Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Blog Fremmedsprog
Janne-Plauborg-aspect-ratio-348-234

Når man forsøger at skubbe en lastbil gennem dyb sne…

9. november 2023
Skrevet af_
Janne Plauborg

At få ændringer gennemført i en læreplan i gymnasieskolen – forestiller jeg mig – er nok cirka lige så nemt som at skubbe en tonstung lastbil gennem otte meter dybe sne – ene kvinde.

Jeg kender godt nok ikke præcist processen ift. læreplansændringer, men jeg forestiller mig heller ikke, at det går hurtigere, når man har et undervisningsministerium, som tydeligvis prioriterer at rette sit fokus mod erhvervsuddannelserne og folkeskolen og ikke har de gymnasiale uddannelser særligt højt på listen over ting, der skal vises kærlighed.

Derfor er vi nogle tysklærere, som nu begynder at råbe højt for at få spotlys på tyskfaget, og hvad der skal til for at redde det.

Jeg har tidligere i dette forum skrevet om, hvordan sprogfagene har brug for livgivende førstehjælp for overhovedet at overleve. Den første hjertemassage kunne passende være at få kigget grundigt på læreplanerne og at overveje, om de i virkeligheden afspejler det tyskfag, vi gerne vil præsentere for vores skønne elever.

NCFF (Det Nationale Center For Fremmedsprog) er netop udkommet med en spændende analyse, hvor de har kigget på elevernes motivation for sprogundervisningen. Analysen viser – nok ikke overraskende – at eleverne gerne vil lære at tale fx tysk og gerne vil have mindre tekstlæsning og mindre fokus på grammatik.

Læs: Undervisningen får elever til at miste lysten til at lære sprog

Problemet er bare, at læreplanerne lægger op til lige præcist tekstlæsning og grammatik. Eleverne skal lære at analysere og fortolke tekster, og de skal kunne tale om disse med sikkerhed i morfologi og syntaks (læs: grammatik). Samtidig er der med den nyeste revision af læreplanen ifm. reformen i 2017 blevet indført et krav om, at hvert forløb skal indeholde 4-6 tekster.

Alt dette gør, at der ikke er meget tid til overs til at lære eleverne hverdagstysk og træne dem i et sprog, som de får brug for, hvis de ikke skal læse på universitet, men fx bare gerne vil kunne tale med tyskere og opleve og lære om den spændende kultur syd for grænsen.

Det får det desværre også hurtigt til at lyde, som om det er lærernes skyld, at undervisningen ikke lever op til elevernes ønsker.
Janne Plauborg, lærer
Aalborghus Gymnasium

NCFF udtaler i seneste nyhedsbrev fra Gymnasieskolen, at løsningen på elevernes manglende motivation er at efteruddanne lærerne til at undervise i funktionel grammatik, som læreplanen også foreskriver det – altså en grammatikundervisning, der tager udgangspunkt i den grammatiske strukturs betydning for kommunikationssituationen.

Jeg vil give NCFF ret så langt, at for mange af os halvgamle rotter falder det ikke altid naturligt at lave grammatikundervisning på den måde (og det er heller ikke alle tekster, der lægger op til det..), men at påstå, at det er det, der skal til for at vende skuden, er at skyde ret meget ved siden af efter min mening. Det får det desværre også hurtigt til at lyde, som om det er lærernes skyld, at undervisningen ikke lever op til elevernes ønsker – på trods af at vi lærere bare gør det, vi skal, ift. læreplanen. Vi følger sådan set bare loven…

Lederen fra NCFF anerkender, at der er en diskrepans mellem eksamen og det funktionelle sprogsyn, vi skal undervise ud fra, og det er netop denne diskrepans, vi er nødt til at få gjort noget ved.

Lad os starte med at få lavet nogle gevaldige ændringer i den læreplan, så vi kan fokusere i hvert fald en god del af tiden på at lære eleverne et tysk, som de faktisk kan bruge til noget ude i den virkelige verden.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 3-3-Bodil-Marie-med-hvid-baggrund-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    1.000 elever tager ikke fejl

  • Janne-Plauborg-komp-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Der er brug for mere end almindelig førstehjælp!

  • No image
    Debat

    Længe leve!

  • 2-1-Mikael-Busch-.jpg
    Debat

    Er alle fremmedsprog lige vigtige?

  • No image
    Debat

    Sprog er nøglen til verden

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater