Tekst_
Tina Rasmussen
Foto_
Carsten Bundgaard
Livet som gymnasielærer er fyldt med udfordringer og krav. Men for mange er der først og fremmest en enorm glæde forbundet med jobbet.
Sådan er det for Niels, Sidse, Kevin og Jennifer. Mød dem i dette tema om arbejdsglæde.
”Hør her, 2.x, vi skal spille spritny musik i dag, og jeg lover jer, at det er en banger!”
Niels Langballe kigger ud over sit musikhold. Det er deres sidste time sammen inden sommerferien. To elguitarer står lænet op ad et keyboard bagerst i lokalet, og et par gamle træskabe er fyldt med LP-plader.
”Så vi gør det lige lidt kort med feedbacken på jeres afleveringer.”
10 minutter senere har de lyttet til originalversionen af popnummeret Horsens, som han opdagede på Instagram for tre dage siden, og de 11 elever er blevet delt op i to grupper.
”Gruppe 1 går i Amok-lokalet, og gruppe 2 går i A101. Men først går vi lige ind og synger den sammen.”
Niels Langballe låser op til det store øvelokale, sætter sig ved flyglet og synger for. Eleverne samles rundt om ham og synger med.
”Okay, det var slackerversionen. Den skal jo lidt op. Vi tager den lige en gang til. Og så skal vi i gang med at spille. Vi laver koncert for hinanden klokken 13.05.”
Få minutter senere har eleverne fordelt instrumenterne imellem sig.
”Du kan sagtens. Skal jeg lige vise dig det?”
Niels Langballe får skudt lidt selvtillid ind i en af dagens trommeslagere.
”Skal vi lige prøve at spille omkvædet sammen?” spørger han drengen, der har grebet elbassen.
Jeg elsker det. Det er jo et totalt crossover mellem min egen private interesse og min faglige identitet.
Begge fag kræver mod
Han forsøger at skabe et læringsrum, det er rart at være i – også når de knokler med stof, der er svært.
”Jeg vil have, at de føler sig trygge, når de er sammen med mig i undervisningen, og de skal helst også synes, at det, vi laver, er sjovt,” siger Niels Langballe.
”Men selvfølgelig kan det ikke være sjovt hele tiden. Dels er der noget ’røv-til-stol-arbejde’, man skal igennem, dels er det at lære jo netop også at være frustreret over det, man endnu ikke kan.”
Følelsen af tryghed er lige vigtig i hans to fag. For det kræver mod at kaste sig ud i et nyt instrument eller sige noget på tysk, når man synes, at man ingenting kan.
”En del elever synes jo, at tysk er voldsomt svært, og har man aldrig sunget i en mikrofon før, kan det være grænseoverskridende. Men i begge mine fag forlanger jeg faktisk bare, at de kaster sig ud i det og gør det så godt, de kan. Når jeg synger for i en time, er det for at bringe noget energi og flow ind i musikken, men det er også for at vise, at jeg også sætter mig selv på spil.”
Hør Niels Langballe fortælle, hvad der bidrager mest til hans arbejdsglæde
”Jeg er meget opmærksom på at give dem opgaver, jeg tror, de kan klare, og så taler jeg meget med dem om, at vi er på hold sammen og er nødt til at hjælpe hinanden. At den gode undervisning er noget, vi skaber sammen, og at det er processen, det handler om.”
Typisk skal han arbejde lidt mere for at få skabt gode relationer på sine tyskhold. For at få skabt en følelse af fællesskab forlanger han, at alle skal sige noget i alle timer.
”Og så må de selv bestemme, om de siger én sætning eller tre.”
I musik føler han, at han får lidt mere foræret.
”I det øjeblik vi tager hul på snakken om, hvem der har erfaring med musik, og om nogle synger i kor eller spiller i et band, så taler vi jo om noget, der virkelig interesserer dem. Og fordi vi spiller og optræder sammen og ikke kun ’boger den’, kommer vi til at kende hinanden godt.”
Læs næste kapitel
“Mine sejladser har gjort mig til en bedre og gladere gymnasielærer”
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode