Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik
Anne Boie Johannesson sh aug18

At være eller ikke være… fraværende

31. oktober 2018
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson

Så gjorde de det igen på Christiansborg. Endnu en gang mener de, at de ved bedre end os, der faktisk har med eleverne at gøre. Den nye fraværsbekendtgørelse, der trådte i kraft d. 22/10-18, er et eksempel på unødvendig bureaukratisering og “firkantethed” i en grad, der ikke kommer eleverne til gode, men som sikkert vil være med til at give pænere tal og statistikker.

Nu er det nemlig blevet præciseret, at vi skal registrere fravær STRAKS efter lektionens start, og at elever, der kommer efter registreringen, skal have 100 % fravær. Det skal de også, hvis de forlader undervisningen i utide.

Som jeg ser det, vil det – hvis fraværsloven bliver fulgt – medføre, at vi vil virke mindre menneskelige og mere hårde og utilnærmelige for eleverne. Jeg har mange elever, der har meget lang transporttid fra steder, hvor der er langt mellem busser og tog. Hvis en bus i den ene ende er forsinket, når eleverne ikke toget, og så får de fravær for første modul. Vil en del af dem ikke tænke, når de opdager at bussen er forsinket, at de lige så godt kan gå hjem og sove videre, og så komme til næste modul? Eller hvis de kan se, at de vil komme lidt for sent ud af døren, så kan det bedre betale sig at blive hjemme, for så får de trods alt noget ud af fraværet. Mon det er motiverende for elevernes lyst til at lære fagene?

Som lærer vil jeg føle mig ond og hård, når jeg skal give eleverne fravær på den måde. Tidligere har det været muligt at give 50 % fravær for at komme for sent. Det var meget bedre, men nu er det lovbrud.

Jeg fristes til at sige, at efter min tidsregning er 10 minutter inde i timen det samme som straks efter timens begyndelse. Trods alt er “straks” ikke defineret i bekendtgørelsen. Jeg har ikke lyst til at være den onde bussemand. Jeg vil gerne have, at mine elever bliver krediteret for at komme til undervisningen, ikke at de straffes for at blive væk.

Der er også de praktiske problemer: Hvad når undervisningen er virtuel eller den foregår ude i marken, er projektorienteret eller når der er tale om innovative undervisningsforløb, hvor der brydes med den traditionelle modulopbygning? Skal vi så alligevel tilbage i klassen og registrere fravær, hver gang et modul ville være startet? Vil vi ikke hellere fremme elevernes kreativitet, ansvarlighed og selvstændighed gennem de anderledes didaktiske rammer? Skal det ikke længere være muligt?

Der er også problemet med, hvad et modul er. Hvis der er 90-minutters moduler, rammer 100 % fravær hårdere, end hvis der køres med 45- eller 60-minutters moduler. Hvor er retfærdigheden og gennemsigtigheden mellem skolerne her? Forskellen er et dagsfravær på 25 % for at komme for sent på en dag med fire lange moduler, mod 12,5 for en dag med otte korte…

Selvfølgelig er det vigtigt, at eleverne kommer til undervisningen, og at skolerne ikke lader fraværet sejle. Det er ikke motiverende for nogen parter, når der ses igennem fingrene med stort fravær uden særlige begrundelser. Men skolerne burde selv have lov til at finde ud af, hvordan det skal håndteres, herunder hvordan og efter hvilke principper der registreres fravær.

Måske kommer der også snart regler for “fraværende tilstedeværelse”, hvor vi skal registrere fravær, hvis eleverne ser på deres mobiler eller computere i utide? Spøg til side. Fraværende tilstedeværelse hos elever kender vi vist alle. Det har ikke nødvendigvis noget med digitale devices at gøre, men derimod med om eleverne er mentalt til stede eller ej. Elever, der bare sidder i klassen uden at deltage og uden at få noget ud af det, er vel i praksis lige så fraværende som dem, der er fysisk fraværende. Uanset fraværstype har vi pligt til at vise omsorg og ægte interesse for, at vores elever er motiverede, og at de trives, og hvis det ikke er tilfældet, må vi vise os som medmennesker og ikke som onde og straffende bureaukrater.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Gitte Jesper sort hvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Derfor skal vi sige ja til uddannelsesreformen

  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • 3B0D87EA-79B7-4399-98B3-C8AFF2070916_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Afskaf selvejet og lad gymnasierne komme under Regionernes vinger

  • 35DAF521-D904-4552-AF55-9E418B65C543_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Efter 25 års markedsgørelse står gymnasiet i det åbne – og behøver en stærk Liste 2

  • 28A96A3E-ED9F-4EC5-8122-C6CCFD2593E0_4_5005_c
    Debat Uddannelsespolitik

    Teknologiforståelse: Om respekten for de stærke uddannelsesprofiler og at sparke en åben dør ind

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater