Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
DebatKarriere
F729DEA3-27CB-49B5-8A02-4EDB93CAFB4E_1_201_a

Hvor er lokalaftalerne om efter-/videreuddannelse?

12. marts 2022
Skrevet af_
Sigrid Jørgensen

For nogle år siden var kompetenceudvikling på alles læber. Rambøll havde udgivet en rapport (2008), der viste, at der var ressourcer til at sikre en klarere målsætning for efteruddannelse og kompetenceudvikling.
Peter Henrik Raae, en skattet forsker fra SDU, konkluderede dog i en senere rapport, at ”der på det strategiske område forestår et vist arbejde for hovedparten af gymnasierne, sådan at en strategi for efteruddannelse reflekteres i sammenhæng med skolens overordnede strategi for, hvor man vil bevæge sig hen i den kommende periode.”

Hvor er lokalaftalerne med de ambitiøse mål? Fik man prioriteret indsatsen, således at f.eks. de nyansatte, deltidsansatte og vikarer først og fremmest er sikret et kursus? Er der en prioriteret liste over indsatser vedr. dels de skolebaserede, dels de individuelle kursusbehov indsamlet gennem de årlige MUS (kompetenceplan)? Har man lokalt tilbud om intern efteruddannelse fra kollega til kollega (mentorordning), og foregår den eksterne efter-/videreuddannelse efter et rotationsprincip, eller hvordan prioriterer man?

Det ser desværre ud, som om kollegerne ”bare” skal på kursus i ”Faglig udvikling I Praksis” (FIP). Er FIP blevet en obligatorisk ekstra arbejdsbelastning, som vi forventes at tage på os? Dækker det virkelig vores individuelle behov?
Det er vigtigere end nogensinde at sørge for efter- og videreuddannelse. For vi ved, at elevtallene falder de kommende år, og derfor bør alle skoler lægge en strategi for fremtidens arbejdskraft. De kolleger, der måske kunne blive afskediget, bør i rette tid tilbydes efter-/videreuddannelse.

Hvornår har du og din skole sidst evalueret indsatsen? Det er ingen undskyldning, at man ikke ved hvordan, for man kan hente rådgivning om den ambitiøse, systematiske og strategiske kompetenceudvikling i Kompetencesekretariatet (tidligere SCKK).

Selvom skolernes lokalaftale vedr. efter- og videreuddannelse er gået i glemmebogen under corona, er det på høje tid, at vi igen kommer på inspirerende efter- og videreuddannelse.

Det er ikke en straf og en plage, og vi skal ikke piske os selv, som var vi flagellanter. Efteruddannelse skal indgå som en naturlig del af vores portefølje, og den skal lægges ind i skemaet, fordi vi alle har behov for faglig ajourføring og inspiration – den faglige saltvandsindsprøjtning!

Vores arbejdsgivere har et ansvar for at give os fri ikke bare til FIP, men sandelig også til individuelle kurser jf. den lokale aftale, og både tid og kursus skal selvfølgelig betales af arbejdsgiver – til glæde for skolen, den enkelte kollega og eleverne.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • IMG_3120-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    De kommende reformer giver anledning til at tænke bæredygtighed anderledes ind i undervisningen

  • Debat

    SRP-forsamtaler bør droppes

  • IMG_4693.jpeg
    Debat

    Ungdommen fortjener håb – ikke dommedag

  • Tue-foto-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Vi skylder de unge mere end en god karakter

  • 8891e55e-890e-4416-b9ec-c89086cc2fc1.jpg
    Debat

    En gamechanger

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater