Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik
lindalillelundrom

Robotformand: Lærerne tager vores arbejde

14. november 2018
Skrevet af_
Lillerom

Reciprok Tidende af Lektor Linda Lillelund Rom, ZBC

Reciprok Tidende har talt med forbotten for Robotternes Fagforening Robert Pall-E, der er stærkt bekymret over den nye fraværslov på landets gymnasier: “Hvorfor skal lærere registrere fravær automatisk og referere direkte til Undervisningsministeriet, når vi robotter er bedre til det og kan gøre det uden menneskelige følelsers indvirkning?” bipper han retorisk, mens han forsøger at genstarte sit system for tredje gang.

Beklagelsen kommer som svar på den meget omtalte ”Bekendtgørelse om nedbringelse af fravær i de gymnasiale uddannelser”:

”I medfør af § 43, stk. 3, i lov nr. 1716 af 27. december 2016 om de gymnasiale uddannelser fastsættes: Kapitel 1
Målrettet indsats imod fravær, herunder lokale måltal og offentliggørelse af fraværstal”.

Bekendtgørelsen dikterer blandt andet, at lærerne skal registrere eleverne fraværende for hele lektionen, hvis de misser bare 5 minutter af helt menneskelige eller umenneskelige årsager.

Robert Pall-E trøster sig dog med, at robotterne på mange andre områder vinder ind på lærernes arbejdsområde. Fx er han meget begejstret for de mange selvrettende tests og delbare PowerPoints, som nærmest er gået viralt inden for undervisningsområdet de senere år. Lærerne har nemlig skullet optimere for at kunne installere mere software på eleverne med mindre kapacitet.

“At lærerne nu skal bruge energi på at registrere fravær i stedet for at producere delbar masseundervisning, er et stort bit i den helt forkerte retning”, summer Robert Pall-E, mens han scroller nogle SRP’er igennem sin plagiatkontrol.

Robotterne har da også vist sig yderst effektive i lignende jobfunktioner. Fx er det robotter, der tjekker passagerer ind og ud af togene via rejsekortet, og man kan i visse kæmpesupermarkeder købe sine varer i fuldautomatiske kasser helt uden at skulle møde et rigtigt levende menneske.

Mange lærere er også menneskeligt vrede og skuffede over, at de nu skal styres direkte af et program fra serverens motherboard, selvom hverken de eller eleverne i virkeligheden fungerer som nogen af de ovennævnte maskiner.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Gitte Jesper sort hvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Derfor skal vi sige ja til uddannelsesreformen

  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • 3B0D87EA-79B7-4399-98B3-C8AFF2070916_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Afskaf selvejet og lad gymnasierne komme under Regionernes vinger

  • 35DAF521-D904-4552-AF55-9E418B65C543_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Efter 25 års markedsgørelse står gymnasiet i det åbne – og behøver en stærk Liste 2

  • 28A96A3E-ED9F-4EC5-8122-C6CCFD2593E0_4_5005_c
    Debat Uddannelsespolitik

    Teknologiforståelse: Om respekten for de stærke uddannelsesprofiler og at sparke en åben dør ind

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater