Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøUddannelsespolitikUndervisning
Linda Bjerring Lindegaard (2)

Kære kollegaer, kære politikere – kæmp for VUC, kæmp!

2. november 2018
Skrevet af_
Linda Bjerring Lindegaard

Kære kolleger: Kæmp for VUC, kæmp!

Mine tanker går i dag til mine kollegaer på AVU. Det er i dag de får besked på, om de skal virksomhedsoverdrages. Det er en hård dag for virkelig mange.

Der ligger en plan for hele FGU-processen, som er lavet i samarbejde med diverse berørte grupper – inkl. lærerne. Mine kollegaer har selv kunnet tilkendegive om de ønskede at blive eller rykke i håb om, at processen ad frivillighedens vej kunne gøres nemmere. Men i dag er dommens dag. Til august 2019 rykker en del, sammen med folk fra service og administration, til ny adresse, nye kollegaer og nye opgaver i den nordlige del af byen. Hvor mange kursister mister vi på den konto? Hvor mange fortsætter ikke på HF i forhold til i dag, hvor vi udnytter at vi er i samme hus, så alt er velkendt, også for de mere skrøbelige kursister? Hvad er prisen? Bygninger, rengøring, vedligehold osv. koster det samme, de lavthængende frugter er høstet. Så det er næsten udelukkende personalet, der betaler prisen. Endnu en gang.
I tirsdags var der dialogmøde på skolen. Det var planlægningsforudsætningerne for vores opgavekataloger, herunder opgavekompleksiteten, vi skulle tale om. Specielt HF2 er hårdt ramt oven på den nye reform, der i den grad skaber spidsbelastningsperioder, afbræk i undervisningens kontinuitet og hos os ensretning (fx de samme forløb i engelsk det første år). Lærerne ser gerne tiltag, der mindsker kompleksiteten – vi arbejder på tværs af tre-fire afdelinger med fire bekendtgørelser og seks ledere. Ledelsen vil hellere tale om hvordan vi kan efteruddannes til at håndtere kompleksitet og tale om vores tidsforbrug. Det opleves nu mere som en måde for ledelsen at kunne legimitere deres valg på. ”I har jo selv tilkendegivet det på mødet”. Jeg ved godt at det ikke er deres intention med dialogmøderne. Men det er sådan det opleves, når nedskæringerne rammer. Som en donkraft midt i panden.

Arbejdsintensivering pga. reform, sænkning af taxameter på fjernundervisning, ændring af en del undervisning på GSK til onlineundervisning samt flere eksaminer (da alle kursister skal op i alle fag). VUC ændres kraftigt i disse år.
Gymnasielærere og kursister betaler omkostningerne.
Et stort VUC skal nok klare sig igennem på trods af stresssygemeldinger. Men hvad med de små VUC´er? Hvad med uddannelsesmuligheder i provinsen, i ”Udkantsdanmark”? Hvad med dem, som ikke passer ind i den almindelige ungdomsuddannelse? Hvor skal de gå hen, når man kører VUC i sænk? Alle de mennesker, som i dag får en sidste chance for en uddannelse fordi vi på VUC´erne har specialiseret os i at uddanne netop dem; behøver disse kursister ikke længere en uddannelse? Hvorfor skal vi ikke investere i uddannelse til alle, der kan og vil? De er jo vores råstof! Det er Danmarks fremtid der er på spil.

Kære politikere, kæmp for et levedygtigt VUC, for det betyder uddannelse til alle!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Dan Enevold Sundbæk Uhrenfeldt
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    Gymnasielærere har ikke ens vilkår

  • fullsizeoutput_c4
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    “Misundelse er en grim ting”

  • Linda Bjerring Lindegaard (2)
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik Undervisning

    Indblik i en lærers dagligdag anno 2029?

  • fullsizeoutput_51
    Arbejdsmiljø Pædagogik Uddannelsespolitik Undervisning

    Presset grundforløb giver hektisk gymnasiestart

  • Kåre Blinkenberg sorthvid
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik Undervisning

    Stop angrebene på GSK og VUC

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater