Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøOverenskomst
Kåre Blinkenberg sorthvid

Arbejdsmiljø: Gå fra mål til handling i næste skoleår

11. august 2021
Skrevet af_
Kåre Blinkenberg

I lyset af det netop overståede coronaskoleår drømmer vi måske alle blot om at vende tilbage til situationen før pandemien. Sidste skoleår bød imidlertid ikke bare på COVID19, mutationer og nedlukninger. Regeringen og arbejdsmarkedets parter blev også i december 2020 enige om nye nationale mål for arbejdsmiljøet. Men de sidste nationale arbejdsmiljømål, der skulle indfris i 2020, har, som vi vist alle desværre ved, ikke løst udfordringerne for vores arbejdsmiljø. Vi er derfor forpligtet på i næste skoleår ikke blot at vende tilbage til hverdagen, men at skabe konkret handling for et bedre arbejdsmiljø på skolerne, så de nye nationale mål ikke også bliver en fiasko.

Vores område, undervisning, er udpeget som en af de særlige brancher, hvor der inden for det psykiske arbejdsmiljø fastsættes helt konkrete måltal – og det er både godt og skidt: Godt, fordi der kommer fokus på at gøre noget ekstra på vores område. Skidt fordi det skyldes, at vi har seriøse problemer inden for psykisk arbejdsmiljø. Vi har fx en kedelig danmarksrekord i ubalance mellem arbejdsliv og privatliv, og vi ligger desværre også nr. 3, når det gælder stress.
Læs: Gymnasielærere plaget af stress, angst og følelsesmæssige belastninger 

Det ene konkrete område, der er i fokus i den nationale indsats på vores område er “krænkende handlinger, vold samt trusler om vold”. Her har Arbejdsmiljørådet lavet en række materialer, I kan tage udgangspunkt i, herunder en helt ny kampagne om forebyggelse af seksuel chikane: Arbejdsmiljørådet 

Det andet konkrete område er “ubalance i opgaver, indflydelse og udviklingsmuligheder”. Som nævnt er ubalance da også et helt særligt problem for os. En udløber af GL’s forøgede fokus på arbejdsmiljøet seneste år er dette materiale om forebyggelse af stress, som I kan lade jer inspirere af: Pas på dig selv og dine kolleger  

Jeg vil desuden opfordre til, at man også ser bredere på gymnasielærernes pressede arbejdsmiljø og fx ser på forebyggelse i relation til de høje følelsesmæssige krav, der belaster os. Få mere information i podcasten fra GL her  

Selvom fokus i den nationale indsats er for snævert på ubalance mellem krav og indflydelse og ikke taler tydeligt nok om selve stressproblematikken, så er det alligevel væsentligt at se på balancen mellem indflydelse og krav i vores sektor. Helt generelt er indflydelsesmulighederne nemlig faldet for gymnasielærerne, som det fx fremgår af en større undersøgelse af medarbejderdemokratiet gennemført for GL i 2020.
Læs: Fra lærerråd til ledelsesrum – medarbejderdemokratiet i gymnasieskolen

Dette anviser også en yderligere strategisk mulighed for skolerne: Fokusér på både at inddrage medarbejderne mere og at fjerne arbejdspres. Et første skridt for en ledelse må være at inddrage tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant i en dialog om, hvordan jeres skole skal bidrage til at nå de nationale mål. En forudsætning for at søge mere indflydelse lokalt er desuden, at vi alle gør vores arbejdsmiljø til genstand for en samtale på lærerværelset eller i GL-klubben, og at vi investerer tid i den samtale.

Sidste skoleår har altså handlet om at fastsætte nye nationale mål. Det er afgørende, at vi nu går fra at fastsætte mål til faktisk også at iværksætte indsatser på skolerne, der forbedrer arbejdsmiljøet.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • AndersFrikkesh
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Vi må ikke glemme gymnasielærernes trivsel!

  • Mundbind lærer_undervisning
    Arbejdsmiljø

    Arbejdsmiljø år nul efter corona

  • KBH Medieskole 07
    Arbejdsmiljø

    Relationsarbejdet for elever og lærere er lige nu det allervigtigste

  • Helle Hein - NY
    Arbejdsmiljø

    Meget skal opbygges igen

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater