Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Arbejdsmiljø
Thomas Horne Brok

Flere lærere betyder højere kvalitet

22. marts 2021
Skrevet af_
Thomas Horne Brok

Efter mange svære år, hvor landets ungdomsuddannelser fra 2016 til 2019 er blevet ramt af ­nedskæringer med årlige ­toprocentsbesparelser gennem omprioriteringsbidraget, ses der i dag tydelige aftryk af dette. Kombineret med faldende elevtal har nedskæringerne bevirket, at der siden 2016 og indtil i dag er blevet over 1.700 færre lærere på landets stx-, hf- og VUC-uddannelser. Betydningen af disse lærerafgange viser sig ved, at den enkelte lærer i gennemsnit siden 2012 og frem til i dag har fået 10 procent flere elever. Dette har ­ikke blot en negativ indvirkning på lærernes arbejde, men også på undervisningens kvalitet og elevernes læring. Lærernes arbejdsbelastning forøges med flere moduler og mindre forberedelsestid, og lærerne tænker i højere grad på afvikling frem for udvikling af undervisningen. Det betyder samtidig, at lærerne har meget mindre tid til det vigtige relationsarbejde i form af at kunne give den nødvendige feedback til eleverne samt at se og hjælpe de fagligt eller socialt udfordrede elever såvel som de særligt dygtige elever. Disse konsekvenser mærkes ikke kun af lærerne, men selvsagt også af eleverne, og det går ud over undervisningens kvalitet.

Starten på et nyt årti lover forhåbentlig nye tider for ungdomsuddannelserne. I 2020 stoppede omprioriteringsbidraget, og i finansloven fra 2021 er der afsat 220 millioner kroner årligt til ungdomsuddannelserne frem til 2024, indtil videre. Tilbagebetalingen sker via undervisnings­taxametret, hvilket indikerer, at pengene er tiltænkt at skulle ­forbedre kvaliteten af undervisningen. Når de 220 millioner kroner svarer til omkring 350 fuldtidslærerstillinger, og man har midlernes formål for øje, er det min klare opfordring til landets rektorer, at midlerne bruges til fastansættelse af flere lærere. Her er det vigtigt at have blik for landets ledige og ikke-fastansatte gymnasielærere uden pædagogikum, som set i lyset af de seneste års mange afskedigelser har fået endnu sværere forhold. De har dog stadig stærke faglige og personlige kompetencer til en fremtid i sektoren. Ved flere læreransættelser vil man kunne rette op på mange af de konsekvenser, som nedskæringerne har medført, og det vil forbedre både arbejdsmiljøet og kvaliteten af undervisningen.

Thomas Horne Brok
Formand for IFA-udvalget i GL

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • 76DD6B8A-F9CC-4D87-AE0F-E89DE03A1D75_1_201_a
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik

    Kan bestyrelserne prioritere eleverne på hhx, htx og eux?

  • Kåre Blinkenberg sorthvid
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Arbejdsmiljø: Gå fra mål til handling i næste skoleår

  • Peter Hottenroth
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Hvorfor skal vi være begejstrede for GL?

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Arbejdsmiljø

    En and i ligestillingsdebatten?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater