Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Corona Eksamen OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik
lindalillelundrom

Robotformand: Lærerne tager vores arbejde

14. november 2018
Skrevet af_
Lillerom

Reciprok Tidende af Lektor Linda Lillelund Rom, ZBC

Reciprok Tidende har talt med forbotten for Robotternes Fagforening Robert Pall-E, der er stærkt bekymret over den nye fraværslov på landets gymnasier: “Hvorfor skal lærere registrere fravær automatisk og referere direkte til Undervisningsministeriet, når vi robotter er bedre til det og kan gøre det uden menneskelige følelsers indvirkning?” bipper han retorisk, mens han forsøger at genstarte sit system for tredje gang.

Beklagelsen kommer som svar på den meget omtalte ”Bekendtgørelse om nedbringelse af fravær i de gymnasiale uddannelser”:

”I medfør af § 43, stk. 3, i lov nr. 1716 af 27. december 2016 om de gymnasiale uddannelser fastsættes: Kapitel 1
Målrettet indsats imod fravær, herunder lokale måltal og offentliggørelse af fraværstal”.

Bekendtgørelsen dikterer blandt andet, at lærerne skal registrere eleverne fraværende for hele lektionen, hvis de misser bare 5 minutter af helt menneskelige eller umenneskelige årsager.

Robert Pall-E trøster sig dog med, at robotterne på mange andre områder vinder ind på lærernes arbejdsområde. Fx er han meget begejstret for de mange selvrettende tests og delbare PowerPoints, som nærmest er gået viralt inden for undervisningsområdet de senere år. Lærerne har nemlig skullet optimere for at kunne installere mere software på eleverne med mindre kapacitet.

“At lærerne nu skal bruge energi på at registrere fravær i stedet for at producere delbar masseundervisning, er et stort bit i den helt forkerte retning”, summer Robert Pall-E, mens han scroller nogle SRP’er igennem sin plagiatkontrol.

Robotterne har da også vist sig yderst effektive i lignende jobfunktioner. Fx er det robotter, der tjekker passagerer ind og ud af togene via rejsekortet, og man kan i visse kæmpesupermarkeder købe sine varer i fuldautomatiske kasser helt uden at skulle møde et rigtigt levende menneske.

Mange lærere er også menneskeligt vrede og skuffede over, at de nu skal styres direkte af et program fra serverens motherboard, selvom hverken de eller eleverne i virkeligheden fungerer som nogen af de ovennævnte maskiner.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Gitte Jesper sort hvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Derfor skal vi sige ja til uddannelsesreformen

  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • 3B0D87EA-79B7-4399-98B3-C8AFF2070916_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Afskaf selvejet og lad gymnasierne komme under Regionernes vinger

  • 35DAF521-D904-4552-AF55-9E418B65C543_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Efter 25 års markedsgørelse står gymnasiet i det åbne – og behøver en stærk Liste 2

  • 28A96A3E-ED9F-4EC5-8122-C6CCFD2593E0_4_5005_c
    Debat Uddannelsespolitik

    Teknologiforståelse: Om respekten for de stærke uddannelsesprofiler og at sparke en åben dør ind

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater