Annonce
Skip to content
Artikel
Kevin vil være tæt på sine elever
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse BNP Brobygning campus Corona
  • Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP
  • Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima
  • Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision
  • Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst
  • Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn
  • Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum
  • Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
23. juni 2025

Kevin vil være tæt på sine elever

ArbejdsmiljøUndervisning Arbejdsglæde
Indhold
Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Jacob Nielsen
Link er kopieret

Fokus: Arbejdsglæde

Livet som gymnasielærer er fyldt med udfordringer og krav. Men for mange er der først og fremmest en enorm glæde forbundet med jobbet.
Sådan er det for Niels, Sidse, Kevin og Jennifer. Mød dem i dette tema om arbejdsglæde.

Han er ’bagstopper’ til festerne og tager eleverne med på ture til små øer. At være sammen med eleverne uden for klasselokalet er noget af det, Kevin Gjedde elsker ved jobbet.

 

Det bliver meganice med en rød løber.”

Johan fra 3.c kan ikke skjule sin begejstring over, at der bliver stil over årets sidste fest. Der er frokostpause på Det frie Gymnasium på Nørrebro i København. Over madpakker og dagens økologiske risret fra kantinen får eleverne i festudvalget styr på de sidste detaljer: Hvem skal stå ved indgangen, når festen starter? Er der købt øl? Og bliver der tid til at spise pizza sammen inden?

Kevin Gjedde sidder og lytter. Han er lærer og med i festudvalget. Han elsker at være med til at skabe et trygt, socialt rum, hvor eleverne kan mødes uden for klasselokalet. Det er en af de ting, der giver ham arbejdsglæde.

Som regel er han ’bagstopper’ til festerne. Så står han ved indgangen og går rundt og snakker med eleverne. Holder øje med, om nogen bliver dårlige, eller om nogen ser ud til at føle sig alene.

”Det er rart at møde eleverne uden for undervisningen og skabe nogle bånd,” fortæller Kevin Gjedde, der underviser i samfundsfag og historie.

Han vil gerne være tæt på sine elever. De skal mærke, at han holder af dem og interesserer sig for dem. Når han er sammen med dem uden for undervisningen, ser han nogle andre sider af dem.

”Det betyder noget, at de ikke kun ser mig som lærer. Jeg fornemmer, at mine elever er trygge ved mig og fortæller mig om det, hvis de har det svært.”

KEVIN_ARTIKEL_1-aspect-ratio-1920-1080
KEVIN_ARTIKEL_2-aspect-ratio-1920-1080

Kevin Gjedde

ALDER 37 år

SKOLE Det frie Gymnasium

FAG Samfundsfag og historie

På tur med Ø-udvalget
Kevin Gjedde er også en del af skolens Ø-udvalg, som han fik ideen til sammen med nogle elever og en kollega. Indtil videre har han haft elever med til Hven, Ærø og Samsø. Det er eleverne, der arrangerer det hele – bestiller togbilletter, booker vandrehjem og finder spændende mennesker at mødes med.

”Jeg vil rigtig gerne tænde elevernes nysgerrighed. Vi tager de antropologiske briller på, åbner øjnene og undrer os: Hvordan fik man færgen mellem Marstal og Rudkøbing, der ellers var lukket, tilbage? Hvorfor er det lykkedes Samsø at blive en bæredygtig, grøn ø?”

På turene synes han, at han lykkes med at få skabt en faglig begejstring, som ”stråler ud af elevernes øjne”.

”Fagene kan være ret lukkede, fordi der er så mange og stramme krav. På ø-turene er tilgangen en helt anden, dannelsesmålene er større, og jeg oplever et utroligt engagement hos eleverne. Den slags projekter giver mig energi,” fortæller Kevin Gjedde, der også tit er med på skolens introture til Ungdomsøen og på studieture.

”Jeg er både mennesket, der kaster mig ud i det sociale rum med eleverne, og læreren, der forsøger at binde deres interesser sammen med fagenes mange muligheder. For mig er det den kombination, der er nøglen til at trives som lærer.”

Eleverne er kloge, nysgerrige og engagerede, og jeg lærer tit noget af dem. Det gør mig glad.
Kevin Gjedde, lærer
Det frie Gymnasium

Smitter af på det faglige
Han har undervist på det københavnske gymnasium i tre år og kan ikke forestille sig noget bedre sted at være lærer.

Han holder meget af den demokratiske kultur, der gennemsyrer gymnasiet. Det er skolens elever og ansatte, som på det ugentlige ’skolemøde’ er fælles om at sætte retningen for skolen. Det er her, at stort og småt bliver diskuteret, og alle beslutninger, der vedrører skolens drift, struktur og udvikling, bliver taget.

Dertil kommer skolens mange udvalg, som elever og lærere er engagerede i. Festudvalget og Ø-udvalget er blot to ud af mere end 80 udvalg, fortæller Kevin Gjedde.

Hør Kevin Gjedde fortælle, hvad der bidrager mest til hans arbejdsglæde.

Det demokratiske aspekt kommer også til udtryk i selve undervisningen, hvor eleverne er med til at vælge, hvilke forløb man skal arbejde med og hvordan.

”Vi stræber hele tiden efter at møde eleverne i øjenhøjde og være interesserede i, hvad de mener. Det er en ret fed dialog at være en del af. Jeg synes, at eleverne er kloge, nysgerrige og engagerede, og jeg lærer tit noget af dem. Det gør mig glad,” siger Kevin Gjedde.

Han oplever, at den fællesskabsorienterede tilgang fra udvalgene smitter positivt af på det faglige i timerne.

”Når vi alle bidrager til fester og ø-ture, bliver det også lettere at få alle til at bidrage til det faglige i klassen.”

KEVIN_ARTIKEL_3-aspect-ratio-1920-1080
KEVIN_ARTIKEL_4-aspect-ratio-1920-1080

Vil vække skriveglæden
Den faglige begejstring fra ø-turene forsøger Kevin Gjedde også at skabe i klasselokalet. Men læreplanerne i samfundsfag og historie gør det indimellem svært, og det går nogle gange ud over hans arbejdsglæde. Især de skriftlige genrer i samfundsfag, synes han er problematiske.

”Genrerne er så stramme, at det er svært at få eleverne med. Man slukker deres engagement, når man skal tæske de samme regressionsanalyser igennem igen og igen.”

”Jeg er i tvivl om, hvorvidt den måde, vi lærer eleverne at skrive på i samfundsfag i dag, faktisk lærer dem at tænke og blive nysgerrige på deres omverden.”

Han forsøger at skubbe lidt til rammerne ved at sætte eleverne til at arbejde med forskellige former for skriftlighed. Han kan godt lide genrer, hvor eleverne skal finde frem til deres egne holdninger til forskellige spørgsmål og argumentere for dem. Det lægger faget alt for lidt op til, synes han.

”Mit mål er at vække deres skriveglæde. Tit lader jeg dem først diskutere gruppevis i klassen. Sidst var spørgsmålet, om man har pligt til at arbejde, eller om man godt må trække sig fra arbejdsmarkedet. De var meget uenige, og på den måde lærer de jo både at diskutere og forstå andres holdninger,” siger Kevin Gjedde.

Han håber, at politikerne i forbindelse med den nye gymnasiereform vil løsne opfattelsen af, hvad der er ‘rigtig faglighed og dannelse’, og at læreplaner og vejledninger fremover vil give lidt mere frihed til den enkelte lærer.

”I dag er vi låst af en meget snæver forståelse af, hvad der er god faglighed, og det er den, eleverne skal praktisere til eksamen for at få en god karakter. Dér er det ikke antropologiske iagttagelser og feltnoter fra en tur til Samsø, der tæller,” siger han.

Læs næste kapitel

“De er jo mine ­arbejdsvenner”

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    "Det bedste er, når vi skaber noget sammen"

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    "Mine sejladser har gjort mig til en bedre og gladere gymnasielærer"

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    "De er jo mine arbejdsvenner"

Indhold Arbejdsglæde

Livet som gymnasielærer er fyldt med udfordringer og krav. Men for mange er der først og fremmest en enorm glæde forbundet med jobbet. Sådan er det for Niels, Sidse, Kevin og Jennifer. Mød dem i dette tema om arbejdsglæde.

  • Kapitel 1

    "Det bedste er, når vi skaber noget sammen"

  • Kapitel 2

    "Mine sejladser har gjort mig til en bedre og gladere gymnasielærer"

  • Kapitel 3

    Kevin vil være tæt på sine elever

  • Kapitel 4

    "De er jo mine ­arbejdsvenner"

  • Kapitel 5

    Det betyder lærernes arbejdsglæde for eleverne

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater