Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Fremmedsprog Gymnasiereform 2030

Sprog er nøglen til verden

3. marts 2025
Skrevet af_
Sproglige Faglige Foreninger

En af gymnasiets vigtigste opgaver er at åbne og udvide mod andre horisonter. Ikke bare for at fastholde en svunden tids dannelsesbillede, men fordi fremtiden indebærer indgående kontakt med et Europa og en verden, hvor alle sprog er vigtige. Derfor bør den kommende epx-uddannelse også indeholde mere sprogundervisning, ikke mindre, og sprogfagene bør styrkes på stx og hhx.

Sprog er nøglen til forståelsen af andre folkeslag og kulturer. For nogle er det blevet en kliché, for andre har sætningens betydning aldrig rigtigt fæstnet sig. Måske fordi ‘folkeslag’ og ‘kulturer’ lyder så fjernt, at man ikke tror, man får brug for det. Men vi har svigtet en generation, og vi svigter endnu flere kommende generationer af gymnasieelever, hvis ikke vi snart får skabt og sikret en større bredde og dybde i vores sprogudbud i gymnasieskolen. Danmark har brug for mangfoldighed og globalt udsyn; ikke for snæversyn.

Lad eleverne vælge selv
Det danske uddannelsessystem har i årevis båret præg af, at ‘de voksne’ vil bestemme, styre og presse de unge i den retning, som politikerne vurderer, der er behov for på sigt. Det er helt legitimt set fra et samfundsøkonomisk perspektiv, men unge handler sjældent i overensstemmelse med de voksnes eller de samfundsøkonomiske beregninger.

Tvang er ikke den rigtige vej at gå. Hverken på epx, stx eller hhx. Prøv i stedet for at give de unge mennesker følelsen af kontrol over deres egen uddannelse tilbage. Frigør handlerummet for de unge og for skolerne. Det har de opdaget værdien af i både Sverige og Norge, hvor de frem for tvang og sproglige bindinger har udvidet udbuddet af sprog, og for eksempel giver ekstra point til optagelse på videre uddannelse, hvis man har fremmedsprog på højt niveau med fra sin ungdomsuddannelse.

Det begynder i gymnasiet
Det tager lang tid at lære et sprog, og man kan desværre ikke lige læse et sprog op på et sommerkursus. Skolerne skal have muligheden for at understøtte og udvikle de unges sprog og fremmedsprog, så generationer af unge ikke kommer til at gå gennem et langt arbejdsliv, hvor de har færre kort på hånden. Hvis de unge får lagt grundstenene til flere sprog, så har de meget lettere ved at bygge videre på dem i fremtiden, også selv om fremtiden først bliver en realitet, når man er færdiguddannet, og står med sit første eller andet professionelle fuldtidsjob.

Og ALLE sprog er vigtige sprog! Ingen kender fremtiden. Det eneste, vi kan være sikre på, er, at resten af verden ikke taler dansk, og at gymnasiet spiller en helt særlig rolle, når det handler om at oparbejde et solidt sprogligt niveau og at give de unge et arsenal af fremmedsprog, som de kan tage med ud og bruge i livet.

Danmark er ikke længere en nation, som mestrer mange sprog.
Spansklærerforeningen, Kinesisklærerforeningen, Arabisklærerforeningen, Handelsskolernes Tysklærerforening, Italiensklærerforeningen, Russisklærerforeningen

Alt er kommunikation
At mestre flere fremmedsprog er at mestre kommunikation. Ingen kommunikation fungerer, hvis ikke afsender og modtager forstår hinanden. Engelsk er vigtigt, men det er ikke tilstrækkeligt. At mestre flere sprog – fx fransk, kinesisk, spansk, russisk eller tysk – ud over dansk og engelsk, har stor betydning for vores evne til at kommunikere.

Når vi indleder med at gentage, at ‘sprog er nøglen til forståelse af andre folkeslag og kulturer’, så er det, fordi vi på tværs af kulturer og lande ikke tænker ens. Hvert sprog har sin egen måde at tænke og forstå på, sin egen måde at handle på, sin egen erfaringsverden og sit eget perspektiv. At mestre enhver tænkelig kommunikationssituation, der involverer samtale på skrift eller mundtlig tale mellem to forskellige modersmålstalende, kræver en dyb forståelse af disse betingelser. Det er det, der får samarbejde til at lykkes. Det er det, der løser og undgår konflikter.

Lige nu er Danmark et land, der – til trods for, at vi mere end nogensinde rejser, handler og forhandler på kryds og tværs af grænser, oceaner og kontinenter – dyrker den holdning, at vi kan styre de unges valg af uddannelse, og så i øvrigt nøjes med et enkelt eller to sprog, så længe vi bare har AI, Youtube og Google Translate til vores rådighed.

Det er ikke bare naivt, det sætter også Danmark og danskerne stadig længere tilbage i forhold til vores naboer og andre lande, som vi plejer at sammenligne os med. Danmark er ikke længere en nation, som mestrer mange sprog. Men vi kan blive det igen. Det kræver bare, at vi ikke gør det endnu sværere, men tværtimod lettere for de unge at vælge og lære fremmedsprog. Et rigtig godt sted at starte er i gymnasiet, både på de nuværende uddannelser og på den kommende epx.

Underskrevet af:

Spansklærerforeningen
Kinesisklærerforeningen
Arabisklærerforeningen
Handelsskolernes Tysklærerforening
Italiensklærerforeningen
Russisklærerforeningen

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Billede-28.05.2025-kl.-14.03-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Lad os tale om det relevante 

  • Matilde_Powers-fotograf_Marie_Hald-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    S-ordfører: Det er en bunden opgave, at hf3-elever også har et uddannelsestilbud i fremtiden

  • Gitte-Jesper-sort-hvid-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx skal styrkes af hensyn til Danmarks klima, miljø og sundhed

  • No image
    Debat

    Længe leve!

  • Kaare-Blinkenberg-NY-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Epx: På sporet af den tabte almendannelse?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater