Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
DebatUddannelsespolitik Hf
Kåre Blinkenberg- sorthvid_0

Reparer HF i 2022

6. januar 2022
Skrevet af_
Kåre Blinkenberg

Så er min første arbejdsopgave i 2022 overstået: HF-Vintercensur 3. og 4. januar. Forhåbentligt er det også i 2022, at politikerne får justeret på netop HF-uddannelsen, som er ramt af en række uheldige ændringer ved sidste reform.

For det første er der netop de indførte vintereksaminer. Det giver et uheldigt pres i december og januar, hvor der både er undervisning og eksamen på samme tid. Erfaringerne er også, at det er umuligt at planlægge lærerne i de ramte fag uden enorm skæv arbejdsbelastning, fx fordi fagene i nogle tilfælde kun ligger i efteråret. Det slider på lærerne og giver dårlig undervisning for eleverne, når lærerne ikke kan være ordentligt forberedte på grund af arbejdspres. Desuden hører vi i GL om store faglige problemer i de fag, der skal afsluttes allerede efter første semester. Løsningen er enkel: De skæve halvårlige og halvanden-årlige strukturer bør justeres.

For det andet er et af de mest absurde problemer, at man har indført både en tværfaglig og en enkeltfaglig eksamen i Kultur- og Samfundsfagsgruppen (KS). Dels er der ikke behov for flere eksaminer på HF, og det gør ondt i en tid, hvor alle løber hurtigere og hurtigere for at nå opgaverne, at se, at man så bruger resurser på at indføre en absurd ekstra eksamen i et fag. Absurd især fordi undervisningstiden fra i forvejen små fag også går fra at lære eleverne fagene til at lære eleverne at håndtere de to forskellige eksamensformer. Det må være ligetil at skaffe ekstra resurser til HF ved at sløjfe den enkeltfaglige del.

For det tredje bør man ændre fagpakkestrukturen, så eleverne ikke skal bruge første år i projekt-praktikperioder på at undersøge fagpakkemulighederne og så først på andet år reelt begynde på dem. Lad eleverne starte i deres fagpakker fra starten. I lyset af de diskussioner der er om grundforløbet på de andre gymnasiale retninger lige nu, er det ganske absurd, at man har indført et helt års grundforløb på HF. Først og fremmest fordi det på mange skoler opbryder klasserne efter første år til skade for eleverne, der måske især på HF har brug for trygge rammer. Det giver også en unødigt bureaukrati, når der skal arrangeres introworkshops i praktik/projektperioderne på tværs af fag, som eleverne ikke engang har endnu på 1. hf. Lad hellere eleverne lave fornuftige projekter i de fag, de allerede har i 1. HF, og lad faglærerne i de enkelte fag stå for det uden at gøre det til store bureaukratiske skoleprojekter.

Ministeren har bebudet, at hun ønsker dialog og samarbejde med sektoren, og det derfor kan være svært at nå justeringer inden næste skoleår, men netop med HF, der jo kun er to år, har vi altså haft rigeligt med tid til at vurdere effekten af reformerne. Og ovenstående ændringer burde være overkommelige og så relativt uproblematiske, at man kan nå at forhandle ændringer på plads i denne del af sektoren på kort tid.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Helle Borup
    Blog

    Hvad sker der med din elev, når hun er droppet ud?

  • Morten Sestoft sh
    Debat Undervisning

    “Start med at snakke med ham”

  • PeterHall
    Uddannelsespolitik

    Mon ministeren på et tidspunkt vil interessere sig lidt for HF-eleverne?

  • Peter Hall sorthvid
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik Undervisning

    Det nye HF er en udfordring for ønsket om jævn arbejdsbelastning

  • Kåre Blinkenberg- sorthvid
    Uddannelsespolitik

    HF må ikke blive en andenrangs-uddannelse

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater