Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Arbejdsmiljø
fullsizeoutput_64

På vej mod mere demokratiske gymnasieskoler

17. oktober 2018
Skrevet af_
Kåre Blinkenberg

I artiklen “Hvor går demokratiet hen, når det går?” i det nye særnummer af Gymnasieskolen antydes det, at vi lever i en verden, der måske ikke passer helt godt til demokrati. Det er da også rigtigt, at demokratiske institutioner er under pres. Men derfor er det endnu vigtigere, at en fagforening tager demokratiet alvorligt. En fagforening bør selvfølgelig kæmpe for, at medlemmerne har størst mulig indflydelse på deres arbejdsforhold. Beslutninger på en arbejdsplads bliver bedre, når flere perspektiver bliver hørt – herunder især de kritiske. Men indflydelse kan tolkes meget forskelligt, så en fagforening må forholde sig til hvilken indflydelse, man faktisk vil kæmpe for. Jeg har arbejdet målrettet for, at GL fik en klar politik om medarbejderdemokrati, og den er nu vedtaget. Af politikken fremgår også denne analyse af demokratiske udfordringer på de gymnasiale institutioner:

“Mange skoler har haft en stærk tradition for inddragelse af medarbejderne. Det kan foregå via repræsentanter i bestyrelsen, Samarbejdsudvalg/MIO og andre udvalg på skolen nedsat under fx SU/MIO eller Pædagogisk Råd (PR). Der har desuden været et meget aktivt engagement og direkte deltagelse bredt i PR eller i lokale GL-klubber.

GL arbejder for at fremme en sådan kultur og sådanne demokratiske strukturer. Det er GL’s vision, at PR og andre demokratiske fora ikke bliver til informationsmøder med ensidig information fra ledelsen, men at det i stedet bliver fora for demokratisk dialog og fælles beslutningstagen. Udviklingen på skolerne bør primært gro nedefra fra lærerinitiativer, og bør ikke i stigende grad blive genstand for ledelsesstrategier ovenfra. Det er vigtigt, at diskussioner ikke indsnævres af økonomitænkning, og at lærernes stemme ikke overdøves af flere og flere evalueringer og målinger (det betyder ikke, at al evaluering er dårligt). Man bør være opmærksom på, om større og større skoler giver mindre indflydelse for den enkelte, og om magten rykkes til en mere og mere fjern topledelse eller bestyrelse.

Med nedskæringerne er der kommet større og større pres på den enkelte, hvilket mindsker overskud og tid til at deltage i de demokratiske fora såsom GL-klubben eller til at forholde sig til og dermed give input til repræsentanter i bestyrelse, SU og andre udvalg. Dette forværres af den apati, der kan opstå, når ledelser træffer ensidige beslutninger (som vi fx ser på de gymnasiale institutioner i forhold til arbejdstid), og af en generel samfundsmæssig udvikling, hvor respekten for det faglige fællesskab og den danske model tilsidesættes. GL kæmper mod nedskæringer nationalt, men også på den enkelte skole, bør man aktivt kæmpe for, at den demokratiske kultur overlever.”

I de kommende år skal GL arbejde systematisk videre med disse problemstillinger. Forhåbentlig kan vi begynde en udvikling mod mere demokrati frem for mindre demokrati på vore arbejdspladser.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • 76DD6B8A-F9CC-4D87-AE0F-E89DE03A1D75_1_201_a
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    Kan bestyrelserne prioritere eleverne på hhx, htx og eux?

  • Kåre Blinkenberg sorthvid
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Arbejdsmiljø: Gå fra mål til handling i næste skoleår

  • Peter Hottenroth
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Hvorfor skal vi være begejstrede for GL?

  • Thomas Horne Brok
    Arbejdsmiljø

    Flere lærere betyder højere kvalitet

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater