Annonce
Skip to content
Artikel
Det betyder lærernes arbejdsglæde for eleverne
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Voxpop_Banner-aspect-ratio-348-234
23. juni 2025

Det betyder lærernes arbejdsglæde for eleverne

ArbejdsmiljøUndervisning Arbejdsglæde
Indhold
Tekst_ Tina Rasmussen og Malene Romme-Mølby
Foto_ Private
Link er kopieret

Gymnasieskolen har spurgt tre elever, hvordan de kan mærke, at deres lærere er glade for deres arbejde.

Voxpop_ARTIKEL_Laura-aspect-ratio-1920-1080

Laura Nielsen
1.g, Gribskov Gymnasium

“Det smitter af på klassen”

 

”Jeg kan sagtens mærke, om en lærer kan lide at undervise eller ej. Kommer en lærer glad og engageret ind til undervisningen, smitter det af på klassen. Undervisningen bliver bedre. Der bliver et trygt klasserum og et bedre fællesskab. Vi laver noget, flere byder ind, og vi hygger os. Når en lærer selv synes, at noget er spændende, får man som elev mere lyst til at forstå det, de taler om.

Jeg synes, at de fleste af mine lærere virker til at være glade for deres arbejde. Men der er også nogle, der kommer ind til undervisningen og virker lidt ligeglade, og som om modulet bare skal overstås. Så gider man som elev ikke lave noget. Så bliver der larm, og ingen hører rigtig efter.”

Voxpop_ARTIKEL_Karla-aspect-ratio-1920-1080

Karla Hovgård Nielsen
1.hf, Københavns VUC

“Engagement får os til at gøre os umage”

 

”Man kan mærke, at en lærer er glad for at være lærer, når læreren er engageret og bevæger sig rundt i klassen mellem eleverne. Vi har for eksempel en lærer, der er så ivrig og nærmest hopper rundt i klassen, fordi han synes, at stoffet er spændende, og han så gerne vil formidle det til os. Det virker, som om det betyder meget for ham, at vi forstår det. Det gør, at vi får mere lyst til at følge med og gøre os umage, end hvis læreren står helt stille bag computerskærmen og taler derfra.”

Voxpop_ARTIKEL_Daniel-aspect-ratio-1920-1080

Daniel Lima
1.g, Mariagerfjord Gymnasium

“Man får lyst til at deltage”

 

”Det betyder utrolig meget, at en lærer møder en på gangen med et smil og træder glad ind i klassen. Kan man mærke lærerens engagement, får man lyst til at deltage i undervisningen. Når noget stof er svært, betyder det meget, at ens lærer prøver at forklare det på forskellige måder og med ord, som vi forstår. Så tænker jeg, at det er en lærer, der er glad for sit arbejde.

Jeg synes, det er lidt blandet, hvordan lærerne er. Der er mange, der faktisk prøver at lave undervisningen på lidt alternative måder, så det bliver sjovt, og vi bliver grebet af det. De timer glæder jeg mig til. Men der er også nogle, der stort set kører undervisningen efter samme skabelon hver gang og giver en masse lektier for, og så tænker jeg: Okay, nu skal vi bare have det her modul overstået.”

Læs de øvrige artikler om arbejdsglæde:

Kapitel 1:

“Det bedste er, når vi skaber noget sammen”

Kapitel 2:

“Mine sejladser har gjort mig til en bedre og gladere gymnasielærer”

Kapitel 3:

Kevin vil være tæt på sine elever

Kapitel 4:

“De er jo mine ­arbejdsvenner”

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    "Det bedste er, når vi skaber noget sammen"

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    "Mine sejladser har gjort mig til en bedre og gladere gymnasielærer"

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Kevin vil være tæt på sine elever

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    "De er jo mine arbejdsvenner"

Indhold Arbejdsglæde

Livet som gymnasielærer er fyldt med udfordringer og krav. Men for mange er der først og fremmest en enorm glæde forbundet med jobbet. Sådan er det for Niels, Sidse, Kevin og Jennifer. Mød dem i dette tema om arbejdsglæde.

  • Kapitel 1

    "Det bedste er, når vi skaber noget sammen"

  • Kapitel 2

    "Mine sejladser har gjort mig til en bedre og gladere gymnasielærer"

  • Kapitel 3

    Kevin vil være tæt på sine elever

  • Kapitel 4

    "De er jo mine ­arbejdsvenner"

  • Kapitel 5

    Det betyder lærernes arbejdsglæde for eleverne

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater