Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøUddannelsespolitik
76DD6B8A-F9CC-4D87-AE0F-E89DE03A1D75_1_201_a

Kan bestyrelserne prioritere eleverne på hhx, htx og eux?

1. oktober 2021
Skrevet af_
Dan Enevold Sundbæk Uhrenfeldt

Kan bestyrelserne prioritere HHX og HTX højt nok ift. de erhvervsfaglige uddannelser, når flere bestyrelsesmedlemmer er udpeget af organisationer med fokus på erhvervsfaglige uddannelser?

Det ser ikke sådan ud, hvilket bliver beskrevet af Jesper S. Breining i artiklen: ”Erhvervsgymnasierne er overalt i lænker – slip dem fri” i Jyllands-Posten d. 29.07.2021. Her sandsynliggør han, at i gennemsnit 2,3 mio. kr. fra hvert erhvervsgymnasiums taxameterpenge ikke går til undervisningen.

Forklaringen findes i sammensætningen af bestyrelserne. Herunder ser du hvilke organisationer eller virksomheder, som har udpeget bestyrelsesmedlemmer på seks store kombinationsskoler. På kombinationsskolerne kombineres de tekniske skoler med de gamle handelsskoler og erhvervsgymnasierne: HHX og HTX.

Roskilde Handelsskole
Region Sjælland
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Roskilde Handel
HK
HK
Kommunal
Regionsbestyrelsen
Medarbejderrepræsentant
Elevrepræsentant

Zealand Business College
3F
Dansk Byggeri
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Professions Højskoler
Elevrepræsentant
FH
FOA
HK
Kommunal
Kommunal
Medarbejderrepræsentant

EUC Nord
3F
3F
Dansk Byggeri
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Industri
Dansk Metal
Elevrepræsentant
HK
Kommunal
Selvsupplerende

Herningsholms Erhvervsskole og Gymnasier
Dansk Metal
Erhvervsrådet Herning og Ikast
Dansk Industri
Dansk Byggeri
HK
3F
Dansk El-Forbund
Dansk Erhverv
Kommunal
Privat erhverv
Elevrepræsentant
Medarbejderrepræsentant

Tietgen
Fynsk Erhverv
Fynsk Erhverv
Erhvervsakademi og proff.
Hovedstadens Erhvervshus
Kommunal
HK
HK
Privat erhverv
Andelsskolen COOP
Medarbejderrepræsentant
Elevrepræsentant

Hvis vi tager udgangspunkt i 2018, var der 13.012 [1] studenter fra erhvervsgymnasierne HHX og HTX. I den nedenstående statistik kan du se, at 9.208 af disse studenter var i gang med deres videre uddannelse i 2020. 33% begyndte en bacheloruddannelse på universitet. 17% valgte en mellemlang videregående uddannelse, som er en professionsbacheloruddannelse, hvor de fx kan blive lærer, sygeplejersker, socialrådgiver osv. Derudover valgte 12% en kort videregående uddannelse, hvor de fx kan blive serviceøkonomer, tandplejer, laboranter osv. Til sidst valgte 8% en erhvervsfaglig uddannelse.

Erhvervsgymnasiale studenters valg af uddannelse i 2018
I alt: 9.208
H20 Gymnasiale uddannelser: 6
H30 Erhvervsfaglige uddannelser: 1.088
H35 Adgangsgivende uddannelsesforløb: 4
H40 Korte videregående uddannelser, KVU: 1.596
H50 Mellemlange videregående uddannelser, MVU: 2.177
H60 Bacheloruddannelser, BACH: 4.336
H70 Lange videregående uddannelser, LVU: 1
[2]

Oftest er de erhvervsgymnasiale uddannelser de største afdeling på kombinationsskolerne, men bestyrelserne er bedre konstitueret til at varetage de erhvervsfaglige uddannelser.

Jeg ser to mulige løsninger. Enten kan vi tage fat i sammensætningen af bestyrelserne og sikrer, at de bliver bedre sammensat ift. hvor eleverne sendes hen i den videre uddannelse og på arbejdsmarkedet. Det ville give erhvervsgymnasierne en bedre sandsynlighed for at blive prioriteret på højde med de erhvervsfaglige uddannelser. Den næste løsning handler om taxameterpengene, som skolerne får pr. elev pr. år. Disse penge skulle øremærkes den enkelte uddannelse, således at de ikke kan bruges på andre afdelinger. Taxameterpengene er en politisk beslutning, som burde sikres til den enkelte uddannelse.

Dan Enevold Sundbæk Uhrenfeldt

[1] Statistikbanken.dk ID: ”FORLOB15: Fra gymnasiale uddannelse til fortsat uddannelse efter afgangsårgang, afgangseksamen, afgangsinstitutionsregion, uddannelsesstatus, statustidspunkt efter afgang, uddannelse, køn og herkomst”
[2] Statistikbanken.dk ID: ”UDDAKT30: Uddannelsesaktivitet på gymnasiale uddannelser efter uddannelse, bopælsregion, herkomst, national oprindelse, køn og status”

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • Dan Enevold Sundbæk Uhrenfeldt
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    Gymnasielærere har ikke ens vilkår

  • fullsizeoutput_c4
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    “Misundelse er en grim ting”

  • Anders Frikke sorthvid
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    Molenbeek … et trist symptom på det splittede Belgien – med GL på arbejdsvisit i Bruxelles

  • Linda Bjerring Lindegaard (2)
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik Undervisning

    Kære kollegaer, kære politikere – kæmp for VUC, kæmp!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater