Annonce
Skip to content
Artikel
Kinesisk lærer: I begyndelsen var alting svært
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
thumbnail_image2-1-aspect-ratio-348-234
24. oktober 2023

Kinesisk lærer: I begyndelsen var alting svært

ArbejdsmiljøUndervisning
Indhold
Tekst_ Benjamin Mikkelsen
Foto_ Benjamin Mikkelsen
Link er kopieret

I begyndelsen var det svært at vænne sig til, at læreren i Danmark ikke har samme autoriet som i Kina. Kinesiske Aobo Tai fortæller om jobbet som gymnasielærer i Danmark.

Aobo Tai husker stadig, at det i begyndelsen var svært at træde ind på et lærerværelse og deltage i den sociale snak om Superligaen, lokallivet og Dramaer på DR.

Udenlandske lærere på danske gymnasier

Udenlandske lærere og lærere med udenlandsk baggrund arbejder på de danske gymnasier. I en ny serie fortæller lærerne om kulturforskelle, undervisningen og om at arbejde i Danmark.

Har du lyst til at fortælle din historie, så skriv til Benjamin Mikkelsen bem@gl.org

“Jeg var nervøs for at træde ind på lærerværelset. Jeg kunne ikke forstå, hvad kollegerne sagde, når de snakkede. Det døjer jeg sommetider stadigvæk med. De snakker alt for hurtigt,” siger Aobo Tai med et smil om sin første tid som gymnasielærer i Danmark.

“Kulturforskellen gjorde, at jeg i starten ikke vidste, hvad jeg kunne snakke med mine kollegaer om. Jeg kendte intet til fodbold, det lokale eller deres familier. Men når de begyndte at snakke om det faglige, så kunne jeg være med i samtalen.”

Aobo Tai kom til Danmark i 2008 fra Harbin i Kina for at komme tættere på sin søster, der studerede i Sønderborg. Hun var 26 år og ankom med en bachelor i engelsk fra Tianjin Normal University og med et CV, der blandt andet omfattede undervisning på flere kinesiske skoler. Den nu 40-årig underviser har siden suppleret sit CV med en kandidat i engelsk fra SDU og efterfølgende med jobs som underviser på VUC Fyn, derefter VUC Syd, og er nu på deltid som lærer i kinesisk på Ørestad Gymnasium, hvor hun pendler til fra Sønderjylland.

Det er som om, der hele tiden skal spares, og det giver en usikkerhed.
Aobo Tai, lærer
Ørestad Gymnasium

De danske lærere
Aobo Tai har efterhånden dannet sig et godt indtryk af sine danske kollegaer gennem årene. Da snakken falder på, hvordan en typisk dansk lærer er, udbryder hun grinende:

“De snakker altid om problemer.”

Men det er ikke udpræget dårligt, forklarer Aobo Tai. Det er godt at italesætte problemerne. Og da der undervejs i interviewet bliver spurgt ind til problemer på de danske gymnasier, ændrer tonen sig hos Aobo Tai.

”Det er som om, der hele tiden skal spares, og det giver en usikkerhed. Jeg har efterhånden vænnet mig til det, men i starten gik jeg og frygtede for mit job hver eneste uge.”

Klasseværelsets forskelle
Som barn af det autoritetstro kinesiske skolesystem er der milevidt til det danske klasseværelse, som først falder til ro fem minutter efter undervisningen er startet. En lærer i Kina underviser med en enorm autoritet og respekt. Kæft, trit og retning, fristes man til at sige, fortæller Aobo Tai. Så da hun trådte ind som underviser i et dansk klasselokale, blev kulturchokket overvældende.

”Jeg troede ikke, min egen erfaring fra Kina kunne bruges. Så jeg prøvede at lære den danske måde at undervise på, da jeg startede med at undervise. I starten var det virkelig svært for mig at undervise eleverne. Jeg var stresset og græd , når jeg kom hjem fra arbejde. Eleverne havde ikke respekt for deres underviser, som jeg var vant til i Kina. De ville gerne have magten. Det var virkelig hårdt.”

Med tiden fik Aobo Tai erfaring. Med god sparring fra kollegerne ændrede hun sin måde at undervise på, så den passede bedre til de danske elever.

”Der var nogle søde kollegaer, der i starten var gode til at tilbyde deres hjælp. De var enormt hjælpsomme. Det er de heldigvis stadigvæk,” siger Aobo Tai.

Aobo Tai havde de største udfordringer med eleverne, da hun underviste i engelsk. I dag underviser hun kun i kinesisk, og hun kan mærke en anden adfærd blandt eleverne.

”Jeg er så heldig, at de elever, der typisk vælger kinesisk, gerne vil udfordre sig selv og er generelt meget motiverede.”

I Danmark leger eleverne de første år i skolen.
Aobo Tai, lærer
Ørestad Gymnasium

To forskellige skoler
Som selvproklameret ekspert i både det danske og det kinesiske skolesystem har Aobo Tai efterhånden gjort sig nogle betragtninger på forskelle og ligheder mellem det danske og kinesiske skolesystem.

“Den danske skole og den kinesiske skole er vidt forskellige. I Danmark leger eleverne de første år i skolen. Gradvist bliver skolen hårdere og mere selvstændig for eleverne. De danske elever får ikke lært disciplin fra barnsben op gennem skolesystemet.”

“I Kina er det stik modsat. Det er hårdt fra start, og de lærer tidligt at arbejde selvstændigt. Og så bliver gymnasiet og universitetet nemmere,” siger Aobo Tai.

Den gyldne middelvej, mener Aobo Tai, findes et sted mellem den blide danske skole og den hårde kinesiske skole, som gradvist bliver mildere med tiden.

Karakterer og standpunktskarakterer falder samtalen også på, da Aobo Tai gennemgår yderligere forskelle på de to skolesystemer.

“I Kina får eleverne karakterer ud fra test. Men i Danmark giver man også karakterer ud fra, hvordan eleverne er i timerne. Blandt andet om de rækker hånden op. Jeg synes, det er svært at vurdere eleverne og give standpunktskarakterer,” slutter Aobo Tai.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • thumbnail_image6-aspect-ratio-348-234
    Ungdomskultur

    Elever hjælper elever til at tage sig sammen - mentorordning breder sig

  • Studierejse
    Undervisning

    Flere og flere skoler laver bæredygtige studieture

  • Lykke Friis - NY
    Uddannelsespolitik

    Mit Englisch kommt man durch – mit Deutsch kommt man weiter

Indhold Udenlandske lærere i danske klasselokaler

Udenlandske lærere og lærere med udenlandsk baggrund arbejder på de danske gymnasier. Lærerne fortæller om kulturforskelle, undervisningen og om at arbejde i Danmark.

  • Kapitel 1

    Kinesisk lærer: I begyndelsen var alting svært

  • Kapitel 2

    Iransk krydderi til dansk nationalret

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater