Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Epx Gymnasiereform 2030 Hf
IMG_1147.jpeg

VUC og andre hf-skoler er en løsning – ikke en rest, der bare skal lukkes

10. oktober 2024
Skrevet af_
Kåre Blinkenberg

Det er veldokumenteret (se links nedenfor), at vi på VUC løser en stor samfundsopgave både med at få alle med i uddannelse og at sikre overgang til videre uddannelse og arbejde – og det i høj grad i de efterspurgte velfærdsprofessioner, som epx netop bl.a. skal sikre arbejdskraft til.

VUC har skolerne, studiemiljø og dygtige lærere og vejledere, der over årtier har vist, at vi kan løfte et bredt samfundsansvar for dem, der ikke går den lige vej gennem uddannelsessystemet. Utallige unge og voksne får en chance mere på VUC. CEFU skriver i en rapport fra 2020: “VUC lykkes med at skabe uddannelsesmuligheder for personer, der ikke er gået den lige vej gennem uddannelsessystemet, og som i mange tilfælde kommer med negative erfaringer fra tidligere uddannelsesforløb”. I Ud og Se i juni 2024 kunne man fx læse om Caroline, der er ordblind og tit følte sig dum og ikke god nok til at være del af klassen, men som på VUC ifølge eget udsagn blev mødt af nogle lærere som havde en helt anden tilgang til undervisningen. Hun kunne nu sige til sig selv: “Jeg er ikke dum”, og hun endte faktisk som 21-årig med seks 12-taller til sin hf-eksamen.

Vi er på VUC fx også eksperter i fleksible løsninger såsom fjernundervisning, kortere intense forløb fx til gymnasial supplering og tilbud til elever med særlige behov.

Alt dette er behov, som ikke forsvinder med epx.

Alligevel skriver regeringen i sit forslag, at VUC skal nedlægges som institutionsform. Men hvorfor egentlig det, når VUC med virkelig høj kvalitet kan løse mange af de problemer, der stadig vil være? Der vil stadig være elever, der ikke passer ind i epx på andre skoler fx på grund af særlige behov. Der vil stadig være frafald. Og der vil stadig være brug for fleksibel enkeltfaglig supplering – det skriver regeringen jo faktisk selv i udspillet.

Vi skal arbejde for, at skoler med god erfaring med at udbyde hf får lov til at udbyde epx.
Kåre Blinkenberg, lektor og hovedbestyrelsesmedlem
Gymnasieskolernes Lærerforening

Så hvorfor nedlægge VUC? Hvis hf fjernes fra VUC, så står mange VUC-skoler selvsagt med en økonomisk udfordring og et behov for at få andre elever. Men det er der en række oplagte løsninger på:

Vi skal arbejde for:

  • at skoler med god erfaring med at udbyde hf får lov til at udbyde epx. Det kan sikre elever og gøre VUC mere bæredygtig – måske endda mere end i dag, når flere ifølge regeringen skal tage en gymnasial uddannelse. Muligheden bør altså ikke kun gælde VUC, men også de andre skoleformer, der har særligt fokus på hf – i min egen by har vi fx Aarhus Akademi, der især har hf. Der findes lignende skoler i andre byer. De har også del i den succes, som hf har været mange steder. Det nævnes ikke så direkte i Tesfayes planer, at deres skoleform skal nedlægges, men fremtiden for dem er selvsagt også usikker, når hf nedlægges. Vi har allerede hf-erfaringerne med det professionsrettede arbejde og praktik/projekt-forløb, og reformen arbejder jo med finansiering til bygning af værksteder.
  • At man kan udbyde sammenhængende forløb bestående af gymnasiale enkeltfag. Der skal stadig være klassefællesskaber også på VUC.
  • At enkeltfagsforløb kan være med til at løfte frafaldne fra epx, stx, hhx og htx – og det betyder i praksis bl.a. ingen eller lav aldersgrænse til gymnasiale enkeltfag (eller epx på VUC, hvis det bliver en mulighed).
  • At epx i fag og niveauer så vidt muligt skal kunne levere det samme som 2-årigt hf leverer i dag.
  • At gymnasiale enkeltfag ikke får deltagerbetaling.
  • At VUC kan udbyde danskuddannelse for voksne udlændinge og dermed sikre større økonomisk bæredygtighed til skolerne.
  •  At der tages hånd om underviserne uanset løsningerne. På side 40 i udspillet står at: ”På samme måde skal de dygtige og kvalificerede medarbejdere, der er en afgørende forudsætning for, at en reform af ungdomsuddannelsesområdet lykkes, vide, hvor de står. Reformen indebærer ændringer i uddannelses- og institutionslandskabet, der kan ændre på, hvem man har som arbejdsgiver, og hvilke kvalifikationer man som underviser skal have. Disse konsekvenser skal så vidt muligt afklares tidligt, og processerne tilrettelægges med medarbejdere og elever for øje.” Det vil GL holde regeringen op på.
    Her følger diverse dokumentation: 

https://ipaper.ipapercms.dk/DSB/udogse/2024/ud-se-juni-2024/?page=78

https://www.ae.dk/analyse/2020-09-hf-uddannelserne-paa-vuc-loeser-en-vigtig-uddannelsespolitisk-opgave

https://www.ae.dk/files/media/document/AE_HFVUC_GL_hf%20på%20vuc%20er%20en%20vigtig%20vej%20til%20velfærdsuddannelserne%20v2.pdf

https://www.cefu.dk/media/636366/Cefu_Det-saerlige-ved-VUC.pdf

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Daniel-Vognstrup-Perez-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Kommunikation og it i en ny virkelighed – dannelse, teknologi og kritisk sans i epx-uddannelsen

  • Gitte-Jesper-sort-hvid-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx skal styrkes af hensyn til Danmarks klima, miljø og sundhed

  • Kaare-Blinkenberg-NY-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Epx: På sporet af den tabte almendannelse?

  • Anne-Sophie-Huus-Pedersen-Martin-Lamberth-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Hhx – En attraktiv eksportvare 

  • Morten-Henriksen-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Hvorfor GL?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater