Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøDebatUddannelsespolitik
Andreas og Morten

Taxametersystemet skal ændres!

18. marts 2022
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Med nuværende taxametersystem skal der kun ske få ændringer i elevantallet, før økonomien på et mindre gymnasium knækker. Det har flere oplandsgymnasier og gymnasier i tyndt befolkede dele af Danmark oplevet i de seneste år. Det har desværre ført til en lang række afskedigelser og stor utryghed på lærerkollegierne.

Reklamekroner erstatter undervisningsmidler
Taxametersystemet i kombination med det faldende børnetal, betyder nemlig, at gymnasierne i eksempelvis Sønderjylland, Vest- eller Nordjylland uundgåeligt er begyndt at have et skarpt fokus på elevrekruttering til egen skole. Akkurat som man har gjort det i byerne i flere år. Med dette fokus følger en klar tendens, som vi finder uholdbar. Det fjerner fokus fra, hvad der er det rigtige for eleven, væk fra den gode solide læring, væk fra fagligheden og over på ønsket om for en hver pris at tiltrække eleven til egen skole. Det bør give os alle sammen lidt ondt i maven, at informationsaftener og åbent-hus-arrangementer går fra at være reel information til at være reklameevents. Det er forståeligt indenfor de givne præmisser, men det er uskønt, ærgerligt og uværdigt. Budgetterne til branding og reklame ser således ud til at stige. Det er skruen uden ende. Flere og flere gymnasier ser sig nødsaget til at øge reklamebudgetter, fordi nabogymnasiet gør det. Og hver gang det sker, tager man midler fra undervisningen – lærerne.

Selv en lille elevnedgang har store konsekvenser for lærerne
I denne konkurrence mellem ungdomsuddannelserne står der igen i år lærerstillinger på spil. Hvis en skole ender ud med selv en lille elevnedgang, kan det betyde, at der igen skal fyres lærere – for der kan ikke spares på andre poster, når skolerne som nu allerede har skåret helt ind til benet. Derfor oplever flere og flere kollegaer i disse år, at de oftere kommer til at fremstå som sælgere af en skole, i stedet for som ærlige repræsentanter for deres fag, dets muligheder og krav. Tjener det eleverne bedst? Styrker det uddannelsessystemet? Er det rimeligt over for læreren? Vi synes, at det er en helt forkert udvikling!

Elevfordeling og kapacitetsloft er et skridt i rigtig retning, men ikke nok.
Den nuværende regering har givet os aftalerne om elevfordeling og kapacitetslofterne for at udjævne uligheden mellem gymnasierne og nedtone konkurrencen. Men allerede nu ser det ud til ikke at være nok. I de seneste søgetal ser det ud til, at skævvridningen mod de større byer øges endnu mere. Vi tvivler på rektorernes vilje til at finde realistiske og stabile kapaciteter for hele byer og regioner, i stedet for deres hidtidige konstante forsøg på at forhøje kapaciteten på eget gymnasium. Og hvad gør de om tre år, når elevfordelingen igen skal høre under regionerne? I værste fald skal der afskediges en masse lærere på nogle gymnasier nu, når vi kommer ind under en statsreguleret elevfordeling, og en masse lærere på andre gymnasier, når elevfordelingen og kapaciteterne skal reguleres af regionerne.
Endelig ligger der også allerede nu nogle klare usikkerhedspunkter indbygget i det nye elevfordelingssystem, der ikke umiddelbart ser ud til at hjælpe alle gymnasier i de tyndt befolkede områder.

Klassetaxameter i stedet for elevtaxameter
Affolkningen af yderområderne fortsætter samtidig med at oplandsgymnasier forbigås i elevernes rejse mod midtbyerne. Hvis de negative konsekvenser af dette ikke skal accelerere, er det nødvendigt, at der ændres i gymnasiernes taxametersystem, så der sikres en vis kontinuitet derude, hvor de unge også har ret til at kunne træffe de valg, der er rigtige for dem – på et helt reelt grundlag.
Vi vil arbejde for, at der skal indføres et klassetaxameter i stedet for det nuværende elevtaxameter. Klassetaxameteret vil både gøre gymnasierne mindre sårbare overfor små udsving i elevtallet og sænke rektorernes behov for at presse flest mulige elever i klasserne og kun oprette de mest populære valgfag.

Se vores valgudtalelser her:
http://liste1.dk/kandidat/andreas/
og
http://liste1.dk/kandidat/morten/

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • IMG_3120-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    De kommende reformer giver anledning til at tænke bæredygtighed anderledes ind i undervisningen

  • Debat

    SRP-forsamtaler bør droppes

  • IMG_4693.jpeg
    Debat

    Ungdommen fortjener håb – ikke dommedag

  • Tue-foto-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Vi skylder de unge mere end en god karakter

  • 8891e55e-890e-4416-b9ec-c89086cc2fc1.jpg
    Debat

    En gamechanger

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater