Annonce
Skip to content
Artikel
“Mine sejladser har gjort mig til en bedre og gladere gymnasielærer”
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
23. juni 2025

“Mine sejladser har gjort mig til en bedre og gladere gymnasielærer”

ArbejdsmiljøUndervisning Arbejdsglæde
Indhold
Tekst_ Malene Romme-Mølby
Foto_ Rie Neuchs
Link er kopieret

Fokus: Arbejdsglæde

Livet som gymnasielærer er fyldt med udfordringer og krav. Men for mange er der først og fremmest en enorm glæde forbundet med jobbet.
Sådan er det for Niels, Sidse, Kevin og Jennifer. Mød dem i dette tema om arbejdsglæde.

En livskrise sendte Sidse Birk Johannsen ud på flere voldsomme sejladser. De ekstreme oplevelser har givet hende perspektiv og en forståelse for, at det er vigtigt at have både et godt arbejds- og privatliv.

 

Et spændende privatliv kan gøre dig til en bedre lærer.

Det er en af Sidse Birk Johannsens kæpheste. Hun underviser i dansk og religion på gymnasiet på Campus Odsherred.

”For mig er det sejladsen, men for andre er det måske vandring eller noget helt tredje,” siger Sidse Birk Johannsen.

For få år siden solgte hun sin bolig, og nu bor hun på sit sejlskib, Victory, i Holbæk Havn. Men når hun har fri, slipper hun sin indre eventyrer løs. Helt alene har hun krydset Nordsøen i stiv kuling på vej til Norge, Shetlandsøerne og Færøerne. Hun har trodset sne og is i Østersøen og sejlet til Stockholm, Finland og Baltikum.

”Jeg oplever, at mine sejladser gør, at jeg bliver bedre til mit arbejde. Jeg er blevet en bedre gymnasielærer. Helt konkret er jeg jo kaptajn på skibet, ligesom jeg er leder i klasselokalet. Jeg synes, at sejladsen har lært mig meget om klasseledelse. De ekstreme oplevelser på havet gør nok også, at jeg er blevet bedre til at håndtere en presset hverdag på skolen,” bemærker Sidse Birk Johannsen.

Både i klasselokalet og på skibet er kommunikationen vigtig, fremhæver hun.

“Når jeg sejler med besætning, og der sker en fejl, er det som regel, fordi jeg ikke har været præcis nok i min kommando. Den oplevelse kan jeg også genkende fra undervisningen,” siger Sidse Birk Johannsen.

SIDSE_ARTIKEL_2-aspect-ratio-1920-1080
SIDSE_ARTIKEL_1-aspect-ratio-1920-1080

Sidse Birk Johannsen

ALDER 35 år

SKOLE Campus Odsherred

FAG Dansk og religion

At rykke eleverne
Til sommer tager hun orlov og sætter kursen mod nord – denne gang til Grønland.

Med alt det eventyr i blodet kunne man tro, at hun inderst inde hellere ville være fri for et fast arbejde, men hun beskriver sig selv som en oplagt repræsentant for arbejdsglæde.

”Jeg er nok allermest glad for arbejdet med de unge mennesker – relationsarbejdet – selvom det også både er krævende og besværligt. Jeg bliver glad, når jeg kan mærke, at jeg kan rykke eleverne. At se et ungt menneske vokse og komme til at tro på sig selv er et stort privilegium. Når de starter, kan de indimellem føles som en flok baryler, som man ikke kan komme nogen steder med. Men når de så udklækkes to eller tre år senere, så har jeg ofte ikke lyst til at give slip på dem,” fortæller Sidse Birk Johannsen.

Når hun kan mærke, at tilliden vokser mellem hende og eleverne, vokser hendes arbejdsglæde også.

”De der helt særlige glimt, hvor de fortæller personlige ting eller rækker ud for at få mit råd eller min hjælp, gør, at jeg føler, at mit arbejde er værdifuldt,” siger Sidse Birk Johannsen.

Men det kræver også, at hun er autentisk og ærlig over for eleverne, mener hun.

”Min kæphest om, at det er vigtigt at have både et godt arbejds- og privatliv, påvirker også min relation til eleverne. Som underviser skal vi naturligvis sige til eleverne, at de skal tage skolen seriøst, men jeg synes, at det er forkert, hvis vi kun siger til dem, at skolen er det allervigtigste i verden. Der er også behov for, at vi agerer modvægt til alt det, som tynger mange unge mennesker, som karakterræs og præstationsangst. At vi viser, at det er o.k., hvis eleverne har svært ved at se pointen i vores fag,” påpeger hun.

At se et ungt menneske vokse og komme til at tro på sig selv er et stort privilegium.
Sidse Birk Johannsen, lærer
Campus Odsherred

Ud af komfortzonen
På trods af at Sidse Birk Johannsen kun har været gymnasielærer i fem år, så har hun allerede lært på den hårde måde, at arbejdet ikke bør fylde alt. Hun startede sin gymnasielærerkarriere i Grønland.

”I Grønland var lærerlivet hele min identitet. Jeg var mit arbejde. Som ny lærer knoklede jeg for at blive en god lærer. Men det paradoksale er, at jeg på en måde ville det for meget – arbejdede alt for meget – men jeg var ikke særlig glad og blev ikke en bedre lærer,” fortæller hun.

Sidse Birk Johannsen endte i en livskrise, da hun blev ramt af en tung cocktail af overarbejde, kærestesorg og manglende fritid.

”Hvis ikke jeg havde sagt op, var jeg nok blevet sygemeldt med stress,” siger Sidse Birk Johannsen, der nåede at arbejde to og et halvt år i Grønland.

Men hun understreger samtidig, at det ikke havde noget med skolen eller Grønland at gøre, at hun kom så langt ud.

“Mit liv var for centreret om for få mennesker og ting, og på den måde kom overkommelige problemer til at fylde mere, end de burde.”

Hun landede i Danmark, da landet var ramt af corona, og hun havde svært ved at finde et job.

”Der var simpelthen for meget lort, så jeg flygtede fra Danmark til Fransk Polynesien, hvor jeg blev gast på et skib. Det ændrede mit liv. Jeg har aldrig sejlet før, men her kunne jeg fordybe mig og lære nyt,” husker Sidse Birk Johannsen.

Det nye sejlerliv har påvirket Sidse Birk Johannsen på mange plan, og hun føler, at hun er blevet en bedre gymnasielærer. Hun forsøger selv at reparere sit skib, og det har ført hende ind i en ny læringsfase.

SIDSE_ARTIKEL_3-aspect-ratio-1920-1080

”På havet og i havnen er jeg nybegynder og skal lære alt. Her er min faglighed ikke så relevant. Jeg tvinges konstant ud af min komfortzone og er i løbende udvikling. Det har nok givet mig en større ydmyghed i forhold til at lære noget nyt og en forståelse for, at ligesom jeg indimellem kæmper med at holde båden flydende, så kæmper eleverne også nogle gange i undervisningen. Der er meget på spil, når man skal lære,” pointerer hun.

Sidse Birk Johannsen er meget glad for at være gymnasielærer og kan ikke forestille sig at lave andet, men hun sætter også pris på fleksibiliteten i jobbet. Både i det daglige, når hun selv kan bestemme, hvornår og hvor hun retter elevernes opgaver, og når hun får mulighed for sejle ud i længere tid.

Arbejdsglæde for hende er også at få mulighed for at finde inspiration andre steder end på skolen.

Hun kommer i tanke om en kommentar, hun fik fra en leder, da hun søgte om orlov. Lederen sagde:

”Jeg kender ingen, der ikke er blevet en bedre gymnasielærer af at holde orlov,” citerer Sidse Birk Johannsen lederen og tilføjer:

”Jeg kunne ikke være mere enig.”

Læs næste kapitel

Kevin vil være tæt på sine elever

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    "Det bedste er, når vi skaber noget sammen"

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Kevin vil være tæt på sine elever

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    "De er jo mine arbejdsvenner"

  • Fokus
    Voxpop_Banner-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Det betyder lærernes arbejdsglæde for eleverne

Indhold Arbejdsglæde

Livet som gymnasielærer er fyldt med udfordringer og krav. Men for mange er der først og fremmest en enorm glæde forbundet med jobbet. Sådan er det for Niels, Sidse, Kevin og Jennifer. Mød dem i dette tema om arbejdsglæde.

  • Kapitel 1

    "Det bedste er, når vi skaber noget sammen"

  • Kapitel 2

    "Mine sejladser har gjort mig til en bedre og gladere gymnasielærer"

  • Kapitel 3

    Kevin vil være tæt på sine elever

  • Kapitel 4

    "De er jo mine ­arbejdsvenner"

  • Kapitel 5

    Det betyder lærernes arbejdsglæde for eleverne

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater