Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
DebatKarriere
F729DEA3-27CB-49B5-8A02-4EDB93CAFB4E_1_201_a

Hvor er lokalaftalerne om efter-/videreuddannelse?

12. marts 2022
Skrevet af_
Sigrid Jørgensen

For nogle år siden var kompetenceudvikling på alles læber. Rambøll havde udgivet en rapport (2008), der viste, at der var ressourcer til at sikre en klarere målsætning for efteruddannelse og kompetenceudvikling.
Peter Henrik Raae, en skattet forsker fra SDU, konkluderede dog i en senere rapport, at ”der på det strategiske område forestår et vist arbejde for hovedparten af gymnasierne, sådan at en strategi for efteruddannelse reflekteres i sammenhæng med skolens overordnede strategi for, hvor man vil bevæge sig hen i den kommende periode.”

Hvor er lokalaftalerne med de ambitiøse mål? Fik man prioriteret indsatsen, således at f.eks. de nyansatte, deltidsansatte og vikarer først og fremmest er sikret et kursus? Er der en prioriteret liste over indsatser vedr. dels de skolebaserede, dels de individuelle kursusbehov indsamlet gennem de årlige MUS (kompetenceplan)? Har man lokalt tilbud om intern efteruddannelse fra kollega til kollega (mentorordning), og foregår den eksterne efter-/videreuddannelse efter et rotationsprincip, eller hvordan prioriterer man?

Det ser desværre ud, som om kollegerne ”bare” skal på kursus i ”Faglig udvikling I Praksis” (FIP). Er FIP blevet en obligatorisk ekstra arbejdsbelastning, som vi forventes at tage på os? Dækker det virkelig vores individuelle behov?
Det er vigtigere end nogensinde at sørge for efter- og videreuddannelse. For vi ved, at elevtallene falder de kommende år, og derfor bør alle skoler lægge en strategi for fremtidens arbejdskraft. De kolleger, der måske kunne blive afskediget, bør i rette tid tilbydes efter-/videreuddannelse.

Hvornår har du og din skole sidst evalueret indsatsen? Det er ingen undskyldning, at man ikke ved hvordan, for man kan hente rådgivning om den ambitiøse, systematiske og strategiske kompetenceudvikling i Kompetencesekretariatet (tidligere SCKK).

Selvom skolernes lokalaftale vedr. efter- og videreuddannelse er gået i glemmebogen under corona, er det på høje tid, at vi igen kommer på inspirerende efter- og videreuddannelse.

Det er ikke en straf og en plage, og vi skal ikke piske os selv, som var vi flagellanter. Efteruddannelse skal indgå som en naturlig del af vores portefølje, og den skal lægges ind i skemaet, fordi vi alle har behov for faglig ajourføring og inspiration – den faglige saltvandsindsprøjtning!

Vores arbejdsgivere har et ansvar for at give os fri ikke bare til FIP, men sandelig også til individuelle kurser jf. den lokale aftale, og både tid og kursus skal selvfølgelig betales af arbejdsgiver – til glæde for skolen, den enkelte kollega og eleverne.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Billede.jpeg
    Debat

    Gymnasiale uddannelser bør være for de mange

  • Kaare-Blinkenberg.jpg
    Debat

    Vi bør opruste og samle alle gode menneskelige kræfter i kampen mod maskinerne

  • Debat

    Ordblinde elever i gymnasiet!

  • Portraetfoto.jpg
    Debat

    Et tavst farvel til en væsentlig del af medlemsdemokratiet? Et bidrag i håb om en debat

  • Lene-Wittrup-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    ChatGPT er en skizofren, senildement lystløgner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater