Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøKarriereUddannelsespolitik
Brian O'brien

Fællesskab og solidaritet, også med de løstansatte

22. oktober 2018
Skrevet af_
Brian Grønvold

Vi ved alle sammen, at livet som gymnasielærer ikke er let. Misforstå mig ikke. Gymnasielærergerningen er spændende, udfordrende, underholdende og absolut det hele værd. Men den er også hård. Ikke mindst i en tid med så voldsomme nedskæringer som vi har set de sidste år, og som ser ud til bare at fortsætte. Rekordmange gymnasielærere bliver i disse år fyret på baggrund af nedskæringerne. Det er en vanvittig stor omvæltning i ens liv at miste sit arbejde, sit økonomiske grundlag, og måske et stort hak i selvtilliden. Situationen bliver om muligt endnu hårdere, hvis du i forvejen står i en udsat situation som vores vikarer står i.

For årsvikarer er denne usikkerhed, en sådan fyring medfører, dagligdag. Som ikke-fastansat er man fyret den dag man bliver ansat, og hele ens ansættelse bliver derfor til én lang jobsamtale, hvor man skal bevise at man er værd at fastansætte. Og dét altså ud over ens uddannelse og mulige tidligere erfaring. Nogle er så uheldige at gå i en hel del år på løse ansættelser, og dem bliver der flere og flere af. Ledelserne rundt omkring på landets gymnasier ønsker ikke at fastansætte, af frygt for at skulle ende med at fyre folk. Det er forståeligt at ledelsen ikke ønsker at skulle fyre folk, men løsningen er ikke at holde sine nyansatte hen i det uvisse. Løsningen må og skal være at fastansætte så mange som muligt, så hurtigt som muligt. Hvis ledelsen ikke ønsker at fyre velfungerende, unge gymnasielærere, så må den gå mere med i offensiven mod de ødelæggende nedskæringer.

Nogen kunne måske indvende, at et par år som vikaransat er helt normalt i starten af en karriere som gymnasielærer. Vikaransættelser er trods alt noget mange af os har været igennem de første år som underviser. Men hvorfor er det sådan, og hvorfor er det blevet helt normalt? Vikaransættelser er stillinger, hvor man helt konkret vikarierer for nuværende ansatte på gymnasiet. Det er ikke en prøveperiode, man skal igennem for at blive set an inden en fastansættelse. Det er ikke noget man ser andre steder på arbejdsmarkedet. Prekære ansættelser som årsvikariater i sagens natur er, vinder dog mere og mere frem i samfundet. Det er noget, vi som lønmodtager må gøre alt, hvad vi kan for at kæmpe imod. Som gymnasielærer skal man have en sikkerhed i ansættelsen, der gør at man kan blive så pædagogisk, didaktisk og fagligt stærk og sikker, som vores elever fortjener det. Man skal have en sikkerhed i ansættelsen, der gør, at man kan nyde den sparsomme fritid man har som gymnasielærer. Det kan kun lade sig gøre gennem fastansættelser.

Vi kan kun komme disse løse ansættelser mest muligt til livs ved at stå sammen i et fagligt fællesskab, i GL. Jeg ved, at en del vikaransatte ikke ser sig selv som ”rigtige gymnasielærere” og derfor venter med at melde sig ind i GL til de er blevet fastansat. Vi skal, via vores kamp for deres rettigheder og deres fastansættelse, vise, at GL er et kollektiv der også favner de prekære underviseres situation. Vi skal vise, at kun ved at stå sammen kan vi vinde kampen for bedre forhold for os alle sammen.

Brian O’Brien Grønvold, adjunkt, Ørestad Gymnasium.
Liste 1

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anders Frikke Peter Hall sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Det faglige og logistiske SRP-helvede

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Uddannelsespolitik Undervisning

    Skriftlige udfordringer

  • Gitte Jesper sort hvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Derfor skal vi sige ja til uddannelsesreformen

  • studenter debat sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Lad os ikke tabe flere unge på gulvet i centraliseringens navn

  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater