Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøOverenskomst
Peter Hottenroth

Hvorfor skal vi være begejstrede for GL?

26. april 2021
Skrevet af_
Peter Hottenroth

Her i Covid19-krisen og med ekstraordinær hjemsendelse i isolation får man jo tid til at tænke over mangt og meget. F.eks. GL’s eksistensberettigelse. Og hvorfor så lige det? Jo,….

1. Foreningen lander en overenskomst, som der internt har været rejst hård – men selvfølgelig også begrænset – kritik af. Medlemmerne må ikke alle steder kende omfanget af deres arbejde, hævdes det.
2. Kun godt 1/3 af medlemmerne gider stemme for den indgåede overenskomst.
3. Man udgiver et blad, hvor jeg kan læse artikler om, hvordan jeg bliver en bedre engelsklærer (jeg har ikke engelsk som fag), om ungdomskultur og hvor pragtfuldt det er, at vi er blandt de unge (”Ode til ungdommen” var vist en titel på en artikel)
4. Man arrangerer et utal af kurser om pædagogik og hvordan jeg takler mødet med eleverne ved genåbningen. Men er det egentlig ikke en arbejdsgiveropgave?
5. I forbindelse Covid19-krisen har GL som organisation været nærmest fraværende i forsvaret for medlemmerne sikkerhed. Spørgsmålet har i vid udstrækning været henvist til Sikkerhedsrepræsentanterne. Og så har man ukritisk sunget med på melodien fra Danske Gymnasier – og Blå Blok i øvrigt: Vi skal have vores elever tilbage i skole.
6. På GL’s hjemmeside kan jeg intet finde om foreningens regnskab, og hvordan de forskellige aktiviteter finansieres.

Normalt forestiller man sig en fagforening som en organisation, der kæmper for medlemmernes løn – og arbejdsforhold. Ligesom Dansk Sygeplejeråd, der aktuelt går benhårdt efter bedre løn til medlemmerne. Når GL endelig mander sig op til at forsvare vores interesser, bliver det altid pakket ind i, at det er for elevernes skyld. Og så får jeg en underlig fornemmelse af et eller andet, der vender sig inde i mig. GL skal forsvare mine interesser for min skyld. Det er det, jeg betaler for.

Og så hele den der formidable kursusaktivitet. Finansieringen er uklar. Det kan da godt være, at det i virkeligheden er Undervisningsministeriet, der betaler. Aner det ikke. Men kigger man ned over kursusudbuddet, får man mere indtrykket af, at GL er en HR-afdeling under Undervisningsministeriet snarere end en interesseorganisation.

Og hvor vil jeg så hen med det her?

Jeg mener, vi i GL bør have en udveksling om de her forhold i en ikke fjern fremtid under en eller anden form. Men måske er folk bare generelt for desillusionerede til at ville gå ind i principielle drøftelser af den art.

Peter Hottenroth

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Kåre Blinkenberg sorthvid
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Arbejdsmiljø: Gå fra mål til handling i næste skoleår

  • Jesper Simony Breining
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Hvad er planen for erhvervsgymnasierne?

  • Morten Henriksen
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    GL har fokuseret for meget på lønudviklingen siden OK13. Det er på tide at prioritere arbejdsvilkårene

  • Dan Enevold Sundbæk Uhrenfeldt
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    Gymnasielærere har ikke ens vilkår

  • fullsizeoutput_c4
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    “Misundelse er en grim ting”

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater