Tre lærere fortæller: Undervisningen bliver for skævt fordelt
No image

Tre lærere fortæller: Undervisningen bliver for skævt fordelt

Palle Jørgensen

Mere skævt med det nye grundforløb

Navn: Palle Jørgensen
Skole: Odder Gymnasium
Fag: Fysik, kemi og bioteknologi

Gymnasiereformen har gjort grundforløbet kortere. Det påvirker undervisningen i det naturvidenskabelige grundforløb (NV).

”NV har altid været et komprimeret forløb, hvor der ligger mange undervisningstimer samlet inden for en kort periode. Det er blevet forstærket med det nye grundforløb,” siger Palle Jørgensen.

Han har undervist to hold i kemi og et i fysik i NV i år. Desuden har han haft et kemi B-hold og et bioteknologihold.

På Odder Gymnasium havde de naturvidenskabelige lærere aftalt, at temaet i grundforløbet skulle være ”crimescene” set ud fra henholdsvis biologi, kemi og fysik.

”Ideen var god, men forløbet betød, at undervisningslektionerne i de enkelte fag blev klumpet mere sammen og gav en endnu mere skæv fordeling. Så det er til dels også vores egen skyld,” siger Palle Jørgensen.

Han mener, at der er ”forrygende travlt” det meste af året, så derfor kan det mærkes, når der er spidsbelastninger som under NV.

”Jeg må gå på kompromis med, til hvilke timer jeg forbereder mig, og tage den på rutinen til andre. Jeg sørger også for at udskyde skriftligt arbejde og skriftlig feedback til mine andre hold, når jeg har travle perioder i efteråret. På den måde påvirker spidsbelastninger også indirekte undervisningen for andre elever,” siger Palle Jørgensen og slutter:

”Jeg ville helt klart foretrække, at arbejdet var mere jævnt fordelt hen over året.”

Jean Christensen

11 hold på en gang

Navn: Jean Christensen
Skole: Nærum Gymnasium
Fag: Oldtidskundskab, latin og AP

Jean Christensen oplever i høj grad en skæv arbejdsbelastning. På trods af at hun er deltidsansat på cirka 80 procent, så har hun i flere uger i efteråret haft 30-32 undervisningstimer om ugen, og  oven i det kommer forberedelsen. Frem til efterårsferien havde hun 11 hold, primært i almen sprogforståelse (AP), samtidig med at hun var AP-koordinator og skulle være med til at lave en ny sluttest til eleverne i AP.

”Det har altid været dødhårdt i efteråret, men det er blevet endnu mere presset med det kortere grundforløb,” siger Jean Christensen.

Efter en periode i 2013, hvor hun var ramt af stress og fik professionel hjælp, passer hun bedre på sig selv nu. Det har betydet, at hendes undervisning i efteråret er blevet mere rutinepræget.

”Jeg må give køb på mine faglige ambitioner, og det pædagogiske udviklingsarbejde er der ikke tid og overskud til i efteråret.”

Hun fortæller også, at hun trækker sig fra de fleste sociale ting i sin fritid i efteråret.

Efter grundforløbet har hun fem hold på C-niveau.

”Så flader arbejdsbelastningen lidt ud, og det er der også brug for. De fleste af mine kolleger i latinfaggruppen er helt flade i december,” siger Jean Christensen.

Marianne Leth Weile

Svært at skrue ned for ambitionsniveauet

Navn: Marianne Leth Weile
Skole: Frederiksberg HF-kursus
Fag: Historie, religion og studievejleder

I dette efterår har Marianne Leth Weile arbejdet hjemme stort set hver aften og hver weekend.

”Jeg synes, det er hårdt, og jeg er træt på en anden måde, end jeg plejer,” siger Marianne Leth Weile.

Her i efteråret har hun 18 undervisningslektioner, hvilket er seks mere end i foråret. Derudover kommer 10 timer med studievejledning om ugen.

Samtidig har hun haft meget skriftligt arbejde i efteråret. To af hendes 1.hf-hold har skrevet historie-/danskopgave, og derudover har hun været vejleder for 20 elever, som valgte at skrive SSO (større skriftlig opgave) i historie.

”Jeg kan tydeligt mærke en forskel på dette efterår og så i foråret. Jeg synes ikke, jeg kan skrue ned for ambitionsniveauet, jeg har min faglige stolthed, og elevgruppen er meget sammensat og kræver, at undervisningen er velforberedt,” siger Marianne Leth Weile.

Tema om skæv arbejdsbelastning