Annonce
Skip to content
Artikel
“Det bedste er, når vi skaber noget sammen”
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse BNP Brobygning campus Corona
  • Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP
  • Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima
  • Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision
  • Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst
  • Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn
  • Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum
  • Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
19. juni 2025

“Det bedste er, når vi skaber noget sammen”

ArbejdsmiljøUndervisning Arbejdsglæde
Indhold
Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Carsten Bundgaard
Link er kopieret

Fokus: Arbejdsglæde

Livet som gymnasielærer er fyldt med udfordringer og krav. Men for mange er der først og fremmest en enorm glæde forbundet med jobbet.
Sådan er det for Niels, Sidse, Kevin og Jennifer. Mød dem i dette tema om arbejdsglæde.

Musiklærer Niels Langballe elsker at være tæt på sine elever. Når de skaber noget i fællesskab i øvelokalet og til koncerter, mærker han for alvor arbejdsglæden.

 

”Hør her, 2.x, vi skal spille spritny musik i dag, og jeg lover jer, at det er en banger!”

Niels Langballe kigger ud over sit musikhold. Det er deres sidste time sammen inden sommerferien. To elguitarer står lænet op ad et keyboard bagerst i lokalet, og et par gamle træskabe er fyldt med LP-plader.

”Så vi gør det lige lidt kort med feedbacken på jeres afleveringer.”

10 minutter senere har de lyttet til originalversionen af popnummeret Horsens, som han opdagede på Instagram for tre dage siden, og de 11 elever er blevet delt op i to grupper.

”Gruppe 1 går i Amok-lokalet, og gruppe 2 går i A101. Men først går vi lige ind og synger den sammen.”

Niels Langballe låser op til det store øvelokale, sætter sig ved flyglet og synger for. Eleverne samles rundt om ham og synger med.

”Okay, det var slackerversionen. Den skal jo lidt op. Vi tager den lige en gang til. Og så skal vi i gang med at spille. Vi laver koncert for hinanden klokken 13.05.”

Få minutter senere har eleverne fordelt instrumenterne imellem sig.

”Du kan sagtens. Skal jeg lige vise dig det?”

Niels Langballe får skudt lidt selvtillid ind i en af dagens trommeslagere.

”Skal vi lige prøve at spille omkvædet sammen?” spørger han drengen, der har grebet elbassen.

NielsArbejdsglaede_Artikel_06-aspect-ratio-1920-1080
NielsArbejdsglaede_Artikel_04-aspect-ratio-1920-1080

Niels Langballe

ALDER 51 år

SKOLE Odense Katedralskole

FAG Musik og tysk

”Jeg vil kende dem godt”
Det er i situationer som denne, at Niels Langballe mærker arbejdsglæden stærkest.

At være tæt på eleverne og skabe noget med dem i fællesskab, er hans brændstof som lærer.

Han har undervist i musik og tysk på Odense Katedralskole siden 2003.

”Jeg elsker mine fag og vil gerne smitte eleverne med min faglige begejstring, og så elsker jeg at være sammen med dem. Det bedste er, når vi skaber noget sammen – både i klasselokalet og når vi laver koncerter,” siger han, da modulet er slut, og vi sidder med en kop kaffe.

Det er vigtigt for ham at få etableret en tæt relation til eleverne. Han ser det som fundamentet for læring, og derfor er det noget, han prioriterer højt.

”For mig er det helt naturligt at knytte nogle bånd til mine elever. Jeg vil kende dem godt. De skal ikke kun se mig som en, der bedømmer dem fagligt. Selvfølgelig skal jeg også være en lærerautoritet, men jeg kan godt lide at møde dem i øjenhøjde,” siger han.

”Jeg kan godt lide at høre, hvad de oplever, og hvad de har lavet i weekenden, og jeg deler også gerne ud af ting fra mit eget liv. Tit vender vi lige en Bundesligakamp eller en koncert. Det er rart at have en relation, der rækker ud over det faglige, og bliver mere personlig. Det gør, at vi kan sænke skuldrene lidt.”

Jeg elsker det. Det er jo et totalt crossover mellem min egen private interesse og min faglige identitet.
Niels Langballe, lærer
Odense Katedralskole

Begge fag kræver mod
Han forsøger at skabe et læringsrum, det er rart at være i – også når de knokler med stof, der er svært.

”Jeg vil have, at de føler sig trygge, når de er sammen med mig i undervisningen, og de skal helst også synes, at det, vi laver, er sjovt,” siger Niels Langballe.

”Men selvfølgelig kan det ikke være sjovt hele tiden. Dels er der noget ’røv-til-stol-arbejde’, man skal igennem, dels er det at lære jo netop også at være frustreret over det, man endnu ikke kan.”

Følelsen af tryghed er lige vigtig i hans to fag. For det kræver mod at kaste sig ud i et nyt instrument eller sige noget på tysk, når man synes, at man ingenting kan.

”En del elever synes jo, at tysk er voldsomt svært, og har man aldrig sunget i en mikrofon før, kan det være grænseoverskridende. Men i begge mine fag forlanger jeg faktisk bare, at de kaster sig ud i det og gør det så godt, de kan. Når jeg synger for i en time, er det for at bringe noget energi og flow ind i musikken, men det er også for at vise, at jeg også sætter mig selv på spil.”

Hør Niels Langballe fortælle, hvad der bidrager mest til hans arbejdsglæde

”Jeg er meget opmærksom på at give dem opgaver, jeg tror, de kan klare, og så taler jeg meget med dem om, at vi er på hold sammen og er nødt til at hjælpe hinanden. At den gode undervisning er noget, vi skaber sammen, og at det er processen, det handler om.”

Typisk skal han arbejde lidt mere for at få skabt gode relationer på sine tyskhold. For at få skabt en følelse af fællesskab forlanger han, at alle skal sige noget i alle timer.

”Og så må de selv bestemme, om de siger én sætning eller tre.”

I musik føler han, at han får lidt mere foræret.

”I det øjeblik vi tager hul på snakken om, hvem der har erfaring med musik, og om nogle synger i kor eller spiller i et band, så taler vi jo om noget, der virkelig interesserer dem. Og fordi vi spiller og optræder sammen og ikke kun ’boger den’, kommer vi til at kende hinanden godt.”

NielsArbejdsglaede_Artikel_09-aspect-ratio-1920-1080
NielsArbejdsglaede_Artikel_02-aspect-ratio-1920-1080

Koncerter er stjernestunder
Hvert år står Niels Langballe og hans musikkolleger for en række koncerter på skolen, hvor musikeleverne optræder. Der er altid en forårskoncert og en teaterkoncert, og til jul synger og spiller eleverne, der har musik på A-niveau, to koncerter i den lokale Ansgars Kirke.

For Niels Langballe er det stjernestunder – og han tror, at eleverne har det på samme måde.

”Der er ikke noget bedre, end når det, vi virkelig har øvet os på, lykkes, og eleverne bare stråler.”

Hvert andet år får musik A-eleverne desuden lov til at øve og optræde med de professionelle musikere i Odense Symfoniorkester.

”Det er altid en kæmpestor oplevelse for eleverne at stå på scenen i Carl Nielsen Salen i Odense Koncerthus. Næste år skal vi lave Mozarts Requiem med dem,” fortæller han.

Han holder også meget af at tage sine musikelever i 3.g med på en tredagestur fyldt med kulturelle oplevelser. De seneste år er turen gået til København, hvor de blandt andet har været i Operaen og DR Koncerthuset.

”Jeg elsker det. Det er jo et totalt crossover mellem min egen private interesse og min faglige identitet. Jeg går selv til koncerter, og at jeg også kan gøre det med mine elever, er et stort privilegium. At snakke musik med de unge er i det hele taget en fornøjelse – de sørger for, at jeg er lidt med på beatet,” siger han og griner.

At se den udvikling, der sker med eleverne i både musik og tysk, hvad enten de har fagene i et, to eller tre år, bliver ved med at være en kæmpe glæde for ham.

”Alle rykker sig på et eller andet plan. Ham, der ikke turde synge med til fællessang i 1.g, står pludselig og synger lead til forårskoncerten. Hende, der stort set ikke sagde noget i tysk i 1.g, knækker pludselig koden i løbet af 2.g. Jeg bliver aldrig træt af at være en drivkraft i den proces,” siger Niels Langballe.

Læs næste kapitel

“Mine sejladser har gjort mig til en bedre og gladere gymnasielærer”

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    "Mine sejladser har gjort mig til en bedre og gladere gymnasielærer"

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Kevin vil være tæt på sine elever

  • Fokus
    Arbejdsmiljø Undervisning

    "De er jo mine arbejdsvenner"

Indhold Arbejdsglæde

Livet som gymnasielærer er fyldt med udfordringer og krav. Men for mange er der først og fremmest en enorm glæde forbundet med jobbet. Sådan er det for Niels, Sidse, Kevin og Jennifer. Mød dem i dette tema om arbejdsglæde.

  • Kapitel 1

    "Det bedste er, når vi skaber noget sammen"

  • Kapitel 2

    "Mine sejladser har gjort mig til en bedre og gladere gymnasielærer"

  • Kapitel 3

    Kevin vil være tæt på sine elever

  • Kapitel 4

    "De er jo mine ­arbejdsvenner"

  • Kapitel 5

    Det betyder lærernes arbejdsglæde for eleverne

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater