
Mest mulig hf på epx
En virkelig god oplevelse som censor for en flok søde, sjove og lidt skæve hf’ere satte virkelig streg under, hvordan hf fungerer, når den er allerbedst, og hvad det er, vi skal forhindre, at ministeren smider ud med badevandet.
Hf giver unge voksne, som ikke passer ind på de treårige uddannelser, en mulighed for at få en solid faglig uddannelse, som fører godt videre til professionsbacheloruddannelserne. Vi skal derfor sørge for at få mest muligt af hf’en over på epx’en. Epx’en skal selvfølgelig være karakterfri ligesom hf. Det bedømmelsesfrie læringsrum skaber tryghed, og man undgår præstationskultur. Når eleverne på hf rækker hånden op, ved vi, at de gør det af nysgerrighed og lyst til at deltage, og de tør i højere grad prøve sig frem og sige noget forkert.
Der skal også være bred vifte af fag på niveauer, der er lige så høje som på hf’en. Epx’en skulle jo gerne være en uddannelse, som man vælger til, ligesom det er tilfældet med hf, og ikke det, man kun kan, hvis man ikke har snittet til de treårige uddannelser.
Som det ser ud nu, bliver det dog en ungdomsuddannelse for en meget divers gruppe af unge, og ministeren skylder os stadig et svar på, hvordan vi skal lykkes med at løfte og målrette undervisning til elever, der har et snit fra folkeskolen fra 2,0 til over 4 – som vores hf’ere har nu. Det er et meget stort spænd af elevtyper, som det vil kræve ressourcer og målrettede indsatser at ramme. Der skal derfor være god tid til at arbejde rundt om klassen med det sociale og trivselsmæssige, og vi skal have færre elever per underviser – om det så udmønter sig i mindre klasser eller dobbeltlærerordning, må skolerne selv vurdere.
Hvis epx’en skal lykkes, skal vi desuden kunne screene eleverne, så vi kan få samlet de svageste og virkelig få taget pædagogisk hånd om dem. GL anbefaler, at skolerne skal kunne opdele elever efter både ønsker og niveau, og det skal stå klart, om stamklassen primært er rettet mod en 2-årig eller 3-årig epx. Grundforløbet har lært os, hvor vigtigt det er med en stamklasse og herigennem et socialt og fagligt tilhørsforhold fra start. Og så skal vi selvfølgelig sikre sammenhængende forløb på de højere niveauer med samme akademisk uddannede lærer i hele forløbet.
Det er os gymnasielærere, der som hverdagens eksperter kan levere svarene på, hvad en god gymnasial uddannelse skal indeholde.
Hf leverer lige nu rigtig gode studenter til professionsuddannelserne. De job, som professionsuddannelserne fører til, er komplekse og praksisnære, og uddannelser, der fører til disse job, kræver faglig bredde og dybde og skarphed i at tilegne sig og anvende viden. For at sikre høj faglighed og trivsel på professionsuddannelserne skal studenterne have tre års gymnasial uddannelse for at blive optaget, også hvis de kommer fra epx. Dette kræver igen en bred almendannende fagrække og niveauer, der er lige så høje som på hf.
Hvis ministeren virkelig skal have kvalificeret sin epx, gør han klogt i at holde GL tæt til kroppen. Det er os gymnasielærere, der som hverdagens eksperter kan levere svarene på, hvad en god gymnasial uddannelse skal indeholde, og hvordan den skal struktureres.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode