Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Arbejdsmiljø
Thomas Horne Brok

Flere lærere betyder højere kvalitet

22. marts 2021
Skrevet af_
Thomas Horne Brok

Efter mange svære år, hvor landets ungdomsuddannelser fra 2016 til 2019 er blevet ramt af ­nedskæringer med årlige ­toprocentsbesparelser gennem omprioriteringsbidraget, ses der i dag tydelige aftryk af dette. Kombineret med faldende elevtal har nedskæringerne bevirket, at der siden 2016 og indtil i dag er blevet over 1.700 færre lærere på landets stx-, hf- og VUC-uddannelser. Betydningen af disse lærerafgange viser sig ved, at den enkelte lærer i gennemsnit siden 2012 og frem til i dag har fået 10 procent flere elever. Dette har ­ikke blot en negativ indvirkning på lærernes arbejde, men også på undervisningens kvalitet og elevernes læring. Lærernes arbejdsbelastning forøges med flere moduler og mindre forberedelsestid, og lærerne tænker i højere grad på afvikling frem for udvikling af undervisningen. Det betyder samtidig, at lærerne har meget mindre tid til det vigtige relationsarbejde i form af at kunne give den nødvendige feedback til eleverne samt at se og hjælpe de fagligt eller socialt udfordrede elever såvel som de særligt dygtige elever. Disse konsekvenser mærkes ikke kun af lærerne, men selvsagt også af eleverne, og det går ud over undervisningens kvalitet.

Starten på et nyt årti lover forhåbentlig nye tider for ungdomsuddannelserne. I 2020 stoppede omprioriteringsbidraget, og i finansloven fra 2021 er der afsat 220 millioner kroner årligt til ungdomsuddannelserne frem til 2024, indtil videre. Tilbagebetalingen sker via undervisnings­taxametret, hvilket indikerer, at pengene er tiltænkt at skulle ­forbedre kvaliteten af undervisningen. Når de 220 millioner kroner svarer til omkring 350 fuldtidslærerstillinger, og man har midlernes formål for øje, er det min klare opfordring til landets rektorer, at midlerne bruges til fastansættelse af flere lærere. Her er det vigtigt at have blik for landets ledige og ikke-fastansatte gymnasielærere uden pædagogikum, som set i lyset af de seneste års mange afskedigelser har fået endnu sværere forhold. De har dog stadig stærke faglige og personlige kompetencer til en fremtid i sektoren. Ved flere læreransættelser vil man kunne rette op på mange af de konsekvenser, som nedskæringerne har medført, og det vil forbedre både arbejdsmiljøet og kvaliteten af undervisningen.

Thomas Horne Brok
Formand for IFA-udvalget i GL

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • 76DD6B8A-F9CC-4D87-AE0F-E89DE03A1D75_1_201_a
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    Kan bestyrelserne prioritere eleverne på hhx, htx og eux?

  • Kåre Blinkenberg sorthvid
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Arbejdsmiljø: Gå fra mål til handling i næste skoleår

  • Peter Hottenroth
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Hvorfor skal vi være begejstrede for GL?

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Arbejdsmiljø

    En and i ligestillingsdebatten?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater