Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Karriere
sigrid

Skal GL arbejde for at sænke lønnen, eller skal GL arbejde for at hæve den?

26. maj 2017
Skrevet af_
Sigrid Jørgensen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Man kan med rette spørge, om GL til næste overenskomstforhandling skal arbejde for at hæve eller sænke lønnen, måske endda fjerne adjunkt/lektor-undervisningstillæg, TR-tillæg eller diverse overgangstillæg? Lad mig slå fast: Liste 2´s politik har altid været at kæmpe for lønforbedringer, højere pension og – nu vi er ved det: for bedre arbejdsvilkår.

Som jeg nævnte på GL´s repræsentantskab, har fagtillæggene en længere historie. Det var oprindelig et tillæg til fysik, som var et mangelfag. Med et tillæg kunne man både fastholde og rekruttere; man kaldte tillægget “apparatopstilling”, men oprindelige var det kun fysiklærere i 3.g, der fik det – som kompensation for de timer, de brugte på at hente, opstille, reparere og sætte på plads.

Andre gymnasiekolleger med eksperimentel undervisning og på flere niveauer stillede krav om et lignende tillæg. Efterhånden blev det udbetalt til bl.a. biologi, kemi, geografi og en række kunstneriske fag (billedkunst, mediefag, drama og musik).  

Der var en konflikt mellem nogle faglige foreninger, som i 2005 ikke kunne blive enige om en omfordeling, men i 2011 lykkedes det GL at omlægge fagtillægget til alles tilfredshed. Der var nu den samme resurse til henholdsvis a, b og c-niveau. Flere lokalaftaler udvidede brugen af dette centralt fastlagte funktionstillæg.

Der findes andre centrale funktionstillæg, f.eks. til pædagogikumvejledere og samlingspassere, arbejde ud over den tidsregistrerede undervisning; de centralt fastlagte tillæg kan ikke ændres, og jeg er sikker på, at mange, også tillidsrepræsentanter, kunne ønske sig flere obligatoriske tillæg.

Lønspredning kan være svær, hvis ikke umulig at forklare. Der findes jo samlet set  flere centralt og lokalt aftalte tillæg, f.eks. K-tillæg, it- og stedtillæg. Og er det rimeligt og retfærdigt, at to kolleger med samme fag på to forskellige skoler får forskellige stedtillæg? Nej, set udefra giver det ingen mening.

Det, der imidlertid giver god mening, er åbenhed om det ofte tabubelagte emne: Lønnen. Tillidsrepræsentanten vil gerne afholde GL/klubmøde om skolens lønpolitik, hvor den enkelte gymnasielærer kan sammenligne sin løn med skolen eller alle landets kolleger (gl.org, søgeord: Tjek din løn). Hvis man ved at sammenligne kan se, at lønnen er skæv, bør man naturligvis gøre noget ved det. Det gælder om at støtte sin tillidsrepræsentant i lønforhandlingerne. Det er indlysende, at tillidsrepræsentanten altid vil forsøge at nå et godt forhandlingsresultat, uanset om der er nedskæringer eller faldende elevtilgang på vej.

Tillidsrepræsentanten ligesom GL´s hovedbestyrelse kan kun opnå det bedst mulige resultat med medlemmernes fulde opbakning.

Liste 2 vil fortsat kæmpe for at opnå de bedst mulige resultater – centralt og lokalt – med medlemmernes støtte.

Og ligesom tidligere vil vi kæmpe for at bevare fagtillægget.

Sigrid Jørgensen

Formand for liste 2

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • F729DEA3-27CB-49B5-8A02-4EDB93CAFB4E_1_201_a
    Debat Karriere

    Hvor er lokalaftalerne om efter-/videreuddannelse?

  • MartinMikkelsen
    Arbejdsmiljø Karriere Pædagogik Undervisning Ungdomskultur

    Taxametersystem: Uddannelse til dem, som kan og vil

  • Brian O'brien
    Arbejdsmiljø Karriere Uddannelsespolitik

    Fællesskab og solidaritet, også med de løstansatte

  • fullsizeoutput_62
    Karriere Pædagogik Uddannelsespolitik Undervisning

    Efteruddannelse er en vigtig forudsætning for skoleudvikling

  • Burkhard_s:h
    Karriere

    Det frie valg – en replik

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater