Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Blog Epx Gymnasiereform 2030
3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234

Mest mulig hf på epx

16. januar 2025
Skrevet af_
Stine Wolff

En virkelig god oplevelse som censor for en flok søde, sjove og lidt skæve hf’ere satte virkelig streg under, hvordan hf fungerer, når den er allerbedst, og hvad det er, vi skal forhindre, at ministeren smider ud med badevandet.

Hf giver unge voksne, som ikke passer ind på de treårige uddannelser, en mulighed for at få en solid faglig uddannelse, som fører godt videre til professionsbacheloruddannelserne. Vi skal derfor sørge for at få mest muligt af hf’en over på epx’en. Epx’en skal selvfølgelig være karakterfri ligesom hf. Det bedømmelsesfrie læringsrum skaber tryghed, og man undgår præstationskultur. Når eleverne på hf rækker hånden op, ved vi, at de gør det af nysgerrighed og lyst til at deltage, og de tør i højere grad prøve sig frem og sige noget forkert.

Der skal også være bred vifte af fag på niveauer, der er lige så høje som på hf’en. Epx’en skulle jo gerne være en uddannelse, som man vælger til, ligesom det er tilfældet med hf, og ikke det, man kun kan, hvis man ikke har snittet til de treårige uddannelser.

Som det ser ud nu, bliver det dog en ungdomsuddannelse for en meget divers gruppe af unge, og ministeren skylder os stadig et svar på, hvordan vi skal lykkes med at løfte og målrette undervisning til elever, der har et snit fra folkeskolen fra 2,0 til over 4 – som vores hf’ere har nu. Det er et meget stort spænd af elevtyper, som det vil kræve ressourcer og målrettede indsatser at ramme. Der skal derfor være god tid til at arbejde rundt om klassen med det sociale og trivselsmæssige, og vi skal have færre elever per underviser – om det så udmønter sig i mindre klasser eller dobbeltlærerordning, må skolerne selv vurdere.

Hvis epx’en skal lykkes, skal vi desuden kunne screene eleverne, så vi kan få samlet de svageste og virkelig få taget pædagogisk hånd om dem. GL anbefaler, at skolerne skal kunne opdele elever efter både ønsker og niveau, og det skal stå klart, om stamklassen primært er rettet mod en 2-årig eller 3-årig epx. Grundforløbet har lært os, hvor vigtigt det er med en stamklasse og herigennem et socialt og fagligt tilhørsforhold fra start. Og så skal vi selvfølgelig sikre sammenhængende forløb på de højere niveauer med samme akademisk uddannede lærer i hele forløbet.

Det er os gymnasielærere, der som hverdagens eksperter kan levere svarene på, hvad en god gymnasial uddannelse skal indeholde.
Stine Wolff, lærer og studievejleder, Vestskoven Gymnasium – NEXT
Medlem af GL’s hovedbestyrelse

Hf leverer lige nu rigtig gode studenter til professionsuddannelserne. De job, som professionsuddannelserne fører til, er komplekse og praksisnære, og uddannelser, der fører til disse job, kræver faglig bredde og dybde og skarphed i at tilegne sig og anvende viden. For at sikre høj faglighed og trivsel på professionsuddannelserne skal studenterne have tre års gymnasial uddannelse for at blive optaget, også hvis de kommer fra epx. Dette kræver igen en bred almendannende fagrække og niveauer, der er lige så høje som på hf.

Hvis ministeren virkelig skal have kvalificeret sin epx, gør han klogt i at holde GL tæt til kroppen. Det er os gymnasielærere, der som hverdagens eksperter kan levere svarene på, hvad en god gymnasial uddannelse skal indeholde, og hvordan den skal struktureres.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • IMG_3120-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    De kommende reformer giver anledning til at tænke bæredygtighed anderledes ind i undervisningen

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Bevar det, der virker

  • Matilde_Powers-fotograf_Marie_Hald-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    S-ordfører: Det er en bunden opgave, at hf3-elever også har et uddannelsestilbud i fremtiden

  • Daniel-Vognstrup-Perez-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Kommunikation og it i en ny virkelighed – dannelse, teknologi og kritisk sans i epx-uddannelsen

  • Gitte-Jesper-sort-hvid-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx skal styrkes af hensyn til Danmarks klima, miljø og sundhed

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater