg har blandt andet brugt kapitlerne om teatermetoden devising og det reflekterende samtidsteater med fokus på Christian Lollike. Eleverne arbejdede for eksempel med et uddrag fra Dom over skrig, som de skulle indøve med et benspænd. Den ene halvdel anvendte rekvisitter og teatralske greb fra tidligere perioder af politisk teater, mens den anden halvdel brugte moderne, formstyrede strategier for iscenesættelse. Med den øvelse fik eleverne fin mulighed for at arbejde med teorien i praksis og koble de to elementer i faget.”

Malou Louise Lindblom anbefaler at samarbejde med et lokalteater

Samarbejde med teater
“Vi har som noget helt nyt påbegyndt et samarbejde med Holbæk Teater, som er vores lokale teater. Vi vil gerne have, at eleverne ser prøver på en forestilling på teatret og til sidst ser det endelige resultat.

Vi har undret os over, hvorfor vi ikke har gjort det noget før, for det er jo virkelig godt for eleverne at få et indblik i skuespillernes arbejdsproces. I drama laver vi forestillingsanalyse, hvor der er fokus på det endelige produkt. Jeg tror, at det bliver lærerigt for eleverne at se processen og have fokus på, hvad de lærer undervejs, når de selv arbejder med skuespil, scenografi og lyd.

Når eleverne ser processen, ser de, at skuespillerne også laver fejl, griner og glemmer replikker. Det kan måske give dem noget selvtillid i deres eget arbejde og afmystificere det professionelle teater. Eleverne kan også blive inspireret og få deres egne konkrete idéer til, hvad de selv kan gøre. Samtidig støtter vi vores lokale teater og introducerer eleverne til det.”