Annonce
Skip to content
Artikel
“De er jo mine arbejdsvenner”
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse BNP Brobygning campus Corona
  • Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP
  • Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima
  • Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision
  • Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst
  • Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn
  • Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum
  • Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
23. juni 2025

“De er jo mine arbejdsvenner”

ArbejdsmiljøUndervisning Arbejdsglæde
Indhold
Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Carsten Bundgaard
Link er kopieret

Fokus: Arbejdsglæde

Livet som gymnasielærer er fyldt med udfordringer og krav. Men for mange er der først og fremmest en enorm glæde forbundet med jobbet.
Sådan er det for Niels, Sidse, Kevin og Jennifer. Mød dem i dette tema om arbejdsglæde.

Det er kollegernes skyld, at Jennifer Burke-Hansen går glad på arbejde – og har gjort det i 30 år.

 

Der bliver skramlet med bestik og tallerkner, og snak og latter fylder rummet.

Frokostpausen på Odense Tekniske Gymnasium er lige begyndt. Der er ribbensteg med kartofler på menuen i kantinen, og ved et af langbordene på lærerværelset sidder Jennifer Burke-Hansen omgivet af kolleger. Præcis sådan, som hun kan lide det.

Det er kollegerne, der er den allervigtigste årsag til, at hun trives i jobbet som gymnasielærer og har været på skolen i 30 år.

”Eleverne kommer og går, det gør kollegerne ikke på samme måde. Det er i høj grad på grund af dem, at jeg nyder at gå på arbejde hver dag,” fortæller Jennifer Burke-Hansen, der underviser i engelsk og samfundsfag og er studievejleder.

Det betyder meget for hende at vide, at hun er en del af et arbejdsfællesskab, hvor man hjælper hinanden og er fælles om at håndtere udfordringer. Hun er ikke i tvivl om, at det tætte samarbejde har gjort hende til en bedre lærer og gjort hendes undervisning mere varieret.

”I mine faggrupper deler vi tekster, øvelser og undervisningsforløb. Vi har tillid til hinanden, taler åbent om det, hvis vi har problemer med en elev eller en klasse, og støtter hinanden. Og så pjatter og griner vi. Mine kolleger er mere end bare kolleger – de er jo mine arbejdsvenner. Jeg føler mig aldrig alene.”

Hun kom til Danmark som udvekslingsstudent fra Texas i USA i 1980 og blev så begejstret for det danske samfund og mentaliteten, at hun fem år senere vendte tilbage for at læse på Odense Universitet. Og så blev hun hængende.

JENNIFER_ARTIKEL_1-aspect-ratio-1920-1080
JENNIFER_ARTIKEL_2-aspect-ratio-1920-1080

Jennifer Burke-Hansen

ALDER 60 år

SKOLE Odense Tekniske Gymnasium

FAG Engelsk og samfundsfag

Mærker det hver dag
Det er ikke kun fagfæller, hun ser som sine gode kolleger. Det er nærmest hele lærerkollegiet.

På lærerværelset samles lærerne på tværs af alder og fag, og der er ingen faste pladser.

”Jeg kan sagtens blive inspireret af en matematik- eller fysiklærer og få lyst til at prøve noget af, som de har gode erfaringer med,” siger Jennifer Burke-Hansen.

Lærerne følger også med i hinandens liv og snakker om, hvad der er sket i weekenden.

”Det er nogle fantastiske mennesker. Der er ingen, jeg ikke kan snakke med. Jeg kan spise frokost med hvem som helst og hygge mig.”

”Det er kun, når vi snakker om fodbold, at stemningen kan blive lidt intens. Jeg holder med Nottingham Forest, mens flere af mine kolleger holder med Liverpool og Tottenham. Det er næsten umuligt ikke at blive lidt irriteret, når ens hold taber,” siger hun og griner.

At hun har gode kolleger, mærker hun hver eneste dag.

”Det er dejligt at blive mødt af et smil og et godmorgen, og at nogen står klar med et kram, hvis jeg en dag er lidt stresset. Det har en enorm betydning at have et sted, hvor man kan læsse af.”

Nogle af de allerbedste kolleger ses hun også med uden for skolen. Så mødes de til en kop kaffe i byen og snakker om løst og fast.

Det er nogle fantastiske mennesker. Der er ingen, jeg ikke kan snakke med.
Jennifer Burke-Hansen, lærer
Odense Tekniske Gymnasium

Helt særligt sammenhold
Jennifer Burke-Hansen synes, at der altid har været en god kultur på skolen for at hjælpe hinanden, og hun ved, at hun ikke er alene om følelsen af, at sammenholdet på skolen er noget helt særligt.

”Der er mange, der har været her i 20-25 år, og når vi får nye lærere, bemærker de den gode stemning og graden af hjælpsomhed,” fortæller hun.

Ligesom andre skoler har Odense Tekniske Gymnasium i de senere år været ramt af besparelser, faldende elevtal og fyringer. I den slags situationer, hvor man let kan føle sig lidt utryg, bliver værdien af gode kolleger ekstra tydelig, siger hun.

Hør Jennifer Burke-Hansen fortælle, hvad der bidrager mest til hendes arbejdsglæde.

Jennifer Burke-Hansen henter også motivation og arbejdsglæde hos fagfæller uden for sin egen skole. I de seneste fem år har hun siddet i bestyrelsen for Erhvervsgymnasiernes Engelsklærerforening, og siden februar har hun været formand.

”Det gør, at jeg møder en masse engelsklærere fra hele landet. Jeg bliver inspireret og kan være med til inspirere andre. Det giver mig en glæde, som jeg tager med tilbage til skolen.”

JENNIFER_ARTIKEL_3-aspect-ratio-1920-1080

’Grammarpills’ fra Lidl
Også eleverne spiller en vigtig rolle for hendes begejstring for jobbet som lærer.

”Hvis man ikke kan lide at være sammen med eleverne, skal man ikke være gymnasielærer,” siger hun.

Jennifer Burke-Hansen elsker de øjeblikke, hvor frustrationer hos eleverne bliver til en aha-oplevelse. Hun forsøger at være kreativ, så undervisningen bliver variereret. Hun kan finde på at tage forskellige tøjbamser med i samfundsfag, når eleverne skal lære om parlamentarisme, og lave et rollespil i engelsk, hvor eleverne skal være forskellige videnskabsmænd og forfattere.

Når eleverne skal lave grammatik, har hun pebermyntepastiller med til dem fra Lidl.

”Det er deres ’grammarpills’ – jeg har læst, at pebermynte skulle have en god effekt på hukommelsen,” siger hun og smiler.

Hun synes, at relationen til eleverne er afgørende. De skal føle sig trygge, så de tør sige noget.

”Jeg fortæller gerne om mig selv og mit liv. Om USA, om, hvorfor jeg kom til Danmark, og om mine børn. Min oplevelse er, at vi får en tættere relation, som gør, at de åbner sig noget mere.”

Det allervigtigste for hende er, at eleverne forlader gymnasiet med en følelse af, at det var rart at være i hendes timer.

”Jeg har en forhåbning om, at de bliver dygtigere, men jeg forventer ikke, at alle kommer til at elske engelsk og samfundsfag og får topkarakter. Men de skal huske fagene som noget positivt. Jeg har en del elever, der kommer med ret negative oplevelser af fagene fra grundskolen. Den opfattelse vil jeg have bremset. Når de engang fortæller deres børn om deres gymnasieår, skal de mindes mine timer som noget rart,” siger Jennifer Burke-Hansen.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    "Det bedste er, når vi skaber noget sammen"

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    "Mine sejladser har gjort mig til en bedre og gladere gymnasielærer"

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Kevin vil være tæt på sine elever

Indhold Arbejdsglæde

Livet som gymnasielærer er fyldt med udfordringer og krav. Men for mange er der først og fremmest en enorm glæde forbundet med jobbet. Sådan er det for Niels, Sidse, Kevin og Jennifer. Mød dem i dette tema om arbejdsglæde.

  • Kapitel 1

    "Det bedste er, når vi skaber noget sammen"

  • Kapitel 2

    "Mine sejladser har gjort mig til en bedre og gladere gymnasielærer"

  • Kapitel 3

    Kevin vil være tæt på sine elever

  • Kapitel 4

    "De er jo mine ­arbejdsvenner"

  • Kapitel 5

    Det betyder lærernes arbejdsglæde for eleverne

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater