Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøOverenskomst
Peter Hottenroth

Hvorfor skal vi være begejstrede for GL?

26. april 2021
Skrevet af_
Peter Hottenroth

Her i Covid19-krisen og med ekstraordinær hjemsendelse i isolation får man jo tid til at tænke over mangt og meget. F.eks. GL’s eksistensberettigelse. Og hvorfor så lige det? Jo,….

1. Foreningen lander en overenskomst, som der internt har været rejst hård – men selvfølgelig også begrænset – kritik af. Medlemmerne må ikke alle steder kende omfanget af deres arbejde, hævdes det.
2. Kun godt 1/3 af medlemmerne gider stemme for den indgåede overenskomst.
3. Man udgiver et blad, hvor jeg kan læse artikler om, hvordan jeg bliver en bedre engelsklærer (jeg har ikke engelsk som fag), om ungdomskultur og hvor pragtfuldt det er, at vi er blandt de unge (”Ode til ungdommen” var vist en titel på en artikel)
4. Man arrangerer et utal af kurser om pædagogik og hvordan jeg takler mødet med eleverne ved genåbningen. Men er det egentlig ikke en arbejdsgiveropgave?
5. I forbindelse Covid19-krisen har GL som organisation været nærmest fraværende i forsvaret for medlemmerne sikkerhed. Spørgsmålet har i vid udstrækning været henvist til Sikkerhedsrepræsentanterne. Og så har man ukritisk sunget med på melodien fra Danske Gymnasier – og Blå Blok i øvrigt: Vi skal have vores elever tilbage i skole.
6. På GL’s hjemmeside kan jeg intet finde om foreningens regnskab, og hvordan de forskellige aktiviteter finansieres.

Normalt forestiller man sig en fagforening som en organisation, der kæmper for medlemmernes løn – og arbejdsforhold. Ligesom Dansk Sygeplejeråd, der aktuelt går benhårdt efter bedre løn til medlemmerne. Når GL endelig mander sig op til at forsvare vores interesser, bliver det altid pakket ind i, at det er for elevernes skyld. Og så får jeg en underlig fornemmelse af et eller andet, der vender sig inde i mig. GL skal forsvare mine interesser for min skyld. Det er det, jeg betaler for.

Og så hele den der formidable kursusaktivitet. Finansieringen er uklar. Det kan da godt være, at det i virkeligheden er Undervisningsministeriet, der betaler. Aner det ikke. Men kigger man ned over kursusudbuddet, får man mere indtrykket af, at GL er en HR-afdeling under Undervisningsministeriet snarere end en interesseorganisation.

Og hvor vil jeg så hen med det her?

Jeg mener, vi i GL bør have en udveksling om de her forhold i en ikke fjern fremtid under en eller anden form. Men måske er folk bare generelt for desillusionerede til at ville gå ind i principielle drøftelser af den art.

Peter Hottenroth

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Kåre Blinkenberg sorthvid
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Arbejdsmiljø: Gå fra mål til handling i næste skoleår

  • Jesper Simony Breining
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Hvad er planen for erhvervsgymnasierne?

  • Morten Henriksen
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    GL har fokuseret for meget på lønudviklingen siden OK13. Det er på tide at prioritere arbejdsvilkårene

  • Dan Enevold Sundbæk Uhrenfeldt
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    Gymnasielærere har ikke ens vilkår

  • fullsizeoutput_c4
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    “Misundelse er en grim ting”

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater