Nye eksamensformer efterlyses!
Så er vi igen nået til eksamensperioden. Eleverne sidder og sveder over deres skriftlige eksamener, mens vi lærere har travlt med at forberede mundtlige eksamener, når vi da ikke lige er ude som censorer. Meget af det kører på rutinen for os, og vi gør, som vi altid har gjort uden at reflektere så meget over det.
For et par dage siden kunne man i medierne læse om danske stile fra folkeskolens afgangsprøve, der blev bedømt til alt fra 02 til 12 – vel at mærke for samme stil. Der blev argumenteret med at det var i orden, for det var jo kun grundskolen. Vi ved jo alle, at gymnasiet er helt anderledes… Eller er det? Jeg har oplevet, at også dansklærere i gymnasiet har bedømt samme eksamensstil helt forskelligt – hhv. til 02 og 10. Bedømmelser af visse typer af eksamensopgaver er ikke særlig objektive. Samtidig bliver eleverne tvunget ind i en kunstig isoleret situation til de skriftlige eksamener. Hvor de plejer at samarbejde, er de nu alene, og det er hverken en naturlig måde for dem at arbejde på, eller en måde, der afspejler undervisningen.
Ser man på de mundtlige eksamener, er de efter min mening heller ikke hensigtsmæssige, idet de ligger temmelig langt fra den daglige undervisning i formen. Måske er det tid til at nytænke eksamensformerne? Kunne man forestille sig, at der kunne vælges mellem flere eksamensformer, således at man som lærer kan vælge den form, som afspejler den daglige undervisning bedst?
Min undervisning er gruppebaseret. Grupperne arbejder selvstændigt med fokus på udarbejdelse af web 2.0-produkter. Det kan være interaktive plakater, wikier, film, screencasts, tidslinjer, mindmaps m.m. Derfor ville det være oplagt, hvis grupperne op til eksamen havde udarbejdet et lignende produkt inden for et af årets temaer. Selve eksamenen kunne så være en faglig samtale med udgangspunkt i produktet – måske oven i købet en gruppesamtale…
Eksamensformen kendes fra hf’s naturvidenskabelige faggruppe, men jeg mener, at den med fordel kunne indføres i en lang række andre fag. Måske kunne man oven i købet spare penge: I stedet for tre censorer til eksamen i fx dansk (to til den skriftlige og en til den mundtlige prøve), kunne man nøjes med én censor plus klassens egen lærer.
Nye eksamensformer kan være med til at modernisere gymnasiet, så undervisningen kommer til at være mere motiverende og engagerende for eleverne. Og det ville skabe langt bedre sammenhæng mellem undervisning og eksamen.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode