80 procent af lærere: Arbejdsglæden er dykket efter OK 13

80 procent af lærere: Arbejdsglæden er dykket efter OK 13

Den er helt gal med arbejdsglæden hos gymnasielærerne. Efter den nye overenskomst trådte i kraft i august, siger fire ud af fem, at de har mindre arbejdsglæde. Bekymrende udvikling, mener GL.

På et gymnasium med 100 lærere oplever 80 af dem, at deres arbejdsglæde er faldet, efter den nye overenskomst trådte i kraft samtidig med, at det nye skoleår startede.
Kun tre lærere oplever en øget arbejdsglæde.

Det viser en ny undersøgelse, som Gymnasieskolen har lavet.

Tallene bekymrer GL’s nye formand Annette Nordstrøm Hansen:

”Det er nogle meget bekymrende tal. Lederne må overveje, hvad de kan gøre for at ændre det.  I sidste ende kan det betyde, at der er lærere, der søger væk fra faget. Alle, lige fra ministeriet til skoleledelserne, må se på det her med største alvor,” siger hun.

Rektorformand: Det er vigtigt at gøre noget ved det
At skoleledelserne har et ansvar, anerkender Anne-Birgitte Rasmussen, der er formand i Gymnasieskolernes Rektorforening:

”Det mest iøjnefaldende er, at lærerne oplever en markant mindre arbejdsglæde end før. Det er noget, man skal tænke over og finde ud af, hvad man gør ved. Det er rigtig vigtigt at få lærernes arbejdsglæde genetableret. Vi skal i gang med at få talt om de mange gode muligheder, der er i den nye overenskomst. Jeg tror bare, at de er rigtigt svære at få øje på for lærerne lige nu,” siger hun.

I en skriftlig udtalelse til Gymnasieskolen siger Moderniseringsstyrelsens vicedirektør Barbara Bertelsen:

”Tallene bekræfter, hvor vigtigt det er, at lederne på de statslige arbejdspladser har fokus på at sikre et velfungerende og tillidsfuldt samarbejde og et godt psykisk arbejdsmiljø. Og dette gælder naturligvis ikke mindst, når der sker større forandringer, som det er tilfældet med overgangen til de nye arbejdstidsregler på gymnasierne. Vi har en fælles opgave med at sikre en vellykket implementering af OK 13, og jeg er sikker på, at de lokale ledere har stort fokus på dialogen med lærerne i den forbindelse.”

I januar-udgaven af fagbladet Gymnasieskolen kan du læse meget mere om undersøgelsen og se, hvad politikerne mener om tallene.