Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Eksamen
Anne_Boie J Ny

Nye eksamensformer efterlyses!

31. maj 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Så er vi igen nået til eksamensperioden. Eleverne sidder og sveder over deres skriftlige eksamener, mens vi lærere har travlt med at forberede mundtlige eksamener, når vi da ikke lige er ude som censorer. Meget af det kører på rutinen for os, og vi gør, som vi altid har gjort uden at reflektere så meget over det.

For et par dage siden kunne man i medierne læse om danske stile fra folkeskolens afgangsprøve, der blev bedømt til alt fra 02 til 12 – vel at mærke for samme stil. Der blev argumenteret med at det var i orden, for det var jo kun grundskolen. Vi ved jo alle, at gymnasiet er helt anderledes… Eller er det? Jeg har oplevet, at også dansklærere i gymnasiet har bedømt samme eksamensstil helt forskelligt – hhv. til 02 og 10. Bedømmelser af visse typer af eksamensopgaver er ikke særlig objektive. Samtidig bliver eleverne tvunget ind i en kunstig isoleret situation til de skriftlige eksamener. Hvor de plejer at samarbejde, er de nu alene, og det er hverken en naturlig måde for dem at arbejde på, eller en måde, der afspejler undervisningen.

Ser man på de mundtlige eksamener, er de efter min mening heller ikke hensigtsmæssige, idet de ligger temmelig langt fra den daglige undervisning i formen. Måske er det tid til at nytænke eksamensformerne?  Kunne man forestille sig, at der kunne vælges mellem flere eksamensformer, således at man som lærer kan vælge den form, som afspejler den daglige undervisning bedst?

Min undervisning er gruppebaseret. Grupperne arbejder selvstændigt med fokus på udarbejdelse af web 2.0-produkter. Det kan være interaktive plakater, wikier, film, screencasts, tidslinjer, mindmaps m.m. Derfor ville det være oplagt, hvis grupperne op til eksamen havde udarbejdet et lignende produkt inden for et af årets temaer. Selve eksamenen kunne så være en faglig samtale med udgangspunkt i produktet – måske oven i købet en gruppesamtale…

Eksamensformen kendes fra hf’s naturvidenskabelige faggruppe, men jeg mener, at den med fordel kunne indføres i en lang række andre fag. Måske kunne man oven i købet spare penge: I stedet for tre censorer til eksamen i fx dansk (to til den skriftlige og en til den mundtlige prøve), kunne man nøjes med én censor plus klassens egen lærer.

Nye eksamensformer kan være med til at modernisere gymnasiet, så undervisningen kommer til at være mere motiverende og engagerende for eleverne. Og det ville skabe langt bedre sammenhæng mellem undervisning og eksamen.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Julian sorthvid

    Undervisningsministeriet blev advaret mod at benytte den digitale prøvevagt

  • Blogger Louise

    Eksamen- gaven til den flittige elev- eller kampen for overlevelse.

  • Anne Boie Johannesson

    Glimt fra Gymnasiedage.dk

  • Anne Boie Johannesson

    Hvad skal en hue kræve?

  • bloggerlouise_daugaard_madsen

    Bekymrende tendenser

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater