Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat
Emil Brandt Rex sorthvid

Vi har allerede ramt isbjerget. Og der er ikke redningsveste nok til alle!

24. oktober 2018
Skrevet af_
Emil Brandt Rex

Vi står over for en katastrofe på samfundsplan, som bliver ignoreret af de ansvarshavende politikere. Skuden kan jo ikke synke, sagde man om Titanic, som her bliver symbolet på new public management og regnearkstyranni.
Spørg bare den reformerede folkeskole, sundhedsvæsenet og SKAT!

Hele den offentlige sektor bliver beskåret som et led i en større plan, hvor udsultningen bliver et middel på vejen mod privatisering. På den måde bliver nedskæringerne selvforstærkende, da målet er at vise, at den offentlige sektor ikke fungerer. Den skal effektiviseres, køre længere på literen, man skal have mere skole for pengene. Det vil føre til flere aktører, mere evaluering, flere tilbud, udliciteringer, flere mellemledere og flere konsulenter, der kan hidkaldes for at forsøge at lappe hullet i den synkende skude. I sidste ende viser den klassiske kritik af NPM, understreget af forskerne Christopher Hood og Ruth Dixon fra Oxford universitet, at man får mindre service for flere penge. NPM fejler i forsøget på at skabe mere kvalitet og service.

Alligevel tror politikerne, at de kan skabe en billigere skole med mere kvalitet ved at fortsætte nedskæringerne.

Men man kan ikke drive en skole som en fabrik – ikke hvis vi vil fastholde vores evne til at styrke eleverne i at blive kritiske og demokratiske samfundsborgere. Det kan kun lade sig gøre, hvis man stoler på og bygger videre på flere årtiers undervisningserfaringer og traditioner. Man kan ikke skabe innovation uden at kende baggrunden og sin historie. Man er nødt til at have et kæmpe kendskab til sprog, kultur, principper og kontekster. Og det hjælper ikke at skære ned i forberedelsestiden og dermed reducere og begrænse udbyttet af uddannelse og viden.

På sigt mister fagene deres selvstændige værdi og bliver redskaber, der kan understøtte konkurrencestatens mål om at minimere den offentlige sektor. Dermed bliver den faglige ekspertise og lærernes autoritet underkendt. På den måde vil vi med tiden ende som i USA, hvor man kun indretter undervisningssystemet efter målbare testresultater og således bruger tilgangen med “teaching for the test”.
Konsekvensen bliver, at dannelse, fagenes krinkelkroge og det demokratiske sindelag forsvinder og udviskes. Evnen til at tænke selv kan ikke længere værdsættes og prioriteres i uddannelsessystemet, hvis nedskæringerne fortsætter.

Og se igen på USA, hvor meget fake news fylder i medierne og hvilke udfordringer, det medfører

Det skal ikke være tilfældet i Danmark. Vi skal fastholde vores uddannelsestraditioner med høj kvalitet som et værn mod fake news og isbjerget.

Stem på liste 2!

https://v8.valgservice.dk/glhb2018/parties/16

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Iben-Lehmann-Rasmussen-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Lad os respektere forskellene mellem stx og htx

  • Lise-sorthvid-kopi_1-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Pisa etnisk – hvordan kommer vi videre?

  • No image
    Debat

    Når rimeligheden har en grænse 

  • Debat

    Jeg ser problemer ved “at lade elevernes individuelle behov bane vejen for læringen”

  • Lone-2.jpg
    Debat

    Ungesynet i gymnasieskolen mangler en pædagogisk opgradering

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater